شهر خبر

گزینه‌های جفت‌گیری پیروز قطعی نیستند؟

گزینه‌های جفت‌گیری پیروز قطعی نیستند؟

تیمارگر حیات وحش درباره احتمال جفت‌گیری «پیروز» با دو توله یوز ماده تازه مشاهده شده در توران اظهار کرد: انتظار داریم این اتفاق رخ دهد اما اگر جفت‌گیری دو توله یوز نر و ماده به همین راحتی بود قطعا این گونه به خطر انقراض کشیده نمی‌شد. به عبارتی جفت گیری دو توله یوز موضوع بسیار خاص و حساسی است و همیشه انتخاب‌ و پیش‌بینی‌های ما درباره این موضوع درست پیش نخواهد رفت. به هر حال اکنون دو توله یوز ماده قوی داریم که حدود ۱۵ روز از شیر مادر تغذیه کرده‌اند و با مشکلاتی که «پیروز» با آن‌ها مواجه بود، روبه‌رو نیستند. به همین دلیل اگر پس از بررسی‌ها همه چیز به خوبی پیش‌ رود و مشکلات ژنتیکی نیز وجود نداشته باشد، به جفت‌گیری «پیروز» با این دو توله امیدوار هستیم‌.

آیا روند کاهش وابستگی پیروز آغاز شده است؟

وی درباره آغاز روند کاهش وابستگی «پیروز» گفت: یک توله یوز به‌صورت طبیعی تا ۲ سالگی با مادر و خواهر یا برادر خود زندگی می‌کند و وابستگی توله به مادر تا این سن کاملا طبیعی است. از اواخر یکسالگی مادر طعمه را زخمی می‌کند تا توله‌ها شکار یاد بگیرند و دشمن‌های طبیعی خود را بشناسند. وابستگی «پیروز» در سن کنونی به من اصلا عجیب نیست اما باید آن را کم کنیم.

شهرداری ادامه داد: نکته دارای اهمیت این است که من از ابتدا نیز می‌توانستم این وابستگی را کم کنم اما برای بزرگ کردن گونه‌های جانوری صرف نظر از سلامت جسمانی، رشد و تغذیه آن‌ها سلامت روح و روان حیوان برایمان بسیار دارای اهمیت است. من می‌توانستم سختی‌هایی که در این هشت ماه کشیده‌ام را به جان نخرم اما با در نظر گرفتن سلامت رشد «پیروز» این کار را انجام دادم. تصمیم گرفتم به تدریج وابستگی پیروز به خود را کم کنم تا علاوه بر سلامت جسمانی از نظر روح و روان نیز سالم باشد. اکنون من در طول روز کنار «پیروز» نیستم و تنها شب‌ها در کنارش می‌مانم؛ به عبارتی وابستگی روزانه را کم کرده‌ام.

زمان بالغ شدن «پیروز»

این تیمارگر حیات وحش درباره زمان بالغ شدن «پیروز» اظهار کرد: به‌طور کلی توله یوزها پس از دو سالگی برای خود قلمرو تشکیل می‌دهند و مستقل می‌شوند. اگر در طبیعت موفق به زنده ماندن شوند در سه سالگی بالغ می‌شوند و می‌توان از آن‌ها انتظار جفت‌گیری داشت.