شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#بغداد

جایگاه مهم عراق در منطقه و کنفرانس بغداد ۲

جایگاه مهم عراق در منطقه و کنفرانس بغداد ۲

برگزاری کنفرانس بغداد ۲ حتما بیانگر اهمیت عراق در منطقه است به‌ نحوی که کشورهای مختلفی تلاش دارند این کشور مسیر توسعه و شکوفایی را تسریع بخشد.

به گزارش برنا، محمد مهدی ملکی کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی نوشت:

مقامات کشورهایی چون بحرین، عمان، مصر، عربستان، امارات، قطر، ترکیه، ایران، فرانسه و عراق در این کنفرانس شرکت کردند و البته مسئول اتحادیه اروپا نیز در این کنفرانس شرکت داشت که نشان از اهمیت عراق و منطقه برای مسئولین اتحادیه اروپا داشت.

در واقع برگزاری کنفرانس بغداد ۲ در اردن به منظور بررسی راهکارهای کمک به امنیت، ثبات و شکوفایی عراق و نیز بحث و بررسی در خصوص مسائل مهم منطقه ای که عراق نیز در قلب آن جای دارد، به یکی از مهمترین موضوعات چند روز اخیر محافل رسانه‌ای و سیاسی منطقه تبدیل شد.

این را هم اضافه کنیم که قرار است دور سوم این کنفرانس سال آینده در مصر یکی دیگر از کشورهای مهم و تاثیرگذار عرب منطقه برگزار  شود.

ایران نیز هیئتی را به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان عازم اردن کرد تا ضمن حضور در این کنفرانس، دیدارهای دوجانبه‌ای را با مقامات حاضر داشته باشد و موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را با آنها به بحث و تبادل نظر بگذارد.

اما برگزاری این کنفرانس در چنین سطحی بیانگر نکاتی است، یکی اینکه موید اهمیت و جایگاه عراق در منطقه است که کشورهای همسایه و البته برخی کشورهای فرامنطقه به منظور کمک به ثبات و شکوفایی آن گرد هم آمده اند و تلاش می‌کنند تا عراق با شتاب بیشتری به سمت ثبات و توسعه پایدار حرکت کند.

همچنین برگزاری این کنفرانس نشان دهنده جایگاه منطقه‌ای عراق در تاثیرگذاری بر روند تحولات کشورهای همسایه و البته جایگاه و نقش آن کشور در میان کشورهای اسلامی است.

متعاقب برگزاری این کنفرانس دولت سودانی می‌تواند از کمک های خارجی بیشتری در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی برخوردا شود.

این موضوع با در نظر گرفتن وضعیت نامناسب عراق و مشکلات فراوانی که با آن دست و پنجه نرم میکند، دارای اهمیت بیشتری می‌شود.

علاوه بر اینها، مذاکرات میان هیات های ایران و عربستان در حاشیه کنفرانس به عنوان دو بازیگر مهم منطقه‌ای نیز میتواند یکی از مولفه های نشان دهنده اهمیت و جایگاه بغداد در منطقه باشد.

پیش از این کنفرانس هم نقش آفرینی بغداد در جریان نزدیک شدن تهران و ریاض و میزبانی از پنج دور مذاکرات میان مقامات دو کشور فوق و تلاش عراق در جهت کاهش تنش و نزدیکی دیدگاه‌های ایران و عربستان خود بیانگر نقش مهم و تاثیرگذار این کشور است. 

نخست وزیر دولت جدید عراق می‌داند که در جهت ثبات و توسعه بیشتر عراق و غلبه بر مشکلات متعدد اداری، مالی، اقتصادی و معیشتی نیازمند کمک بازیگران منطقه ای و بین المللی و  جذب سرمایه‌گذاری‌های گسترده خارجی است.

یکی از مزیت‌های برگزاری این کنفرانس نیز برای عراق جذب سرمایه‌گذاری‌های گسترده خارجی به منظور پیشبرد پروژه های مختلف عمرانی و توسعه و آبادانی زیرساخت های مختلف آن کشور خواهد بود که حتما مسئولین عراقی قدر این فرصت را می‌دانند.

در پایان این گفتار آنکه، دولت جدید عراق باید از فرصت‌های ایجاد شده پس از برگزاری کنفرانس مزبور نهایت بهره‌برداری را در راستای تامین منافع و امنیت ملی عراق داشته باشد و بتواند با حفظ استقلال رای و تصمیم گیری‌های کلان، از ظرفیت کمک‌های خارجی به منظور توسعه و شکوفایی هرچه بیشتر کشور و رفاه و آسایش مردم عراق استفاده نماید.

انتهای پیام/