به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که در روسیه دیدگاه‌های متناقضی درباره شروع یک دور جدید تهاجم در اوکراین وجود دارد و بار دیگر تاکید کرد که واشنگتن فارق از اینکه کدام سناریو اتفاق می‌افتد، به حمایت از کی‌یف ادامه می‌دهد.

درگیری 10 ماهه‌ای که با تهاجم روسیه به اوکراین شروع شد به بزرگترین درگیری در اروپا پس از جنگ جهانی دوم تبدیل شده است و ده ها هزار نفر را کشته، میلیون ها نفر را از خانه های خود رانده و شهرها را به ویرانه تبدیل کرده است.

اما از تابستان با شروع یک رشته ضدحمله از طرف اوکراین که بخش‌هایی از اراضی اشغالی را بازپس گرفت این تهاجم با مشکل مواجه شد و مسکو را مجبور به بسیج 300 هزار سرباز دیگر کرد.

به گزارش رویترز این مقام وزارت امور خارجه به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران گفت: «مسلماً برخی در داخل روسیه هستند که می خواهند مسکو حملات تهاجمی جدیدی را  در اوکراین آغاز کند و همین طور گروه دیگری نیز هستند که سوالات واقع‌گرایانه‌ای در مورد ظرفیت روسیه برای انجام این کار دارند»

به گفته این مقام، روسیه از کمبود "بسیار شدید" مهمات رنج می برد که مشکلی جدی در خط مقدم جنگ ایجاد می‌کند و همچنین افرادی که مسکو برای پیوستن به نیروهای رزمی خود فرا خوانده است اغلب به یگان‌های منسجمی تبدیل نشده‌اند.

این مقام گفت: «روس‌ها از نظر داشتن تجهیزات و مهمات لازم با انواع و اقسام مشکلاتی روبرو هستند که در برنامه‌های احتمالی‌شان محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.»

ژنرال ارشد اوکراین، والری زالوژنی، هفته گذشته به اکونومیست گفت روسیه در حال آماده سازی 200 هزار سرباز جدید برای یک حمله بزرگ است که می تواند از شرق، جنوب یا حتی بلاروس در شمال انجام شود. زمان این حمله هم می‌تواند از اوایل ژانویه اما به احتمال بیشتر در بهار باشد.

شش

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه به بلاروس سفر کرد که اولین سفر او به این کشور از سال 2019 بود و این نگرانی را در کی‌یف ایجاد کرد که او قصد دارد بر این عضو سابق اتحاد شوروی برای ایجاد یک جبهه جدید تهاجم علیه اوکراین فشار بیاورد.

این مقام گفت که ایالات متحده نشان داده است که می تواند به سرعت کمک های خود به اوکراین را با توجه به تغییرات در شرایط جنگ تطبیق دهد و در صورت وقوع تهاجم مجدد، همین کار را انجام خواهد داد.

او گفت: «در صورت لزوم، ما پاسخ خواهیم داد. ما همچنین در حال حاضر در تلاش هستیم که مطمئن شویم که اوکراینی ها از پیش برای چنین حمله احتمالی‌ای آماده باشند."

این مقام افزود: «اوکراینی‌ها نیز قصد کم کردن سرعت خود را ندارند و می‌خواهند به فشار برای پس گرفتن قلمروهای تصرف شده بیشتر ادامه دهند و من فکر می‌کنم که روس‌ها باید این موضوع را در نظر داشته باشند.»

روز سه‌شنبه، الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، گفت که روسیه ممکن است یک نیروی تهاجمی در بلاروس برای آغاز یک حمله جدید به اوکراین آماده کند، اما او امیدوار است که نیروهای بلاروسی به آن‌ها نپیوندند.

نیروهای مسکو از بلاروس به عنوان سکوی پرتاب برای حمله نافرجام خود به کی‌یف در ماه فوریه استفاده کردند، اما مینسک مستقیماً به جنگ نپیوسته و نیروهای خود را به نبرد در اوکراین اعزام نکرده است.