شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برنج#قیمت#واردات#افزایش قیمت

گرانی برنج و چای در راه است؟

ممنوعیت واردات برنج و چای از هند این گمانه را به وجود آورد که تأثیر این اتفاق با افزایش قیمت در بازار داخل نمایان خواهد شد.

گرانی برنج و چای در راه است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، اواسط آذرماه بود که یک روزنامه هندی در گزارشی اعلام کرد که ایران ثبت سفارش‌های جدید برای واردات برنج و چای از هند را متوقف کرده است.

این روزنامه هندی به نقل از رئیس یک شرکت بزرگ تولیدی چای هند نوشت: «روند سفارش ایرانی‌ها برای خرید چای هندی از مدتی قبل کاهش پیدا کرده بود اما از هفته گذشته به‌طور کلی متوقف شد.»

در حالی ثبت سفارش جدید واردات برنج و چای از هند متوقف شده که به‌تازگی حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور، از کاهش ۱۳ درصدی کشت چای به دلیل کاهش بارندگی‌ها خبر داده است.

بنا به گفته وی، ۸۰ درصد باغات چای کشور در اراضی دیم واقع شده، از همین رو به بارندگی وابسته هستند و گیاه چای به‌شدت به رطوبت خاک و هوا نیازمند است.

حدود ۴۵ درصد چای وارداتی ایران در هفت ماهه ابتدایی سال جاری از هند بود. طبق آمار گمرک، میزان چای وارداتی در هفت ماهه سال جاری ۵۴ هزار و ۳۴۰ تن به ارزش ۳۰۱ میلیون و ۵۱۶ هزار دلار بود.

البته ایران نیز خود جزو کشورهای صادرکننده چای محسوب می‌شود، اما کارشناسان عنوان می‌کنند ازآنجایی‌که بخش زیادی از چای صادراتی ایران نامرغوب و بی‌کیفیت است، ایران نتوانست ارزآوری درخور توجهی از صادرات چای داشته باشد.

صادرات ارزان واردات گران!

صادرات بی‌کیفیت چای در جهان منجر به این شد که امروز قیمت هر کیلو چای وارداتی نسبت به چای صادراتی ایران، حدود چهار دلار گران‌تر باشد.

طبق آمار سازمان چای، در این بازه ارزش هر یک کیلوگرم چای وارداتی به‌طور متوسط حدود ۵.۵۵ دلار است. در مقابل ارزش هر یک کیلوگرم چای صادراتی به‌طور متوسط حدود ۱.۳۲ دلار برآورد می‌شود.

اما رئیس سازمان چای کشور در مورد این ادعا نظر دیگری دارد. او می‌گوید: چای ایران از نظر کیفیت به دلیل استفاده نکردن از سموم کشاورزی جایگاه منحصربه‌فردی در جهان دارد. طبق گفته او یک‌سوم چای تولیدی کشور صادر می‌شود. هرچند از آنجایی که کشور ما بیشتر مصرف‌کننده است حجم صادرات بالا نیست، اما همین میزان به ۲۷ کشور ازجمله آمریکا، اروپایی عراق، تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان، روسیه و بعضا به هند و کنیا نیز با تناژهای مختلف صادر می‌شود.

برنج و چای با چه قیمتی عرضه می‌شوند؟

بررسی بازار داخلی نشان می‌دهد که در حال حاضر ارزان‌ترین چای ایرانی در بازار، حدود کیلویی ۱۰۰ هزار تومان است. قیمت چای خارجی هم حتی به کیلویی بالای ۳۰۰ هزار تومان نیز رسیده است.

اما در مقابل تولید برنج داخلی با یک افزایش ۲۵ درصدی در سال جاری همراه بوده است. ازآنجایی‌که مسئولان می‌گویند ذخایر استراتژیک برنج کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار و انبارها مملو از برنج داخلی و خارجی است؛ پیش‌بینی کاهش قیمت برنج با استناد به حرف مسئولان دور از انتظار نیست. از همین رو، ممنوعیت واردات برنج از هند نباید در بازار داخلی اثر بگذارد.

بر اساس این گزارش، مسیح کشاورز، دبیر کمیسیون تأمین‌کنندگان برنج کشور، درباره توقف ثبت سفارش‌های جدید برای برنج و چای هندی عنوان کرد: این توقف موقتی است و در آینده در صورت لزوم و فراهم شدن شرایط، بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.