شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#فرهنگ

برگزاری جشن یلدا در ایران و جهان/ فرهنگ ایران باستان و سرزمین پارسی زبانان چگونه گرامی داشته می‌شود؟

شب یلدا در بولیوی، پرو و اکوادور

مردم این سه کشور برای شب یلدا یک رسم مشترک دارند و آن هم طناب پیچیدن دور خورشید است! آن ها برای اینکه دستشان به خورشید برسد به بالای کوه ها می روند تا در مراسمی نمادین خورشید را بگیرند و آن را به سنگ ها ببینند! و با این کار روزها را بلندتر کنند!

africa

یکی از نقاط باستانی و معروف در پرو که برای طناب پیچی خورشید استفاده می شود ارتفاعات ماچوپیچو است.

شب یلدا در  آفریقا

در بین مراسم مختلفی که در این لیست برایتان تعریف کردیم شاید مهیج ترین آن ها جشنواره ای  باشد که در مناطق غربی آفریقا برگزار می شود.

این فستیوال لباس مخصوص و در عین حال عجیبی دارد که شبیه حیوانات و یا عناصری مثل شیطان و فرشته است. مردم در حالی که این لباس های بامزه در تنشان است به خیابان ها می روند و با موسیقی نواختن خودشان را آماده آمدن فصل زمستان می کنند.

در روسیه هم مردم طولانی‌ترین شب سال را به دعا و نیایش می‌پردازند و غذای مرسوم شان نان و پنیر و عسل است. آنها با ریسه کشیدن خیابان‌ها و روشن کردن چراغ‌های رنگین، به استقبال زمستان می‌روند و در طولانی‌ترین شب سال‌شان کلوچه‌های خانگی به یکدیگر هدیه می‌دهند.

یلدا در ایرلند

مردم در معبدی باستانی با قدمت 5200 ساله، طولانی‌ترین شب سال را جشن گرفته و تا صبح بیدار می‌مانند تا زمانی که نور بر سیاهی طولانی چیره شود.

یلدا در کانادا

ساخت فانوس و پیاده‌روی در شهر، جزو سنت کانادایی‌ها در شب یلداست. آن‌ها با استفاده از شمع‌های فراوان هزارتویی را ایجاد کرده و مردم باید راه خود را در این هزارتو پیدا کنند. این کار نمودی از یافتن مسیر درست در دل ظلمت است.

انتهای پیام/