شهر خبر

حمل و نقل سوخت کشور نو نوار شد/ ورود ۵۰۰ ناوگان سوخت ایرانی به جاده‌های کشور

حمل و نقل سوخت کشور نو نوار شد/ ورود ۵۰۰ ناوگان سوخت ایرانی به جاده‌های کشور

در مراسمی با حضور جلیل سالاری معاون وزیر نفت و رضا دولت آبادی مدیر عامل بانک ملت، از کامیون‌های کشنده‌ی سوخت رسان ایرانی، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، مراسم عملیاتی شدن اولین تفاهم نامه سه جانبه در خصوص نوسازی و تقویت ناوگان فراورده‌های نفتی کشور به تعداد ۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده سوخت رسان مجهز به تانکر تریلر استاندارد برگزار شد.

این تفاهم نامه در اسفند ۱۴۰۰ با میزان سرماسه گذاری ۱۷۵۹ میلیارد تومان توسط بانک ملت و مابقی شرکت‌های حمل و نقل بخش خصوص به میزان ۹۰۰ میلیارد تومان منعقد شد.

از اهداف این پروژه نوسازی سوخت رسانی جاده‌ای کشور، اجرای طرح کهاب بر روی نفت کش‌های سوخت رسان و تقویت ناوگان حمل و نقل تامین سوخت مایع نیروگاه‌های کشور است.

دولت ابادی مدیر عامل بانک ملت در این جلسه گفت: اقتصاد کشور بانک محور است و بیشتر از ۸۵ تا ۹۰ درصد نقدینگی نیز توسط بانک تامین می‌شود‌. بانک ملت هم به علت سابقه ارتباط با وزارت نفت توانسته تفاهم نامه‌هایی را داشته باشد.

وی افزود: امروز بیشترین تراکنش با وزارت نفت را بانک ملت با بیش از ۲۰ میلیارد دلار دارد. که زمینه های بسیاری از جمله خطوط لوله را هم شامل می‌شود

دولت آبادی گفت: ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه نفت کش‌ها نیز بانک ملت سرمایه‌گذاری داشته و در تفاهم نامه اخیر نیز ۵۰۰ دستگاه در فاز اول، تسهیلات بلند مدت ۷ ساله در نظر بگیریم .

مدیر عامل بانک ملت در پایان گفت: امادگی داریم در فرصت کوتاه تسهیلاتی را در خدمت متقاضیان قرار بدیم و نقش خود را ایفا کنیم.

در ادامه جلیل سالاری معاون وزیر و مدیر عامل پالایش و پخش گفت: تلاش بین بانک ملت و خودرو ساز به اجرای این تفاهم نامه رسید این مهم نیز در زمانی عملیاتی شد که رشد مصرف در کشور در حال افزایش بوده و باید تجهیزات و زیرساخت‌ها نیز باید نوسازی شود.

معاون وزیر افزود: با توجه به شعاع حمل فراورده‌های سوختی باید از تجهیزات برخوردار باشیم و صنعت داخلی کشور توانسته به این نقطه برسد.

جلیل سالاری افزود: نگاهی کلان به صنعت حمل و نقل داریم لذا باید زیر ساخت‌ها نیز  تکمیل شود بنابراین علاوه بر حمل و نقل، جاده‌ای حمل و نقل ریلی را نیز اماده کردیم که برای بستر ریلس۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر در نظر گرفته‌ایم.

وی در ادامه گفت: خطوط جاده‌ای ۱۶ تا ۲۱ هزار کیلو متر افزایش پیدا کرده و شبکه های جدید نیز در برنامه می‌باشد.

سالاری افزود: علی رغم اینکه شرکت پالایش و پخش ۱۶ میلیون لیتر  ذخیره سازی سوخت را در نظر گرفته، مدیریت مصرف انرژی را نیز باید در نظر بگیریم و با ورود خوردرو های جدید کم مصرف، شاهد کاهش مصرف سوخت باشیم.

معاون وزیر با اشاره به پالایشگاه اصفهان گفت: با رونمایی پالایشگاه اصفهان، شاهد ۵۵ میلیون لیتر سوخت یورو ۴ و یورو ۵ رو ناوگان کشور خواهیم  بود.

وی با اشاره به استاندارد سوخت‌های کشور گفت: سوخت موجود در کشور، در استاندارهای خود قرار دارد و پوشش سوخت در کشور در حد استاندارهای عمده است اما چالش اصلی، مصرف بی‌رویه است و خودرو های فرسوده نیز  از جمله علل الودگی هوا و افزایش مصرف هستند.

معاون وزیر در ادامه گفت: با توجه به ناترازی گاز، مجبور هستیم که از سوخت مایع در صنایع استفاده کنیم. امیدواریم که صنایع نیز از مسیر رانت سوخت خارج شود و به سمت بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی حرکت کنند.

سالاری افزود: یک ظرفیت ۵ میلیارد لیتری ذخیره سازی برای نیروگاه ها سوخت مایع برای صنایع در نظر گرفته شده که با در نظر گرفتن هر لیتر برابر با ۸۰ سنت عدد بسیار بالایی بوده و به علت مصرف این سوخت در کشور و عدم صادرات این محصول، کشور از این درآمد بی بهره خواهد شد.

وی در پایان گفت: ما باید به جای سوخت محوری به سمت سود محوری حرکت کنیم.

انتهای پیام/