شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اصلاح‌طلبان#محسن هاشمی

وبلاگ مشرق

حال ملت بد نیست؛ اگر "بانیان آشوب" بگذارند! / ارزیابی سردار قاآنی از میزان توانمندی آمریکا در میدان نبرد

سلاح سرد

آنچه آقای محسن هاشمی در پاسخ به سوال "حال یک ملت چگونه خوب می‌شود" بیان کرده‌اند فی‌الواقع صورت مؤدبانه رویکرد غلط اصلاح‌طلبان در 13 سال اخیر است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

حال ملت بد نیست؛ اگر "بانیان آشوب" بگذارند!

حال ملت بد نیست؛ اگر "بانیان آشوب" بگذارند! / ارزیابی سردار قاآنی از میزان توانمندی آمریکا در میدان نبرد

محسن هاشمی، فعال چپ و رئیس سابق شورای شهر تهران اخیراً در گفت‌وگویی پیرامون مشکلات کشور در پاسخ به این سؤال طعنه‌آمیز که "چگونه حال یک ملت خوب می‌شود؟" گفته است: مشکلات عمدتا از ایده گرایی خیالبافانه به جای همگرایی واقعگرایانه آغاز می شود و متاسفانه به فعال نمایی منتهی میگردد. فعال نمایی بدین معنی است که دائما در حال برنامه ریزی و چیدن راهبردی باشید ولی منجر به تولید نتیجه نشود. باید بپذیریم با تخریب چهره های دلسوز نظام، دیگران را که دل در گرو آب و خاک با اهداف انقلاب اسلامی ندارند بر مدیریت اعتراضات مسلط می کنیم. باید اجازه می‌دادیم اینگونه افراد به ایفای نقش خود در چهار چوب اهداف واقعی بپردازند. آیت الله هاشمی در سال ۸۸ چنین نقشی را ایفا کردند و هزینه سنگینی هم دادند. باید امکان استفاده از ظرفیتهای قانون اساسی فراهم باشد. ناامیدی بخش مهمی از جوانان باعث ترس از آینده شده، چرا که پیشرفت را احساس نمیکنند و حتی ممکن است در مقایسه با دیگر کشور ها احساس پسرفت داشته باشند. لذا باید امید را برای یک زندگی بهتر با بوجود آوردن اشتغال ،ازدواج، مسکن و توسعه، رشد و رفاه تزریق کرد تا امید بازگردد.

به گزارش جماران، خبرنگار در این لحظه از هاشمی می‌پرسد: "چگونه؟" و او پاسخ می‌دهد: باید آرامش ذهنی جامعه و مردم را بازسازی و برقرار کرد. مواظبت از طبقه متوسط و رشد این طبقه در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. متاسفانه این طبقه در حال از بین رفتن است و روز به روز فقیرتر میشود. حال که نا امیدی باعث ترس و اعتراض و خشونت شده نباید پاسخ خشونت را با خشونت داد. آیت‌ا... هاشمی می گفتند بهترین راه برای معرفی ایران اسلامی، ساختن ایرانی آباد و آزاد و معتدل است، زیرا در ایران همه چیز برای احیای ایران آباد وجود دارد. با ایران آباد و آزاد حتی نفوذ ایران در مسائل جهانی بیشتر خواهد شد و حتی می توانیم مشکلات جهان اسلام را حل کنیم. باید در داخل عدالت مورد نظر را بوجود آوریم. با هویت، مشروعیت و کارآمدی می توانیم مشکلات را حل کنیم اما با جار و جنجال و انقلابی و فعال نمایی به جایی نمی رسیم.[1]

*شاید این حرف؛ یک جهت‌گیری سیاسی به نظر بیاید اما این چیزی جز حقیقت قابل اثبات نیست که القای "حال بد" به مردم ایران، اصلی‌ترین گزاره دستور کار اصلاح‌طلبان طی 13 سال گذشته پس از فتنه 88 تاکنون است.

گزاره‌ای که با تأکید بر ناامیدی، سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و انکار ولو کوچکترین مثبتات کشور و جامعه ایرانی مورد تعقیب است و قصد دارد به ایجاد "فتنه اقتصادی" منجر شود.

لکن حال مردم خوب است. اگر "بانیان آشوب" بگذارند...

اگر دائما و بدون هیچ مبنایی به ناامیدی اشاره نکنند، اگر نگویند خشونت موجود در اغتشاشات 70 روزه مقدس بود، اگر عقلانیت را منزوی نکنند، اگر به مثبتات اقتصاد و کشور اشاره کنند، اگر دست به تحریم انتخابات نزنند و قس علی هذا.

آنچه که آقای محسن هاشمی در پاسخ به سوال "حال یک ملت چگونه خوب می‌شود" بیان کرده‌اند فی‌الواقع صورت مؤدبانه رویکرد غلط اصلاح‌طلبان در 13 سال اخیر است. حرف‌های غلط و یک بام و دو هوا که قصد ندارد سهم اصلی خود را در القای حال بد بپذیرد و دائما تقصیر را بر گردن کسان دیگر می‌اندازد!

ما از آقای هاشمی که مخالف تحریم انتخابات 1400 از سوی اصلاح‌طلبان بودند سوال می‌پرسیم که چه جایگاهی برای "ذبح جمهوریت و صندوق رأی" در القا و ایجاد حال بد قائل هستند؟!

از ایشان می‌پرسیم که کدام رجل اصلاح‌طلب ستادی را می‌شناسند که در اغتشاشات اخیر به صحنه آمده باشد و رفتارهایی مثل ابراز خوشحالی عده‌ای از باخت ایران یا پرچم‌سوزی را تقبیح کرده باشد؟

و آیا همین قبیل سکوت‌ها و رفتارها نیست که سهم اصلی را در القای حال بد به مردم نجیب یک کشور دارد؟

مع‌الوصف دقت شود که حال واقعی ملت را نه در اظهارات فعلی برخی رجال سیاسی ایران که در امر مقدس و عقلانی واقعیت باید دید.

واقعیتی ملموس در خیابان، در رکورد شکنی فروش فیلم‌های کمدی و انیمیشن، در شور و حال خریدهای شب یلدا، در سولد اوت شدن لحظه‌ای فروش خودروها، در افتخارآفرینی‌های ورزشی، در افزایش میزان سپرده‌های بانکی مردم، در افزایش کمک‌های مردم به نهادهای خیریه عمومی و...

صد البته در این میان مشکلات بزرگی از جمله در بحث اقتصاد هم وجود دارد لکن زمینه امید و کار و پیشرفت وجود دارد و تجربه هم نشان داده که می‌توان بر مشکلات فائق آمد.

***

از ممنوعیت بدحجابی تا ممنوعیت حمل سلاح سرد

مقایسه 2 قانون که یکی خوب اجرا شد و دیگری بد!

حال ملت بد نیست؛ اگر "بانیان آشوب" بگذارند! / ارزیابی سردار قاآنی از میزان توانمندی آمریکا در میدان نبرد

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، از مقامات دولت روحانی اخیراً طی اظهاراتی که اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، پیرامون بدحجابی گفته است:

"ما کِی درباره مضرات بی حجابی صحبت کرده‌ایم که انتظار داریم، همه حجاب داشته باشند و ما هم بخواهیم مجازات را عملیاتی کنیم؟!"

او همچنین تصریح می‌کند: در این دو سه ماهی که گرفتار شده‌ایم، چند بار در نمازجمعه و مساجد درباره اصل حجاب صحبت دقیقی انجام گرفته است تا خانم‌ها بدانند بی‌حجابی زمینه ازدواج را کاهش می‌دهد و سبب رشد زمینه طلاق می‌شود؟ [2]

*در مواجهه با کسانی که بحث الزام عقلانی حجاب در محیط اجتماعی را سخت و ثقیل بیان می‌کنند یا سخت می‌فهمند می‌توان یک سؤال ساده مطرح کرد.

و آن اینکه ما در نظام اسلامی چه کار فرهنگی عظیم یا تحرک جمعی را پیرامون قانون "ممنوعیت حمل سلاح سرد" انجام داده‌ایم که امروز، جوان و پیر و زن و مرد می‌دانند که این کار جرم است و جز اراذل و اوباش هم کسی اسلحه سردی که مصداق جرم باشد را حمل نمی‌کند. ما چه کاری انجام داده‌ایم که تمامیت جامعه هم جرم بودن آن و منطقی بودن مجازاتش را پذیرفته‌اند؟!

پاسخ گزینه "هیچ کاری" است.

و دلیل چرایی فهم شدن این اصل در کلیت جامعه هم صرفا و فقط اینست که این قانون معارض نداشته و کسی خاصّه در میان رجال سیاسی و صاحبان تریبون نبوده که مزوّرانه یا جاهلانه سمت اراذل و اوباش را بگیرد و بگوید مردم حق دارند سلاح سرد حمل کنند،‌ نسل جوان ما را نمی‌فهمد و می‌خواهد سلاح سرد حمل کند، سلاح سرد یعنی آزادی و غیره.

آقای اکرمی و همه خواص دیگر باید بدانند که سخن خواص تأثیر مستقیم دارد و اگر کژی در بخشی از یک جامعه دیده می‌شود؛ این کژی به دلیل کژمداری بعض خواص است.

الزام حجاب در محیط اجتماعی یک نظام اسلامی اصلی است که از آنجا که عقلانی است اتفاقا نیازی هم به کار فرهنگی چندان وسیعی ندارد.

لکن این اصل هنگامی در میان تمام افکار، پذیرفته می‌شود که همانند قانون منع سلاح سرد؛ معارضی که به خود جرأت بدهد به ستیز با عقلانیت برخیزد، نداشته نباشد.

***

ارزیابی سردار قاآنی از میزان توانمندی آمریکا در میدان نبرد

حال ملت بد نیست؛ اگر "بانیان آشوب" بگذارند! / ارزیابی سردار قاآنی از میزان توانمندی آمریکا در میدان نبرد

سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه گذشته در نخستین مراسم گرامیداشت شهادت شهید حسن ایرلو(سفیر ایران در یمن) در مرکز همایش‌های صداو سیما طی سخنانی مقاومت را کانون تولید قدرت دانست و گفت:‌ در ۲۰ سال گذشته به برکت وجود مردانی همچون شهید سلیمانی و برادران و دوستان و همکارانی مانند شهید ایرلو و بسیاری دیگر از شهدای مقاومت، محور مقاومت در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی پیروز بوده است.

به گزارش شفقنا، وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به دلیل روحیه نامردی مرد میدان جنگ نیستند و صحنه اصلی را باخته‌اند، تصریح کرد:‌ آمریکایی‌ها در میدان اصلی عرضه ندارند و دائماً شکست می خورند. و این شعار نیست.[3]

*ارزیابی راهبردی سردار قاآنی یکی از دلایل پیروزی ایران در میدان نبردهای نیابتی و مستقیم با آمریکا و اذنابش را بیان می‌کند و شرحی هر چند کوتاه می‌دهد که چرا دلاوران ایرانی در عرصه نبرد با دشمنان مدعی ابرقدرتی؛ پیروز بلامنازع میدان هستند.

ارزیابی نقطه‌زن و دقیقی که بایستی پیرامون پیوست‌های آن از جمله در بخش رسانه و افکار عمومی بصورت عمقی کار کرد و چنین حقیقت باز گفته‌ای را به نمودارهای هژمون ایران افزود تا مردم و نسل‌های آینده دقیقا بدانند ایران در کجا قرار دارد و آمریکا و متحدانش در کجا؟!

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1578186

2_ https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-588147

3_ https://fa.shafaqna.com/?p=1495578