شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ترکیه#عراق#نخست وزیر

سخنان نخست وزیر عراق در کنفرانس «بغداد۲»

سخنان نخست وزیر عراق در کنفرانس «بغداد۲»

نخست وزیر عراق در کنفرانس بغداد۲ گفت: ما بر اقدام جدی با همسایگانمان در ترکیه و ایران عزم جدی داریم. ما بر روابط همکاری متوازن با همه شرکای منطقه ای و بین المللی متعهد هستیم. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الفرات نیوز، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در ابتدای سخنان خود در کنفرانس بغداد۲  که به میزبانی اردن برگزار می شود، ضمن تشکر از حضور شرکت کنندگان در این اجلاس گفت: ما به سوی تقویت روابط و توسعه آن حرکت می کنیم. ایده تاسیس کنفرانس بغداد از تمایل عراق برای تقویت شراکت نشات می گیرد.

وی افزود: دولت ما خط مشی با هدف ایجاد شراکت منطقه ای و بین المللی و مبتنی بر منافع مشترک را دنبال می کند. اولویت در حال حاضر تقویت پیوند همکاری و شراکت میان کشورهای ما است.

السودانی گفت: ما به دنبال اقدام همسو برای حرکت از کشورهای مصرف کننده به سمت صنعتی شدن از طریق ایجاد مناطق صنعتی مشترک هستیم. تمرکز بر بخش خدمات و توسعه آن به عنوان یکی از محرکهای اقتصاد در کشور ما و منطقه ما، ضروری است.

وی با اشاره به اینکه اهتمام زیادی به مبارزه با فساد مالی و اداری می دهد، افزود: سرمایه گذاری به امنیت نیاز دارد و ما در عراق امنیت ایجاد کرده ایم. ما از کشورهای دوست می خواهیم که دارایی های عراق را برگردانند و مظنونان را تحویل بدهند.

السودانی گفت: مبارزه با تفکر افراطی نیازمند اقدام مشترک است. عراق در معرض تهدید حیاتی از حیث آبی قرار دارد. ما با ترکیه و ایران برای اداره مشترک آبها در ارتباط هستیم. همه ما باید اقدام مشترک و همسویی در زمینه مبارزه با تفکر افراطی داشته باشیم.

وی افزود: ما بر اقدام جدی با همسایگانمان در ترکیه و ایران عزم جدی داریم. ما بر روابط همکاری متوازن با همه شرکای منطقه ای و بین المللی متعهد هستیم.

نخست وزیر عراق در ادامه به تلاش کشورش برای دور ماندن از محور بندی ها و فضای تنش تاکید کرد و اینکه به سیاست کاهش تنش و آرامش توجه دارد.

وی گفت: عراق مخالف دخالت در امور داخلی خود است.