شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#سال جاری
ایبِنا بررسی کرد؛

روند کاهشی انتشار سالانه اوراق مالی اسلامی

انتشار سالانه اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت روند کاهنده دارد و در سال جاری دولت ۱.۰۵۳.۰۰۰ میلیارد ریال اوراق منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عملکرد مربوط به انتشار و تسویه اوراق بهادار دولت حاکی از آن است که انتشار سالانه اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت به تفکیک نقدی و غیرنقدی در سال ۱۴۰۱ نسبت به دو سال گذشته روند کاهنده دارد و در مجموع در سال جاری ۱.۰۵۳.۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کرده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ اوراق مالی اسلامی در مجموع ۲.۰۲۴.۶۵۹ میلیارد ریال افزایش یافته بود.

 

انتشار سالانه اوراق مالی اسلامی روند کاهنده دارد


عملکرد انتشار ماهانه اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت حاکی از آن است که از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۱ در برخی از ماه‌ها انتشار این اوراق بسیار زیاد بوده است، دلیل این موضوع عملکرد بالای برخی ماه‌ها به دلیل انتشار اسناد خزانه اسلامی بوده است.


اسناد مذکور به صورت یک جا منتشر و به تدریج از طریق دستگاه‌های اجرایی دارای سهمیه به طلبکاران دولت واگذار می‌شود و لذا از محل انتشار اوراق مذکور وجوه نقد به حساب خزانه داری کل کشور واریز نمی‌گردد.


با توجه به واگذاری تدریجی، طلبکاران دولت نیز به مرور و در صورت نیاز به تامین منابع مالی نقدی، اقدام به فروش اسناد خود در بازار سرمایه می‌نماید.


عملکرد انتشار اوراق دولتی از ابتدای سال جاری حاکی از آن است که انتشار اوراق نقدی از ابتدای سال جاری به ۲۵۰.۰۰۰ میلیارد ریال و انتشار اوراق غیر نقدی به ۷۰۳.۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است.


عملکرد تسویه اصل و سود اوراق دولتی حاکی از آن است که این اوراق در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۲۹.۲۳۱ میلیارد ریال اوراق دولتی منتشر شده است که برای این مبلغ ۳۲۸.۸۱۹ میلیارد ریال سود پرداخت شده است.


در سال ۱۳۹۹ نیز ۴۰۰.۲۷۲ میلیارد ریال اوراق دولتی منتشر شده است که برای این مبلغ ۱۹۶.۵۶۰ میلیارد ریال سود پرداخت شده است.

 

انتشار سالانه اوراق مالی اسلامی روند کاهنده دارد


از ابتدای سال جاری تا آبان سال جاری مبلع ۱.۳۰۰.۹۷۳ میلیارد ریال از تعهدات مربوط به اوراق با تضمین دولت (شامل مبلغ ۹۹۷.۱۷۱ میلیارد ریال بابت اصل و بلغ ۳۰۳.۸۰۲ میلیارد ریال بابت سود) تسویه شده است.


در پایان لازم به ذکر است که مبالغ مورد نیاز برای تسویه تعهدات اوراق با تضمین دولت تا انتهای سال ۱۴۰۶ به مبلغ ۵.۲۴۷.۷۹۲ میلیارد ریال (شامل مبلغ ۴.۴۱۷.۹۵۸ میلیارد ریال بابت اصل و بلغ ۸۲۹.۸۳۴ میلیارد ریال بابت سود) است. در جدول زیر بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشره دولت در سنوات آتی به تفکیک سال انتشار را مشاهده می‌کنید.

 

انتشار سالانه اوراق مالی اسلامی روند کاهنده دارد

نویسنده: مرتضی ابراهیمی