شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#رئیس جمهور

همزمان با تشدید بازداشت مخالفان سیاسی؛

«قیس سعید» مشارکت ضعیف در انتخابات پارلمانی تونس را توجیه کرد

«قیس سعید» مشارکت ضعیف در انتخابات پارلمانی تونس را توجیه کرد

رئیس جمهور تونس تلاش کرد مشارکت ضعیف مردم تونس در انتخابات پارلمانی این کشور که در ابتدا هشت درصد و سپس ۱۱ درصد اعلام شد، را توجیه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه اسپوتنیک، «قیس سعید» رئیس جمهور تونس به مشارکت پایین و ضعیف مردم این کشور در انتخابات پارلمانی واکنش نشان داد.

وی در این باره گفت: میزان مشارکت در این انتخابات نباید فقط براساس نتایج دور نخست انتخابات، بلکه باید بر مبنای ارزیابی هر دو دور این انتخابات انجام شود.

قیس سعید همچنین تلاش ها در راستای تشکیک در نتایج انتخابات پارلمانی و طرح این ایده که این پارلمان نماینده واقعی مردم تونس محسوب نمی شود، را زیر سوال برد.

این در حالی است که کمیته عالی و مستقل انتخابات تونس در ابتدا میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی را ۸.۸ درصد اعلام کرده بود. البته این کمیته دو روز بعد در بیانیه ای اعلام کرد که این میزان مشارکت بر مبنای ارزیابی های اولیه بود و میزان مشارکت نهایی به ۱۱.۲۲ درصد رسیده است، آمار و ارقامی که هر دوی آنها بیانگر عدم استقبال مردم تونس از این انتخابات است.

پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی تونس، اکثر احزاب سیاسی در این کشور که در جبهه مخالفان رئیس جمهور قرار دارند، مشارکت در این انتخابات که نخستین رخداد انتخاباتی پس از اجرای تدابیر فوق العاده قیس سعید بود، را تحریم کرده بودند. احزاب سیاسی تونس با اشاره به اقدامات یکجانبه قیس سعید در انحلال پارلمان و تصویب قانون اساسی جدید، تاکید کرده بودند مشارکت در این انتخابات به معنای مشروعیت بخشیدن به اقدامات غیرقانونی رئیس جمهور فعلی است.

جنبش النهضه تونس با صدور بیانیه ای ضمن ابراز خرسندی از عدم استقبال عمومی از انتخابات پارلمانی تاکید کرده بود که این رخداد به معنای تحریم انتخابات از سوی اکثریت مردم است.

تشدید بازداشت مخالفان سیاسی

شامگاه گذشته جنبش النهضه با صدور بیانیه ای از بازداشت «علی العریض» نایب رئیس جنبش النهضه خبر داد. جنبش النهضه در این بیانیه بازداشت علی العریض که در گذشته نخست وزیر تونس بوده را بیانگر شکست دولت در مدیریت امور کشور دانسته بود.

«احمد نجیب الشابی» رهبر جبهه الخلاص تونس نیز در واکنش به این رخداد، تاکید کرد: بازداشت علی العریض ما را شگفت زده نکرد، چون رئیس جمهور تونس در صدد ممانعت از فعالیت احزاب سیاسی است.

وی بازداشت علی العریض را غیر قانونی توصیف و تاکید کرد: این رخداد بیانگر ناامیدی رئیس جمهور تونس از نتایج انتخابات پارلمانی است.

الشابی با تاکید بر لزوم آزادی علی العریض، به دیگر جریان های سیاسی درباره عدم تحرک در این باره هشدار داد و گفت: سکوت شما موجب تشدید بازداشت فعالان سیاسی در تونس می شود.