شهر خبر

خاندوزی: در ۲۰۲۳ تجارت ایران و چین به بیش از بیست میلیارد دلار خواهد رسید/ سفیر ایران در چین به زودی تغییر می‌کند

خاندوزی: در ۲۰۲۳ تجارت ایران و چین به بیش از بیست میلیارد دلار خواهد رسید/ سفیر ایران در چین به زودی تغییر می‌کند

وزیر و سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص روابط ایران و چین اظهار داشت: اگر امروز در حدود ۸ و نیم‌ماهی که از سال جدید می‌گذرد بیست میلیارد دلار تجارت با چین را پشت سر گذاشتیم، برای سال ۲۰۲۳ این اعداد فراتر خواهد رفت.

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود که در روز سه‌شنبه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درخصوص نگرانی ها برای آینده همکاری های بین ایران و چین و آخرین وضعیت قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: سرمایه گذاری ها در خصوص چین و خرید ال ان جی هیچ ارتباطی با تفاهم ها با کشور های دیگر ندارد و چین جزو تقاضاهای بزرگ بازار انرژی دنیا است و علیرغم تحریم ها هنوز بخشی از نیاز های مصرفی خود را از ایران تأمین می‌کند و در قرارداد ۲۵ ساله و ۱۶قرارداد دیگر در سال ۲۰۲۳ هم این سرعت خواهد گرفت‌ اگر امروز در حدود ۸ و نیم‌ماهی که از سال جدید می‌گذرد بیست میلیارد دلار تجارت با چین را پشت سر گذاشتیم، برای سال ۲۰۲۳ این اعداد فراتر خواهد رفت. 

وی در ادامه تصریح کرد: تفاهم ۲۵ ساله بخشی از آن در حوزه انرژی است و بخش های دیگر هم  غیر از انرژی دارد که امنیت انرژی که ایران برای چین نقش آفرینی می‌کند همچنان مورد تایید و تاکید طرف چینی است و در دیدار بامعاون نخست وزیر صراحتا این در جلسه بیان شد‌. باید مسیر های خود را سریعتر طی کنیم که عواید و منافع آن سریعتر به ثمر برسد‌ . 

سخنگوی اقتصادی در ادامه گفت: مسئولیت مقام عالی طرف ایرانی در توافق با چین به عهده معاون اول است .در خصوص سفیر ایران در چین  هم وزارت خارجه در صدد تصمیم جدید برای سفیر ایران در چین است و پس از نهایی شدن سخنگوی وزارتخارجه اعلام‌ میکند

انتهای پیام/