شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجموعه

تئاتری که بر اساس یک شعر ساخته شد

تئاتری که بر اساس یک شعر ساخته شد

ایسنا نوشت: ناصر آویژه نمایش «عقاب» را بر اساس شعری از پرویز ناتل خانلری برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر آماده می‌کند.

این کارگردان تئاتر نمایش تازه خود را که اثری زنده عروسکی است، برای اجرا در بخش ویژه نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک آماده کرده بود اما با عقب افتادن زمان برگزاری این جشنواره، بهتر دید نمایشش را روی صحنه بیاورد چراکه معتقد است نمایش «عقاب» حرف‌هایی دارد که مناسب شرایط امروز است.

آویژه که خود نگارش متن این نمایش را بر عهده دارد، درباره موضوع آن می‌گوید: نمایش «عقاب» درباره یک استاد دانشگاه است که قرار است با همکاری دانشجوی خود اثری را خلق کند. درواقع این نمایش در تجلیل از انسانیت و شرافت هنری است که بخش اول آن در فضایی معاصر می‌گذرد و در بخش دوم روایتی عروسکی را با اقتباس از شعر «عقاب» استاد پرویز ناتل خانلری نظاره می‌کنیم.

او که بیشتر در حوزه تئاتر کودک فعالیت داشته، درباره اجرای نمایش برای مخاطبان بزرگسال توضیح می‌دهد: سال‌ها پیش از اینکه در حوزه کودک فعال شوم، در بخش بزرگسال کار می‌کردم. در چند سال اخیر تصمیم گرفتم دوباره به تئاتر بزرگسال باز گردم. به همین دلیل در سه چهار سال گذشته بیشتر نمایش بزرگسال کار کردم. ضمن اینکه معتقدم کارگردانی و بازی در کارهای کودک و بزرگسال تفاوت چندانی ندارد. جالب است حال که دوباره به تئاتر بزرگسال بازگشته‌ام، کار کودک را سخت‌تر می‌بینم چون محدودیت‌ها و حساسیت‌هایش در قیاس با کار بزرگسال بیشتر است هرچند در کار کودک، فضای بیشتری برای فانتزی داریم اما در کل در تئاتر بزرگسال دست‌مان بازتر است.

او درباره اجرای تئاتر در شرایط فعلی هم توضیح می‌دهد: من نیز تصمیمی برای کار کردن نداشتم ولی نمایشم آماده بود و مهم‌تر از آن حرفی بود که این نمایش مطرح می‌کند که معتقدم برای شرایط اجتماعی امروز بسیار مناسب است. زیرا این نمایش تاکید می‌کند که باید انسان باشیم. از سوی دیگر باور دارم ابزار کار هنرمندان، اثر هنری است و اگر حرفی یا انتقاد و اعتراضی داریم، به کمک این ابزار می‌توانیم آن را مطرح کنیم.

آویژه که تصمیم دارد این نمایش را به انسان‌های آزاده و آزادگی تقدیم کند، می‌گوید: با اینکه نگرانی‌هایی دارم ولی فکر می‌کنم تنها با کار هنری می‌توانم حرفم را منتقل کنم.

به گزارش ایسنا، نمایش «عقاب» نوشته و کار ناصر آویژه با بازی خود او، امیرحسین انصافی و شاهین گلکار روی صحنه می‌رود و ساخت موسیقی آن نیز بر عهده امیرحسین انصافی است.

۵۷۲۴۵