شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#روسیه#سازمان ملل#شورای امنیت

موضع هماهنگ روسیه و ایران دربرابر نماینده آمریکا در سازمان ملل

موضع هماهنگ روسیه و ایران دربرابر نماینده آمریکا در سازمان ملل

سفیر روسیه در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت درباره بررسی قطعنامه هسته ای ۲۰۱۵ ایران به طرح برخی اتهامات کشورهای غربی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «واسیلی نبنزیا»، سفیر روسیه در سازمان ملل، روز دوشنبه در جریان نشست شورای امنیت درباره بررسی قطعنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران به طرح برخی اتهامات از سوی نمایندگان کشورهای غربی درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین واکنش نشان داد و گفت که مقامات سازمان ملل نباید در برابر فشارهای کشورهای غربی سر فرود بیاورند و هر نتیجه‌ای که از تحقیقات ساختگی غرب درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین بدست آید، بی اعتبار است.

همچنین امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد نیز در این نشست درباره اتهام استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که از سوی نماینده آمریکا مطرح شد، گفت: «ایران هیچ اقلامی را که از سوی شورای امنیت منع شده است به روسیه منتقل نکرده است.» او همچنین گفت: «پهپادهای ایرانی که قبل از جنگ به روسیه تحویل داده شده بودند، توسط شورا ممنوع نشده بود و برای استفاده در درگیری‌های جاری در اوکراین منتقل نشده بودند.»

نماینده ایران طرح برخی اتهامات را بی‌اساس توصیف کرد و آنها را تلاشی برای منحرف کردن توجهات از انتقال مقادیر انبوه تسلیحات پیشرفته پیشرفته به اوکراین با هدف منظور طولانی کردن درگیری توسط کشورهای غربی عنوان کرد.

این در حالی است که در نشست سازمان ملل، نماینده آمریکا «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل را متهم کرد که «تسلیم تهدیدهای روسیه شده است.»

نماینده آمریکا در نشست سازمان ملل مدعی شد که دبیرکل این سازمان پس از تهدیدات روسیه هنوز کارشناسانی را به اوکراین برای بازرسی و تحقیق درباره پهپادهای مورد استفاده نظامیان روسیه نفرستاده است.

این ادعای واشنگتن در حالی مطرح شده که روسیه استفاده نیروهایش از پهپادهای ایرانی در اوکراین را تکذیب کرده و استدلال می‌کند که هیچ دلیلی برای اعزام هیئت مأموران سازمان لل به کیف برای بررسی منشأ پهپادها وجود ندارد. ایران نیز پیشتر اعلام کرده بود که موضوع فروش پهپادها به روسیه مربوط به قبل از جنگ اوکراین است.

از سوی دیگر انگلیس، فرانسه، آلمان، آمریکا به همراه اوکراین ادعا دارند که عرضه پهپادهای ساخت ایران به روسیه ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ است و براین اساس آنها از گوترش می‌خواهند که کارشناسانی را برای تحقیق پیرامون پهپادهای مورد استفاده در جنگ اوکراین به کیف بفرستد.

«رابرت وود»، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در نشست شورای امنیت درباره قطعنامه توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ گفت: «ما متاسفیم که سازمان ملل برای انجام تحقیقات عادی در مورد نقض قطعنامه هسته‌ای ایران که پپشتر بدلیل استفاده از پهپادهای ایرانی گزارش شده بود، هنوز اقدام نکرده است.»

وود مدعی شد: «ما از اینکه دبیرخانه ظاهراً در برابر تهدیدهای روسیه تسلیم شده و مأموریت تحقیقی را که این شورا به آن واگذار کرده بود، انجام نداده است، ناامید هستیم.»

پیشتر گوترش در گزارشی به شورا در اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که کارشناسان سازمان ملل در حال بررسی اطلاعات موجود هستند و هرگونه یافته از نتایج تحقیقات را در زمان مناسب به شورا گزارش خواهند کرد.

روز دوشنبه هنگامی که از گوترش در مورد فشارهایی که با آن مواجه شده است، سوال پرسیده شد، او به خبرنگاران گفت: «اتهام غرب مبنی بر اینکه ایران پهپادهای مورد استفاده در اوکراین را به روسیه ارسال کرده است، می‌بایست در تصویری وسیع‌تر از همه کارهایی که ما در چارچوب جنگ انجام می‌دهیم، بررسی شود.»