شهر خبر

دلیل بی‌واکنشی دلار به سیگنال‌های برجامی ایران و آمریکا

دلیل بی‌واکنشی دلار به سیگنال‌های برجامی ایران و آمریکا
انریکه مورا (راست) و جوزپ بورل (چپ) که قرار است همزمان با تیم وزارت خارجه ایران به اردن سفر کنند

فردای اقتصاد: قیمت دلار در بازار آزاد امروز با رسیدن به ۳۹۷۰۰ تومان سقف تاریخی خود را یک پله بالاتر برد. رشد ۳۶۰ تومانی (۰.۹ درصدی) دلار در روز جاری در حالی اتفاق افتاد که دیروز شاخص ارزی تا کف کانال ۳۹ هزار تومان عقب‌نشینی کرده بود. برخی تصور می‌کردند این افت در واکنش به سیگنال‌های ایران و آمریکا برای احیای برجام و به دنبال آن، سفر مقامات آژانس اتمی به تهران بوده است. اما گروه دیگری آن را یک اصلاح موقت ارزیابی می‌کردند.

اما در حالی که تبادل سیگنال‌های برجامی بین تهران و واشنگتن شدت گرفته است، امروز قیمت دلار بدون واکنش به این اتفاق مسیر صعودی را طی کرد و به رکوردشکنی ادامه داد. گویی که سابقه طرفین برای روی خوش نشان دادن به توافق و سپس بروز مشکلات جدید در آستانه احیای برجام منجر شده تا برخی فعالان بازار ارز انتظار تکرار این سناریو را داشته باشند. باید دید در روزهای آینده واکنش بازار ارز به سیگنال‌های برجامی چه خواهد بود.

امروز امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت نشست اردن فرصت مناسبی است که بتوانیم گفت‌وگوهای برجامی را تکمیل کنیم. این نشست فردا در امان برگزار می‌شود. طبق اعلام وزیر امور خارجه بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مورا معاون او که مذاکره‌کننده ارشد برجامی این اتحادیه هستند هم همزمان به اردن سفر می‌کنند. کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم امروز گفت که ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد. خرازی افزود که مسأله پادمان اکنون تنها مسأله باقی مانده است و ابراز امیدواری کرد که در سفر اخیر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران این اختلافات نیز حل شوند.