شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

مشارکت در انتخابات تونس کمتر ۱۲ درصد/ رقابت ها به دوردوم کشیده شد

مشارکت در انتخابات تونس کمتر ۱۲ درصد/ رقابت ها به دوردوم کشیده شد

کمیسیون انتخابات تونس اعلام کرد که مشارکت بسیار کم در انتخابات باعث شده که تنها ۲۱ نامزد در دور اول انتخابات پارلمانی پیروز شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کمیته برگزاری انتخابات پارلمانی تونس نرخ نهایی مشارکت را ۱۱.۲۲ درصد اعلام کرد.

براساس این گزارش، تنها کمی بیش از ۱ میلیون نفر و به طور دقیق ۱.۰۲۵.۴۱۸ نفر از واجدین شرایط در انتخابات پارلمانی تونس شرکت کردند.

همچنین کمیسیون انتخابات تونس اعلام کرد که مشارکت بسیار کم در انتخابات باعث شده که تنها ۲۱ نامزد در دور اول انتخابات پارلمانی پیروز شوند و دور دوم انتخابات در اکثریت قریب به اتفاق مناطق پارلمانی برگزار خواهد شد.

محمد تلیلی منصری، سخنگوی کمیسیون انتخابات روز دوشنبه گفت: «اطلاعات اولیه انتخابات پارلمانی پیروزی ۲۱ نامزد از دور اول را نشان می‌دهد و دور دوم این انتخابات شامل ۱۳۳ حوزه می‌شود.»

پس از اعلام ارقام مشارکت پایین در انتخابات، احزاب بزرگ، از جمله جبهه نجات ملی، که شامل حزب دموکرات اسلامی النهضه و حزب سکولار مشروطه آزاد است اعلام کردند که «قیس سعید»، به عنوان رئیس جمهور مشروعیت ندارد و باید کناره گیری کند.

مخالفان همچنین خواستار اعتراضات گسترده شده اند.

بسیاری از تونسی‌ها نگرانند که پس از گذشت ۱۰ سال از انقلاب ۲۰۱۱ که «زین العابدین بن علی» را سرنگون کرد و دوره‌ای از دموکراسی آغاز شد، این کشور باردیگر به سمت استبداد حرکت کند.

مشارکت بسیار ضعیف مردم تونس در انتخابات پارلمانی این کشور باعث شد که «احمد نجیب الشابی» رئیس جبهه الخلاص، اصلی ترین مخالف «قیس سعید» رئیس جمهور این کشور از میزان مشارکت در این انتخابات به عنوان یک زلزله یاد کند.

قیس سعید رئیس جمهور تونس، در ماه جولای گذشته تدابیر فوق‌العاده‌ای را به اجرا گذاشت که شامل انحلال شورای قضائی و پارلمان و تدوین و تصویب قانون اساسی جدید بود. این اقدامات با انتقادات زیادی از سوی طرف‌های داخلی و خارجی مواجه شد. تونسی‌ها این اقدامات قیس سعید را کودتا علیه قانون اساسی توصیف کردند.

در واکنش به این اقدامات، شمار زیادی از احزاب و گروه‌های سیاسی اصلی تونس این انتخابات را تحریم کرده اند. از جمله جنبش النهضه در تازه‌ترین حرکت، خواستار تحریم این انتخابات شده است.

جنبش النهضه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که انتخابات پارلمانی تونس چیزی شبیه کودتا است تا فرصت انحصار قدرت و تثبیت استبداد را فراهم کند. این جنبش خاطرنشان کرده است که پارلمانی که قرار است با این انتخابات روی کار بیاید، پیش از هر چیز ابزاری برای تقویت رژیم کودتا خواهد بود و هیچ اختیار یا قدرتی برای ایفای وظیفه واقعی خود نخواهد داشت.

علاوه بر جنبش النهضه، احزاب و گروه‌های سیاسی متعددی که این انتخابات را تحریم کردند که شامل قلب تونس، ائتلاف الکرامه، حراک تونس الاراده، الامل، الجمهوری، العمال، القطب، جبهه الخلاص، جریان دموکراتیک، جبهه دموکراتیک برای کار و آزادی، الدستوری الحر و آفاق تونس می‌شوند. این نیروهای سیاسی مهمترین تشکل‌ها و گروه‌های حزبی هستند که در انتخابات ۲۰۱۹ شرکت کرده بودند.