شهر خبر

گوترش: چشم انداز برگزاری مذاکرات صلح میان کی‌یف و مسکو نمی‌بینم

گوترش: چشم انداز برگزاری مذاکرات صلح میان کی‌یف و مسکو نمی‌بینم

دبیرکل سازمان ملل متحد امروز ضمن ادعای «بحث جدی درباره اصلاحات شورای امنیت» گفت: چشم انداز برگزاری مذاکرات صلح میان کی‌یف و مسکو نمی‌بینم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز دوشنبه در بیانیه اعلام کرد که چشم اندازی برای برگزاری مذاکرات صلح بین کی یف و مسکو در آینده نزدیک نمی بیند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص ادامه داد: نسبت به احتمال برگزارای مذاکرات صلح میان مسکو و کی یف در آینده نزدیک خوش ببین نیستم. درگیری‌ها احتمالاً ادامه خواهد یافت.

«آنتونیو گوترش» در این خصوص اضافه کرد: سازمان ملل متحد علاقه زیادی به تسریع تبادل اسیران جنگی در مناقشه اوکراین دارد. به شدت امیدوارم که صلح در اوکراین در سال ۲۰۲۳ حاصل شود. فضا برای بحث جدی تر درباره اصلاحات شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد، طرح گسترش شورا همچنان روی میز است.

بیانیه دبیرکل سازمان ملل خاطر نشان می‌کند: سازمان ملل متحد مایل است صادرات را تحت چارچوب قرارداد غلات افزایش دهد. سازمان ملل بازرسی از کودهای روسی را در روتردام، آنتورپ و استونی تکمیل کرده است. به صادرات مجوز داده شده است.

گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند. تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند.

یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا درمی آورد.

روزنامه اسپانیایی «ال پایس» با استناد به داده‌های منتشره از سوی سازمان ملل و نیز آمار مربوط به ردیابی کشتی‌ها در گزارشی اعلام کرد که دست کم ۳۸ درصد غلات صادر شده از اوکراین به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا ارسال شده است، این در حالیست که بر اساس توافق اخیر میان روسیه و اوکراین و با میانجیگری سازمان ملل بنا بود این غلات به کشورهای در حال توسعه آفریقا صادر شود.