شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#سازمان ملل#انگلیس

پرده دیگری از حقوق بشر لندنی آشکار شد؛

رأی مثبت دیوان عالی انگلیس به طرح انتقال پناهجویان به رواندا

رأی مثبت دیوان عالی انگلیس به طرح انتقال پناهجویان به رواندا

با وجود انتقاد مدافعان حقوق بشر، سازمان ملل و نهاد های مردم نهاد، دیوان عالی انگلیس امروز به طرح دولت اسبق این کشور در خصوص انتقال پناهجویان به رواندا رأی مثبت داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، دیوان عالی انگلیس امروز دوشنبه (۱۹ دسامبر) طرح دولت این کشور برای انتقال پناهجویان به رواندا را قانونی اعلام کرد.

بر این اساس، به موجب تفاهمنامه ای که بین دو کشور بریتانیا و روآندا در ماه آوریل ۲۰۲۲ منعقد شد، از این پس پناهجویان غیرقانونی که وارد خاک انگلیس می‌شوند به کشور رواندا فرستاده خواهند شد.

به گزارش یورو نیوز، این تصمیم از همان ابتدا با انتقادهای داخلی و خارجی روبرو شد، به نحوی که به دلیل پاره ای از ایرادات قانونی بلافاصله اجرای آن به تعویق افتاد و درخواست تجدیدنظر قانونی برای آن صادر شد.

قاضی کلایو لوئیس با اعلام تصمیم دادگاه تجدید نظر گفت: اینکه بریتانیا با دولت رواندا توافقی را کرده است تا پناهجویان را به جهت رسیدگی به درخواست آنها در رواندا مستقر کند، کاملاً قانونی است!

البته دادگاه تجدید نظر به این هم اشاره کرده که وزیر کشور پیشین بریتانیا شرایط فردی و به خصوص پرونده‌های استثنایی از جمله ۸ پناهجوی خاص را در نظر نگرفته بوده است.

وی گفت: موارد استثنایی باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

با وجود انتقاد مدافعان حقوق بشر، سازمان ملل و نهاد های مردم نهاد، دولت محافظه کار بوریس جانسون برخلاف موازین بشردوستانه مدعی بود که می خواهد با این پروژه از عبور مهاجران از کانال مانش جلوگیری کند!

در آن زمان، یکی از این انجمن های حامی پناهجویان که از دستگاه قضایی بریتانیا خواسته بود تا این «پروژه ظالمانه و وحشیانه» را متوقف کند، در توییتی خبر از خروج پناهجویان به سمت رواندا داده بود.

دولت انگلیس به اصطلاح قصد داشت با فرستادن پناهجویان به بیش از ۶ هزار کیلومتری لندن که یادآور سیاست اتخاذ شده توسط استرالیا است، از ورود غیرقانونی به این کشور که تعداد آنها روز به روز بیشتر می شود، جلوگیری کند!

این در حالی است که کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و انگلیس تاکنون در خصوص پیامدهای سیاست های اتخاذی خود در نقاط مختلف جهان که به ایجاد موج مهاجران و پناهجویان منتهی شده است، تاکنون هیچ اشاره نکرده اند.