شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آسیب#کرونا

آسیب ماندگار به این اندام بعد از ابتلا به کرونا

آسیب ماندگار به این اندام بعد از ابتلا به کرونا

یافته های مطالعات جدید توسط محققان ایرانی-آمریکایی نشان می دهد که سفتی بیش از حد کبد که منعکس کننده آسیب ماندگار به این اندام است تا چندین ماه پس از ابتلا به عفونت کرونا ادامه می یابد.

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک مطالعه گذشته نگر در انجمن رادیولوژی آمریکا که روی بیماران با سابقه عفونت کرونا انجام شد، نشان داد که سطح سفتی کبد تا چندین هفته پس از ابتلا به عفونت حاد با ویروس کرونا، بسیار بالاتر از افراد مبتلا نشده به کرونا است.

سفتی کبد (LS) ارتباط نزدیکی با فیبروز کبدی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبدی دارد اما در بیماران مبتلا به هپاتیت حاد، نارسایی حاد کبدی و کلستاز نیز افزایش می یابد. در واقع، سفتی کبد که بر حسب کیلو پاسکال بیان می شود، یک تست غربالگری سریع و عالی برای بررسی ابتلا به سیروز کبدی بوده و می توان آن را به صورت غیر تهاجمی با الاستوگرافی موج برشی اندازه گیری کرد. در این راستا مطالعات قبلی نشان داده است که وجود سفتی معادل و یا بالاتر از ۹.۶ کیلو پاسکال، با بیماری شدید کرونا مرتبط بوده و سفتی کبد می تواند به عنوان نشانگر فیبروز استفاده شود. با این حال، اینکه آیا سفتی کبد در طول زمان باقی می ماند و منجر به آسیب کبدی می شود نامشخص است.

 در مطالعه ارائه شده، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون از الاستوگرافی امواج برشی اولتراسوند (SWE) برای مقایسه سفتی کبد در بیماران مبتلا به عفونت شدید کرونا و افراد سالم استفاده کردند. محققان سه گروه بیمار ایجاد کردند که گروه اول بیماران کرونایی بودند که نتیجه آزمایش PCR آن ها مثبت شده و حداقل ۱۲ هفته قبل از آزمایش گرفته شده بود. گروه دوم یک گروه کنترل تصادفی بود که در طول همه ‌گیری کووید- ۱۹ تحت الاستوگرافی قرار گرفتند، اما سابقه ابتلا به کرونا نداشتند و گروه سوم شامل یک نمونه تصادفی از بیماران پیش از همه گیری کرونا بود.

در ادامه ۱۳۱ بیمار با میانگین سنی ۵۵.۵ سال در این مطالعه شرکت کردند که نتیجه آزمایش ۳۱ نفر از آنها برای کرونا مثبت بودند و اسکن ها به طور متوسط ۴۴ هفته پس از آلوده شدن شرکت کنندگان به ویروس انجام شد.

پس از تحلیل داده ها محققان به این نتیجه رسیدند که ابتلا به عفونت کرونا با افزایش سفتی کبد مرتبط بوده و منعکس کننده آسیب پایدار کبدی پس از عفونت است. با این حال، دکتر فیروزه حیدری (Firouzeh Heidari) پژوهشگر ایرانی الاصل این مطالعات در بیانیه‌ ای گفت: هنوز نمی‌ دانیم که افزایش سفتی کبد پس از ابتلا به کووید-۱۹ منجر به پیامدهای نامطلوب بیمار می ‌شود یا خیر. او همچنین افزود: در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع هستیم که آیا شدت علائم حاد مرتبط با کرونا پیش بینی کننده شدت آسیب طولانی مدت کبد است یا نه و این مطالعات به زمان بیشتری نیاز دارد.

منبع: سیناپرس