شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#رایزنی#برخی#سفرای#برای#تامین#مواد#اولیه#دارو

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

رایزنی برخی سفرای ایران برای تامین مواد اولیه دارو

رایزنی برخی سفرای ایران برای تامین مواد اولیه دارو

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در ارتباط با وضعیت تامین داروهای بیماران تالاسمی در کشور، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد پیکان پور، در نشست کمیته غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: نیاز دارویی دفروکسامین در سال ۱۴۰۲، ۷ میلیون و برای سال ۱۴۰۱ معادل ۵ میلیون از انواع تولیدات داخلی و ۲ میلیون نیز مربوط به مصرف نمونه خارجی دارو در سال ۱۴۰۱ است و این تعداد برای سال ۱۴۰۲ نیز برآورد شده است.

وی یادآور شد: مصرف نمونه داخلی ماهانه ۴۰۰ هزار آمپول دفروکسامین است و پیش بینی تا پایان سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوده که باید به بازار عرضه شود و موجودی مواد اولیه کشور کفایت لازم را دارد.

پیکان پور افزود: در ارتباط با تأمین داروی تزریقی وارداتی مورد نیاز بیماران تالاسمی هم نشستی با حضور سازمان بهداشت جهانی برگزار شد و مقرر شد بخشی از داروهای تالاسمی و برخی داروهای دیگر از محل اعتبارات برون مرزی در دسترس تأمین شود. همچنین نشست‌هایی با حضور معاونت بین الملل وزارت بهداشت و سفیران ایران در برخی کشورها در حال برگزاری است و صحبت‌های اولیه در مورد واردات مواد اولیه دفروکسامین صورت گرفته و امیدواریم پیگیری‌ها نتیجه بخش باشد تا بتوان تأمین پایداری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته مذاکرات با چندین شرکت واردکننده هم در حال انجام است و رایزنی دیگری برای واردات یک و نیم میلیون عدد دفروکسامین از یک کمپانی معتبر دیگر و با قیمت مناسب صورت گرفته که امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد؛ لازم به ذکر است که سال گذشته در چهار مرحله، فراخوان واردات دسفرال داده شده اما هیچ کدام منجر به تأمین دارو نشدند.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به مقایسه کیفیت محصولات ایرانی و خارجی، گفت: مراحل مطالعات و تولید فرآورده‌های ثبت شده، طبق استانداردهای تنظیم گری حوزه دارو در دنیا در سازمان غذا و دارو انجام شده اما پایش عوارض جانبی و مطالعات PMS نیاز به توسعه و تکمیل دارد و قیمت دسفرال خارجی بعد از اجرای طرح دارویاری تغییری نکرده و همچنین در مورد داروی دفرازیروکس ۶ میلیون تأمین شده و تأمین آن معادل سال ۱۴۰۰ بوده است.