شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#شهردار تهران#مترو

زاکانی:

ناوگان مترو نیازمند ۲هزار و ۵۰۰ واگن است

زاکانی

شهردار تهران گفت: هفت خط کنونی مترو برای خدمات‌دهی مناسب نیازمند ۲ هزار و ۵۰۰ واگن است.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در جمع خبرنگاران درباره موضوع واگن‌های استیجاری افزود: این موضوع در حال پیگیری است، اما مترو پایتخت به بیش از ۲ هزار واگن نیاز دارد.

شهردار تهران گفت: هفت خط کنونی مترو برای خدمات‌دهی مناسب نیازمند ۲ هزار و ۵۰۰ واگن است که اکنون یک هزار و ۵۰۰ واگن فعالیت دارد و بیشتر آن‌ها فرسوده و نیازمند بازسازی و نوسازی است.

وی درباره آخرین آمار فعالیت اتوبوس‌ها گفت: اکنون تعداد ۲ هزار و ۵۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس در ناوگان تهران وجود دارد که در گزارش روز گذشته به شورا نیز اعلام شد؛ بخشی از آن‌ها به واسطه فرسودگی دائم از خدمات‌دهی خارج می‌شوند و نیازمند تعمیر است.

به گفته زاکانی، یک دهه نوسازی در حمل و نقل عمومی تهران مورد توجه ویژه قرار نگرفته و سال گذشته ۱۷۵ دستگاه اتوبوس نوسازی شد و امسال نیز ۱۵۲ دستگاه از طریق وزارت کشور به ناوگان شهر تهران اضافه شد همچنین ۶۴۰ دستگاه اتوبوس نیز قدرالسهم تهران از سوی وزارت کشور است که قدرالسهم شهرداری به وزارت کشور پرداخت شده و بخشی از آن دریافت و امیدواریم بقیه نیز تامین شود.

وی ادامه داد: بخشی از ون‌ها نیز تحویل شده که در مسیر دریافت پلاک و سند است که قدرالسهم شهرداری تهران برای اتوبوس‌ها ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد مابقی نیز توسط وزارت کشور و دولت پرداخت می‌شود، اما بخشی از اتوبوس‌های خریداری شده همچون ۱۷۵ دستگاه سال گذشته ملکی است که همه هزینه آن توسط شهرداری پرداخت می‌شود.

زاکانی درباره روند تلاش شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: اینکه شهروندان در زمینه حل معضل آلودگی هوا از ما انتظار دارند، اوج محبت آنهاست و ما هم وظیفه خدمت و نوکری مردم را داریم؛ این موضوع در هیات دولت طرح شد و رئیس جمهور نیز بحث مفصلی ناظر بر رسیدگی به این معضل بزرگ را که سالیان سال است به عنوان آلودگی هوا برای شهروندان آزار دهنده شده و برای آن‌ها ایجاد تنگنا کرده است، داشت.

وی ادامه داد: پس از صحبت‌های رییس جمهور خواهشی را مبنی بر تشکیل گروه کاری داشتم که ۲۳ دستگاه مرتبط در موضوع آلودگی هوا جای خود، اما بتوانیم با تشکیل این کارگروهی، پاسخ معتبری به معضل آلودگی هوا بدهیم.

شهردار پایتخت ادامه داد: در این درخواست مطرح کردیم که وزیر کشور به عنوان متولی و سایر دستگاه‌ها همچون وزارت صنعت، معدن، تجارت، محیط زیست و شهرداری که دخیل در این موضوع هستند، در جلسه کارگروه حضور داشته باشند و ورود موثری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم در هیات دولت گرفته شد و وزیر کشور دعوت کردند که برای امروز مسئولان حوزه‌های ذیربط در دفتر کار ایشان برای بررسی موضوع و پیدا کردن راه حل موثر حضور پیدا کنند تا بتوانیم به این معضل پاسخ معتبری بدهیم.

شهردار تهران افزود: آلودگی هوا به واسطه گازهای مضر و هم ذرات معلق ایجاد می‌شود که هر کدام راه حل‌های خود را دارد با تقویت حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی باید به سمتی حرکت کنیم که این آسیب کاهش پیدا کند و رفاه حال شهروندان فراهم شود. باید به گونه‌ای اقدام کنیم که در حوزه گازهای مضر به نتیجه خوب برسیم و حوزه ذرات معلق نیز کنترل موثری داشته باشیم.

وی یادآور شد: آلاینده‌های متحرک و ثابت هر کدام نقشی در آلودگی هوا دارند که البته سهم آلاینده‌های متحرک بیشتر است که باید تدابیر موثری را در این حوزه اتخاذ کنیم.

زاکانی با اشاره به جلسه روز گذشته خود با اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: روز گذشته جلسه مفصلی درباره حمل و نقل که بر روی آلاینده‌های هوا اثر مستقیم دارد، برگزار شد؛ امروز در تهران شاهد ناوگان فرسوده اتوبوس، تاکسی و مترو هستیم بنابراین باید در نوسازی و بازسازی جدول زمانبندی دقیقی را دنبال کنیم تا خدمات رشد پیدا کند و شرایطی را ایجاد کنیم که هوای بهتری داشته باشیم.

شهردار تهران درباره دعوت برخی مسئولان سابق در حوزه آلودگی هوا توسط سازمان بازرسی و دعوت شهرداری تهران توسط این سازمان اظهار داشت: تاکنون دعوتنامه‌ای به شهرداری تهران نرسیده است.

وی در تشریح اقدامات شهرداری تهران برای جایگزینی موتورها به موتوربرقی در تهران نیز گفت: پنجشنبه گذشته در شهر مشهد همایشی داشتیم که معاونت‌های حمل و نقل کلانشهرهای کشور با بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان کار مشترکی را آغاز کرده تا برای شهر مشهد با ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی کار را آغاز کنند. برای تهران علاوه بر موتورسیکلت‌های برقی در تلاش هستیم در زمینه ون‌ها و تاکسی‌ها و توسعه آن‌ها نیز در قالب تفاهم‌نامه‌ای تسریع را رقم بزنیم و حداقل ۳۰۰ هزار موتورسیکلت را در تهران با اولویت به موتورسیکلت‌های برقی تبدیل کنیم و نسبت به رفع آلودگی هوا در این بخش نیز کمک و خدمتی داشته باشیم.

زاکانی تاکید کرد: حدود ۶ ماه پیش اقدامی را با تبدیل ۵۵۰ دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری و انژکتوری به موتورسیکلت برقی با مقدمه اولویت برای کارمندان پست انجام دادیم که در یکی از شنبه‌های امید و افتخار رونمایی از این موتورسیکلت‌ها انجام خواهد شد.

به گفته وی، برای تبدیل موتورسیکلت‌ها بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با توافق با بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان در قالب تفاهم‌نامه پرداخت خواهد شد.