شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مایکروسافت#میلیارد دلاری#حوزه#جلوگیری

نبرد مایکروسافت برای نجات معامله ۷۵ میلیارد دلاری

نبرد مایکروسافت برای نجات معامله ۷۵ میلیارد دلاری

فردای اقتصاد - شرکت مایکروسافت اعلام کرد که قصد به چالش کشیدن و مقابله با شکایت کمیسیون تجارت فدرال جهت جلوگیری از معامله ۷۵ میلیارد دلاری مایکروسافت و شرکت اکتیویژن بلیزارد دارد. استدلال مایکروسافت این است که در حال حاضر در حوزه توسعه بازی‌های ویدیویی همچنان ضعیف است.

استدلالی که مایکروسافت ماه‌ها است به آن اشاره دارد این است که این خرید رقابت در این صنعت تهدید نمی‌کند، زیرا مایکروسافت در کنسول‌های بازی ویدیویی رقبای دیگری دارد و از سوی دیگر این شرکت حضور محدودی در توسعه بازی‌های موبایلی دارد. این شرکت همچنین گفته است که انتظار دارد صنعت بازی‌های ویدیویی در آینده با ظهور بازی‌های ابری رقابتی‌تر شود.

کارشناسان حقوقی در این باره می‌گویند که مایکروسافت احتمالاً ناظر بر موضوعات فوق موضع گرفته است و علاوه بر آن این واقعیت را دنبال می‌کند که این معامله ادغام عمودی نامیده می‌شود، به این معنی که آنها در حال خرید یک شرکت در راستای تکمیل زنجیره تامین خود در مقابل یک رقیب مستقیم هستند.

برد اسمیت، نایب رئیس مایکروسافت، در نشست سالانه سهامداران این شرکت در روز سه‌شنبه گفت: این معامله اساساً برای گیمرها، مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان بازی و همچنین جهت ایجاد رقابت خوب است. ما باید این پرونده را به یک قاضی در دادگاه ارائه کنیم زیرا این پرونده‌ای است که من به آن اطمینان زیادی دارم.»

لازم به ذکر است که مایکروسافت تا روز پنجشنبه فرصت دارد به شکایت FTC که در ۸‌دسامبر در دادگاه اداری آژانس ارائه شده است، پاسخ دهد.

FTC  در شکایت خود مدعی شد که این معامله غیرقانونی است زیرا به مایکروسافت این امکان را می‌دهد تا نحوه دسترسی مصرف‌کنندگان به بازی‌های Activision را فراتر از شرکت Redmond، کنسول‌های Xbox و سرویس‌های اشتراک خود این شرکت کنترل کند. FTC در این رابطه گفت که این شرکت می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد یا محتوای Activision را برای افرادی که از سخت‌افزار آن برای دسترسی به بازی‌های سازنده استفاده نمی‌کنند، تنزل دهد یا حتی دسترسی به بازی‌ها را به طور کامل قطع کند.

یک مقام آژانس در اوایل این ماه گفت: «اگر بتوانید منبع مهمی از محتوا مانند اکتیویژن بلیزارد را کنترل کنید، ابزارهای مختلفی برای استفاده از آن را در اختیار خواهید داشت» که می‌تواند رقابت را خفه کند.

نبرد مایکروسافت برای نجات معامله ۷۵ میلیارد دلاری
برد اسمیت، نایب رییس مایکروسافت: سونی در زمین بازی کنسول‌ها با کارایی بالا به اندازه‌ای پیشتاز است که می‌تواند خود را در برابر این قرارداد حفاظت کند.

در جلسه سهامداران، آقای اسمیت نگرانی‌های FTC را در مورد آسیب دیدن رقیب اصلی مایکروسافت یعنی پلی استیشن و گروه سونی را مطرح کرد و گفت که سونی در زمین بازی کنسول‌ها با کارایی بالا به اندازه‌ای پیشتاز است که می‌تواند خود را در برابر این قرارداد حفاظت کند.

او همچنین این استدلال را مطرح کرد که پرونده FTC تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا مایکروسافت می‌تواند روزی بازی‌هایی همچون «Call of Duty» از اکتیویژن را که در بین کاربران پلی‌استیشن موفق بوده است، به‌طور انحصاری برای سیستم Xbox خود بسازد. اسمیت گفت که سونی امروز چهار برابر بیشتر از مایکروسافت در کنسول‌های بازی خود بازی‌های انحصاری تولید می‌کند. (سونی از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده است.)

مایکروسافت گفت که یک پیشنهاد لحظه ‌آخری و قانونی برای برقرار نگه داشتن دسترسی عمومی به بازی Call of Duty را ارائه کرده است و این پیشنهادی بود که شرکت مایکروسافت ماه‌ها قبل برای دسترسی دیگران تا مدت حداقل ۱۰ سال به این بازی ارائه کرده بود.

در ماه اوت در دادگاه اداری FTC، یک جلسه استماع برگزار خواهد و به گفته اریک تالی، استاد دانشگاه کلمبیا، این پرونده به هیچ عنوان یک پرونده موفق برای FTC نخواهد بود.

برخی تحلیلگران گفتند که مایکروسافت ممکن است بخواهد این خرید را که برای مایکروسافت ۶۸.۷ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت را کنار بگذارد تا از حواس پرتی مدیران و هزینه‌های نظارتی گران قیمت جلوگیری کند. البته مایکروسافت گفته است که متعهد به رسیدگی به نگرانی‌های سیاست‌گذاران است.

بنجامین سیروتا، وکیل ضد انحصار شرکت حقوقی Kobre & Kim LLP در نیویورک، گفت: در این حین که دعوی قضایی ادامه دارد، مایکروسافت می‌تواند تعهداتی اضافی را به FTC ارائه دهد یا خودش آنها را اجرا کند. اما برای رضایت، دولت باید این تعهدات را اجرا کند، که «منابع را می‌گیرد و شرایط اغلب تغییر می‌کند». او افزود، آژانس همچنین ممکن است در نظر بگیرد که چگونه "تعهدی که اکنون مشکل رقابت را حل می کند ممکن است در آینده کارساز نباشد. "