شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام#کارشناسان

کمال خرازی:

ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد/ سلاح هسته‌ای را الزاماً امنیت آور نمی‌دانیم

خرازی

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ایران آمادگی دارد که به تعهدات برجامی بازگردد، اظهارداشت: امیدواریم سفر کارشناسان آژانس، موجب حل شدن این مسائل شود و برجام به نتیجه برسد.

به گزارش مشرق، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در سومین مجمع گفتگوهای تهران که صبح امروز دوشنبه ۲۸ آذرماه با حضور اندیشمندان و مقامات ۳۶ کشور در تهران برگزار شد، با بیان اینکه هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که امنیت سرزمینی اش با خطر مواجه شود، اظهارداشت: طبیعی است که اعتراض حق هر شهروندی است و ایرانی‌ها هم باید از این حق برخوردار باشند. اما اغتشاش مقوله دیگری است و هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که امنیت سرزمینش با خطر مواجه شود؛ بلکه با اقتدار جلوی اغتشاش را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما سلاح هسته‌ای را الزاماً امنیت آور نمی‌دانیم، تأکید کرد: مؤلفه‌های امنیت از نظر ما مؤلفه‌های دیگری است البته داشتن فناوری هسته‌ای خودش بازدارنده است و این عرصه توانایی ما را نشان می‌دهد.

خرازی با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: ایران آمادگی دارد که به تعهدات برجامی بازگردد و تاکنون بسیاری از معضلاتی که در مذاکرات بوده، حل شده و تنها مسئله پادمان باقی مانده است. مسئله‌ای که از گذشته مانده و در اختیار آژانس قرار دارد و امیدواریم که سفری کارشناسان آژانس به ایران دارند، موجب حل شدن این مسائل شود و برجام به نتیجه برسد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به مقوله توسعه منطقه افزود: طبیعی است که مقوله توسعه نیاز به همکاری دارد و کشورهای منطقه برای آنکه توسعه پیدا کنند، طبیعتاً از کشورهای دیگری که توسعه پیدا کرده اند، کمک می‌گیرند. برای انتقال فناوری و سرمایه گذاری تا توسعه پیدا کند منتها این مسئله نباید با دخالت سیاسی و نظامی بیگانگان همراه باشد.

وی ادامه داد: مشکل این است که برخی از کشورها می‌خواهند توسعه پیدا کنند و به کشورهای قدرتمند باج‌دهی می‌کنند تا جایگاه قدرتمندی در منطقه پیدا کنند. این چیزی است که جمهوری اسلامی با آن مخالف است اما امر فناوری و همکاری موضوعات قابل قبولی است و همه کشورهایی که دارای فناوری، سرمایه و اقتصاد بالاتر هستند، هیچ اشکالی برای سرمایه گذاری در منطقه وجود ندارد.

منطقه ما احتیاج به گفتگو دارد

خرازی تأکید کرد: کشورهای فرامنطقه ای نباید به بهانه سرمایه گذاری اقتصادی دخالت سیاسی و نظامی در منطقه داشته باشند. منطقه ما احتیاج به گفتگو دارد. کشورهای منطقه بایستی از طریق گفتگو مسائل و مشکلات خودشان را برطرف کنند.

وی با تأکید بر اینکه ایران همواره از گفتگو استقبال کرده است، خاطرنشان کرد: ایران هیچ گاه تجاوز به کشور دیگر نکرده است. این امر جدیدی نیست و از ۲۰۰ سال پیش تاکنون ایران هیچ گاه متجاوز نبوده و امروز نیز تجاوزی به کشورهای دیگر نکرده و مخالف آن هستیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به همکاری‌های ایران در سطح منطقه گفت: ما به کشورهای مختلف کمک کرده ایم و این مهم را در اولویت کارهای خود می‌دانیم و طبیعی است که ما به کمک ملت‌هایی که به پا خواسته اند و می‌خواهند حقوق خود را استیفا کنند، می‌شتابیم. در سوریه این کار را انجام دادیم و در لبنان، عراق، یمن و هر جایی دیگر که از ما بخواهند، در راه استیفای حقوقشان به آنها کمک کنیم، این کار را خواهیم کرد.

خرازی شرط موفقیت گفتگو را عدم تجاوز، عدم دخالت بیگانگان و ایجاد زمینه برای گفتگوی سیاسی دانست و تصریح کرد: ایران برای گفتگو کاملاً آمادگی دارد.

چینی‌ها سعی کردند خطایشان را جبران کنند

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور چین به منطقه و مسائل و حواشی پیش آمده در این سفر، تأکید کرد: اخیراً رئیس جمهور محترم چین و رهبر حزب کمونیست این کشور از منطقه ما دیدار داشت که ما از این دیدارها استقبال می‌کنیم. این سفرها در راستای طرح جاده و کمربند اقتصادی می‌تواند موجب سرمایه گذاری بیشتر اقتصادی در منطقه ما شود تا شاهد توسعه بیشتری در منطقه باشیم اما خطایی که رخ داد، ورود به مسائل سیاسی و مقوله تمامیت ارضی کشور ما بود. البته آنها سعی کردند این خطا را جبران کنند.