شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اینترنت
تبادل دانشجو با کره شمالی؛ کشوری که اینترنت ندارد!

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای:

تبادل دانشجو با کره شمالی؛ کشوری که اینترنت ندارد!

یک روزنامه نگار درمورد تبادل دانشجویان ایران و کره شمالی می گوید: شرایط ورود به دانشگاه در کشور کره شمالی بسیار دشوار است؛ فردی که تصمیم ورود به دانشگاه را دارد، هم می‌بایست جزو خانواده‌های برتر یا خواص جامعه باشد و هم از یکسری حقوق اجتماعی بخصوصی برخوردار باشد.»

اعتمادآنلاین |

هفته گذشته خبری از سوی سازمان امور دانشجویان منتشر شد مبنی بر اینکه قرار است در راستای گسترش ارتباطات میان دو کشور ایران و کره شمالی، تبادلات علمی صورت گیرد. طبق اخبار منتشرشده، چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱، معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان مور دانشجویان با «هانگ سونگ او» سفیر کشور کره شمالی در محل این سازمان دیدار و گفتگو کردند و این ملاقات منتج به چنین گزاره‌ای شد. بنا به گفته‌های هاشم داداش‌پور، تبادل استاد و دانشجو میان دو کشور می‌تواند در تحکیم روابط ایران و کره شمالی مورد توجه قرار گیرد. داداش‌پور در سخنان خود به ایجاد فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت برای دانشجویان و اساتید اشاره کرد و تبادل استاد و دانشجو میان این دو کشور را راهی برای ارتقای علمی دانست.

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای، که در سال ۹۲ سفری به کشور کره شمالی داشته است،  می‌گوید: نظام آموزشی در کره شمالی، یک نظام کاملاً تعریف‌شده است و افراد در طبقات مختلف فقط قادرند تا مقاطع مشخصی به تحصیل بپردازند.

مثلاً در روستاها حق تحصیل برای بعضی تا پایان مقطع ابتدایی و برای گروهی تا سیکل است، عده کمی هم اجازه اخذ دیپلم و تحصیل تا این سطح را دارند. در واقع مقامات، کسب سواد را بیش از یک حد مشخصی صلاح نمی‌دانند. همچنین در کره شمالی، رسیدن به دانشگاه کار آسانی نیست؛ این در حالی است که ممکن است طبقات محروم و کمتر برخوردار از حقوق اجتماعی حتی اجازه تحصیل تا مقطع دیپلم را هم نداشته باشند.

به گزارش خبرآنلاین، بخش هایی  از گفت و گوی مهاجری را در ادامه می خوانید: