شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#اتحادیه اروپا#انرژی#قطر

هشدار قطر به اروپا درباره تأثیر پرونده «فساد بزرگ» بر بحران انرژی

هشدار قطر به اروپا درباره تأثیر پرونده «فساد بزرگ» بر بحران انرژی

قطر اعلام کرد که محدودیت‌های تبعیض‌آمیز اتحادیه اروپا علیه این کشور قبل از پایان تحقیقات درباره فساد، بر همکاری‌ های دوجانبه و گفتگوهای جاری در مورد کمبود انرژی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، قطر هشدار داد که تحقیقات اتحادیه اروپا درباره اتهام فساد و تعلیق تعامل پارلمان این اتحادیه با دوحه ممکن است بر روابط بین دو طرف تأثیر بگذارد و یک دیپلمات قطری تحقیقات بلژیک را «نادرست» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، قطر تحقیقات درباره اتهام فساد را که اتحادیه اروپا آغاز کرده است و همچنین تصمیم بلژیک به تعلیق تعامل دوحه با پارلمان اتحادیه اروپا را محکوم و اعلام کرد که این موضوع ممکن است بر روابط دوجانبه و عرضه گاز طبیعی بین دو طرف تأثیر بگذارد.

یک دیپلمات هیئت قطر در اتحادیه اروپا امروز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: اعمال چنین محدودیت‌های تبعیض‌آمیزی که گفتگو و همکاری با قطر را قبل از پایان تحقیقات محدود می‌کند، بر همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای و جهانی و همچنین گفتگوهای جاری در مورد کمبود انرژی و امنیت جهانی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

این دیپلماتیک قطری همچنین از بلژیک انتقاد و اطلاعات مورد استفاده در تحقیقات را «نادرست» توصیف کرد و افزود: ما قویاً اتهاماتی که کشور ما را به سو رفتار مرتبط می‌کند، رد می‌کنیم. قطر تنها طرفی نیست که در تحقیقات ذکر شده است، اما کشور ما به تنهایی مورد انتقاد و حملات قرار گرفت. ما این هفته محکومیت گزینشی علیه کشورمان را با احتیاط فراوان دنبال کرده‌ایم.

وی همچنین تأکید کرد: بسیار مأیوس کننده است که دولت بلژیک با اطلاع از این اتهامات، برای برقراری ارتباط با دوحه برای کشف حقایق تلاش نکرد.

در عین حال بیانیه مذکور بر روابط «نزدیک» با بلژیک و اینکه دو طرف در طول همه گیری کووید -۱۹ همکاری کردند و قطر تأمین کننده مهم گاز طبیعی مایع برای بلژیک است، تأکید شد.

گفتنی است که روز جمعه گذشته پلیس بلژیک در ۱۶ مورد حمله به خانه‌های افراد مرتبط با پرونده فساد گسترده در پارلمان اروپا، ۵ نفر را به اتهام ارتکاب جرایم سازمان‌یافته جنایی، فساد و پولشویی دستگیر کرد.

به گفته پلیس فدرال بلژیک، «اوا کایلی» معاون رئیس پارلمان اروپا و یکی از مدافعان سرشناس قطر نیز در میان بازداشت‌شدگان دیده می‌شود. هفته گذشته پارلمان اروپا دسترسی نمایندگان قطر به این کمیسیون را تعلیق کرد.