شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انرژی#بحران#نزدیک#تر/#مسئولین#ناترازی#گاز#جدی#بگیرند

بحران انرژی نزدیک و نزدیک تر/ مسئولین ناترازی گاز را جدی بگیرند

بحران انرژی نزدیک و نزدیک تر/ مسئولین ناترازی گاز را جدی بگیرند

ناترازی گاز از جمله مشکلات اساسی کشور است این در حالی که مصرف گاز در کشور سالانه با رشد 4 الی 5 درصدی در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، ایران دارای دومین منابع گازی در دنیا است لذا این کشور ظرفیت فوق العاده‌ای در نقش آفرینی در بازار منطقه می‌تواند داشته باشد. با این حال در سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های غلط، کشور با بحران گاز روبرو شده به گونه‌ای که هر چقدر گاز تولید کند باز هم به سبب عدم بهینه سازی مصرف سوخت، گازهای تولید شده را مصرف می‌کند.

به همین دلیل در حال حاضر، کشور، با ناترازی گاز دست‌وپنجه نرم می‌کند، به این معنا که مصرف از تولید پیشی گرفته و تراز گازی کشور منفی شده است.

بنابراین با ادامه روند مصرف گاز در کشور، طبق سند شورای عالی انرژی با عنوان " تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور تا افق 1420" تراز گازی ایران منفی پیش‌بینی می‌شود و این موضوع نیز مهم‌ترین مسئله برای کشور و سیاستگذاران حوزه انرژی تلقی خواهد شد.

1

ناگفته نماند که مصرف گاز در کشور سالانه در حال افزایش است به طوری که جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم با اشاره به مصارف خانگی گاز طبیعی در کشور بیان داشت: رشد مصرف ما در حوزه بخش خانگی سالانه ۶ درصد است و در بخش‌های عمده سالانه ۵ درصد و در بخش نیروگاهی سالانه ۴ درصد رشد مصرف گاز را داریم.

وی افزود: رشد شدت مصرف انرژی در کشور نسبت به مصرف جهانی بیش از دو برابر است به همین دلیل با توجه به عرضه و تولید گاز و در بخش مصارف به خصوص در دو تا سه ماه از فصول سرد سال نزدیک به ۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی را بین تولید و مصرف گاز داریم.

گاز خانگی، رکوردهای مصرف را جابجا می‌کند

باید توجه داشت، میزان عرضه و تقاضای گاز در سه ماه پایانی امسال (دی، بهمن و اسفند) قابل پیش بینی است که در جدول زیر بررسی شده و همانطور که مشخص است عمده مصارف در زیر مجموعه خانگی تعریف می‌شود.

همچنین میزان تعهدات صادراتی گاز ایران به عراق و ترکیه نیز حدود 4 درصد از کل تولید گاز کشور بوده و این موضوع نیز تاثیر چندانی بر کمبود گاز کشور ندارد.

لذا برای جلوگیری از بحران کمبود گاز در کشور باید تمرکز سیاستگذاران به ترتیب روی بخش خانگی و تجاری، نیروگاه‌ها و صنایع عمده قرار گیرد.

2

در جدول نیز میزان تقاضای گاز هر یک از صنایع عمده به تفکیک ذکر شده همانطور که قابل ملاحظه است سهم پتروشیمی‌ها از مصرف صنایع عمده نسبت به مابقی صنایع بیشتر به چشم می‌خورد. بنابراین صنعت پتروشیمی یکی از بیشترین آسیب‌ها را در کمبود گاز دیده است.

3

گاز، نعمتی که قدرش را نمیدانیم

از طرفی میر ترابی کارشناس انرژی می‌گوید با مقدار رشد 6 الی 7 درصدی مصرف گاز در کشور، متاسفانه در سال جاری شاهد افزایش مصرف و رقم 700 میلیون متر مکعبی گازخواهیم بود، البته مقداری رشد تولید هم داشتیم اما با این روند با ناترازی گاز در زمستان قطعا مواجه هستیم.

از مشکلات اصلی در حوزه سیاستگذاری که سبب بروز چنین اتفاقاتی شده است، سیاست‌گذاری غلط در حوزه گاز رسانی در کشور است به طوری که پوشش بیش از 95 درصدی سبب شده که همگان به گاز دسترسی پیدا کنند.

از طرفی با توجه به افزایش مصرف گاز و عدم ایجاد ظرفیت تولید در سال‌های آینده، کشور بیش از بیش با بحران گاز روبرو خواهد شد به این دلیل که اولویت گاز رسانی در شبکه گاز کشور با مصارف خانگی است و این ازیاد مصرف سبب از بین رفتن فرصت‌ها در صنعت و پتروشیمی خواهد شد.

از طرفی دولت باید هر چه بیشتر به سیاست‌هایی که سبب کاهش مصرف و بهینه مصرف کردن سوخت می‌شود توجه کند و از تعبات منفی این اتفاق در کشور بکاهد.

انتهای پیام/