شهر خبر

واکنش سایپا به گزارش مهر؛

طی یک سال گذشته مجوز افزایش قیمت نگرفتیم/ قیمت کارخانه ثابت است

طی یک سال گذشته مجوز افزایش قیمت نگرفتیم/ قیمت کارخانه ثابت است

شرکت سایپا در واکنش به گزارش مهر در مورد ادامه زیان دهی این شرکت با وجود افزایش ۶۲ درصدی قیمت اعلام کرد که طی یک سال گذشته مجوز افزایش قیمت نگرفته و قیمت کارخانه ثابت بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به درج خبری با عنوان «ادامه زیان‌دهی سایپا علی‌رغم افزایش ۶۵ درصدی قیمت محصولات» که در تاریخ ۱۴۰۱.۰۹.۲۵ در خروجی آن خبرگزاری قرار گرفته، گروه خودروسازی سایپا جوابیه‌ای به شرح ذیل ارسال کرد.

در این جوابیه آمده است:

۱- از افزایش ۶۲ درصدی مبلغ درآمد فروش صرفاً ۱۸.۸ درصد آن ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات بوده است که این افزایش نرخ نیز به موجب مصوبه ستاد تنظیم بازار در آذرماه سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفته و در طی یکسال گذشته هیچ گونه مجوز دیگری در این خصوص به شرکت سایپا داده نشده و از آن تاریخ نیز قیمت فروش سهم کارخانه محصولات سواری این شرکت تغییر نیافته است.

لازم به ذکر است سایر دلایلی که موجب افزایش مبلغ فروش در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ شده است شامل ۱۹ درصد تغییر در ترکیب فروش محصولات (افزایش سهم فروش محصولات جدید از سری اس، اتوماتیک و شاهین در سبد فروش شرکت)، سهم ۱۳ درصد افزایش ارزش ریالی فروش به واسطه افزایش تعداد فروش (افزایش تعداد فروش شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰) و سهم ۱۱.۲ درصدی ایفای تعهدات معوق در سال ۱۴۰۰ بر اساس نرخ‌های فروش موعد تحویل در سال ۱۳۹۹ است.

۲- علی رغم مطالب عنوان شده در خبر مذکور، در طی ۱۰ سال اخیر هرگونه افزایش نرخ محصولات شرکت سایپا دقیقاً مطابق با مجوزهای ابلاغ شده از نهادهای نظارتی (شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار) بوده و این در حالی است که در طی چند سال اخیر تاکنون فاصله قیمتی قابل توجهی بین بهای کارخانه و بهای بازار وجود داشته که این امر مبلغ هنگفتی به جیب سوداگران و دلالان سرازیر کرده که نتیجه آن زیان تولید کننده و مصرف کننده نهایی بوده است.

۳- رشد نهاده‌های تولید در طی یکسال گذشته (شامل افزایش نرخ ارز، تورم مواد اولیه، دستمزد، تعرفه‌های گمرکی، هزینه‌های لجستیکی و.....) به مراتب بیشتر از افزایش نرخ مصوب فروش (۱۸.۸ درصد) بوده است.

۴- در طی ده ماهه اخیر به واسطه اقدامات تیم مدیریتی جدید گروه سایپا، میزان عبور مستقیم محصولات (عدم تولید خودرو ناقص) از ۱۸ درصد در دی ماه سال قبل به بالای ۹۷ درصد در سال جاری رسیده است و در عین حال میزان خودروهای کف (ناقصی) از ۸۷ هزار دستگاه در تاریخ مذکور به نزدیک صفر در این تاریخ رسیده است. همچنین شرایط پرداخت به زنجیره تأمین ۲۵ درصد بهبود یافته و افزایش تولید به صورت یکنواخت به ۲ هزار دستگاه در روز رسیده و نیز افزایش تولید در زنجیره قطعه سازی سایپا برای تنظیم بازار بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

لازم به ذکر است به جز محصولات حذف شده در سال جاری (تیبا، تیبا ۲ و ساینا) سایر محصولات این شرکت بیش از ۵۱ درصد رشد تولید را تجربه کرده است که ماحصل تمامی این اقدامات در ۹ ماهه اخیر اشتغال بیش از ۳ هزار نفر کارگر و مهندس در کشور عزیزمان بوده است که تمامی این دستاوردها نشان از مدیریت انقلابی و صحیح این گروه بزرگ صنعتی است و این موفقیت‌ها باعث یاس دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در شرایط جنگ اقتصادی شده است.