شهرخبر

درخواست فدراسیون جهانی والیبال از فدراسیون ایران

درخواست فدراسیون جهانی والیبال از فدراسیون ایران

فدراسیون جهانی والیبال با ارسال اساسنامه تائید شده فدراسیون والیبال ایران خواستار اجرای مفاد آن شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت فدراسیون والیبال؛ فدراسیون جهانی والیبال در یکی از بخش‌های کنگره جهانی امسال خود که مهر ماه در هلند برگزار شد، به موضوع تعلیق فدراسیون‌های هند، مالدیو و فیلیپین پرداخت و با برطرف شدن مشکلات این سه فدراسیون، رفع تعلیق آنها را مصوب کرد و در این اجلاس تاکید شد تا فدراسیون جهانی با ورود به مسائل پیرامونی فدراسیون‌های ملی، اطمینان حاصل کند تا این رشته ورزشی در کشورها هرگز تحت تاثیر مسائل حاکمیتی قرار نگیرد.

در همین راستا فدراسیون جهانی والیبال اقدام به بررسی اساسنامه‌های فدراسیون‌های عضو کرد و چهارم آذر ماه با ارسال نامه‌ای به فدراسیون والیبال ایران، موارد زیر را به عنوان اشکال در اساسنامه عنوان کرد و خواهان تصحیح آنها در اسرع وقت شد. متن نامه فدراسیون جهانی والیبال درباره اساسنامه فدراسیون والیبال ایران بدین قرار است:

اساسنامه‌ای که به ما ارائه شده در حال حاضر با اساسنامه و مقررات فدراسیون جهانی مطابقت ندارد.

ماده 2.2.3 اساسنامه فدراسیون جهانی تاکید دارد: فدراسیون‌های ملی باید به اساسنامه، مقررات، قوانین و تصمیمات رسمی فدراسیون جهانی احترام بگذارند و آن را اجرا کنند. اساسنامه فدراسیون ملی باید مفاد اساسنامه و مقررات فدراسیون جهانی را منعکس نماید و بخشی اصلی (جدایی ناپذیر) اساسنامه آن‌ها در نظر گرفته شود. در صورت تضاد یا تناقض، اساسنامه فدراسیون جهانی معیار خواهد بود.

ماده 1.3.3 مقررات عمومی فدراسیون جهانی تاکید به درج متن ذیل در اساسنامه فدراسیون ملی را دارد که حتماً باید در آن گنجانده شود: هر فدراسیون باید در اساسنامه خود مقررات زیر را درج کند:

الف) فدراسیون به طور قانونی تشکیل شده و توسط مقامات رسمی ورزشی کشور به عنوان تنها نهاد صالح برای اداره والیبال در سطح ملی شناخته شده است.

ب) فدراسیون به موجب اختیارات قانونی خود اعلام می‌کند که اساسنامه، مقررات، قوانین و تصمیمات فدراسیون جهانی به عنوان بخشی از اساسنامه خود تلقی می‌شود و باید توسط فدراسیون، همه اعضای آن و اشخاص ثالث حاضر در والیبال به طور حتمی رعایت شود مگر در مواردی که فدراسیون جهانی اجازه دهد.

عدم شمول مقررات مذکور در اساسنامه یک فدراسیون، مانع الزام آور بودن آن نیست. هر گونه مناقشه ناشی از عدم شمول مقررات ذکر شده در بالا ممکن است منجر به اعمال تحریم‌ها بر فدراسیون شود.

در پایان، مایلیم تاکید کنیم که ماده 1.5.1 مقررات عمومی فدراسیون جهانی مقرر می‌دارد:

فدراسیون‌ ملی عضو فدراسیون جهانی در زمینه فعالیت‌ها، مسئولیت‌ها و اختیارات خود در رابطه با ورزش والیبال موظف است همیشه و بدون هیچ محدودیتی به قوانین، تصمیمات و شیوه‌های ورزشی مخصوص به ساختارهای ورزشی جهانی که توسط IOC به رسمیت شناخته شده احترام بگذارند و آن را اجرا کند.  به ویژه آنهایی که توسط اساسنامه، مقررات، قوانین و تصمیمات فدراسیون جهانی تعیین شده است. فدراسیونی که مغایر با قوانین فدراسیون جهانی عمل نماید، تمام حقوق خود را از دست داده و تعلیق خواهد شد.

فدراسیون جهانی بر اصل استقلال ورزش تأکید دارد، یعنی ورزش باید بتواند آزادانه در یک قلمرو فعالیت کند و هیچ مداخله‌ای از دولت در فعالیت‌های یک فدراسیون ملی مطابق با منشور المپیک و قوانین و مقررات فدراسیون جهانی نباشد.

تحت این اصول، ما نظرات/نگرانی های خاصی در رابطه با مفاد زیر داریم:

 ماده 1- اشاره به «سازمان عمومی و غیردولتی با شخصیت حقوقی مستقل». از آنجایی که فدراسیون والیبال ایران دارای شخصیت حقوقی مستقل است، نمی‌توان آن را یک نهاد «عمومی» دانست. به عنوان مثال، فدراسیون جهانی یک سازمان خصوصی بر اساس قوانین سوئیس است که برای خدمات عمومی فعالیت می‌کند. در نتیجه، سازمانی عمومی به شمار نمی‌آید. ما درخواست حذف کلمه «عمومی» در این ماده را داریم.

ماده 13 تبصره 1- گفته شده است که رئیس مجمع عمومی می‌تواند رئیس فدراسیون را تعیین کند. با این حال، مشخص نیست که چه کسی رئیس مجمع عمومی است. لطفاً توضیح دهید این فرد کیست؟ این جمله، قدرت زیادی در اختیار کسی قرار می‌دهد که تعریف نشده است. مطابق اساسنامه فدراسیون جهانی، رئیس فدراسیون جهانی رئیس کنگره است و در صورت عدم ادامه همکاری، نایب رئیس اول به طور خودکار جایگزین رئیس فدراسیون جهانی می‌شود.

ماده 14 تبصره 3 – با توجه به ماده اجباری فوق که باید در اساسنامه شما گنجانده شود، اساسنامه شما نمی‌تواند با قوانین و مقررات فدراسیون جهانی مغایرت داشته باشد. بنابراین، این عبارت در تبصره 3 که می‌گوید «مصوبات مجمع نباید با قوانین و مقررات ملی مغایرت داشته باشد و با توجه به ملاحظات بین‌المللی تعیین می‌شود» نیاز به بازنگری دارد تا بیان شود که نمی‌تواند با «قوانین و مقررات فدراسیون جهانی» و تصمیمات اتخاذ شده توسط فدراسیون جهانی و همچنین قوانین، تصمیمات و شیوه های ورزشی ایجاد شده توسط ساختارهای ورزشی جهانی مغایرت داشته باشد. 

ماده 17- در صورت نامشخص بودن رئیس مجمع عمومی، نمی‌توانیم با این ماده موافقت کنیم. لطفا این نکته را روشن کنید.

ماده 22- توجه داشته باشید که حداکثر سن برای مقامات فدراسیون جهانی و کنفدراسیون 72 سال تمام است. در نتیجه، ممکن است سناریویی داشته باشید که در آن رئیس فدراسیون ملی همچنان می‌تواند در سطح فدراسیون جهانی خدمت کند اما نمی‌تواند به عنوان رئیس فدراسیون ملی خدمت کند. تمایز بین سن بازنشستگی کارمندان (که در سوئیس 65 سال است) از محدودیت سنی برای مقامات مهم است.

انتهای پیام/