شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#منابع

جزئیات ناکام ماندن موساد در ربودن ۲ فلسطینی در مالزی

جزئیات ناکام ماندن موساد در ربودن ۲ فلسطینی در مالزی

ایسنا نوشت: منابع جزئیات چگونگی ناکام ماندن یک باند موساد در ربودن دو جوان فلسطینی در مالزی را اعلام کردند.

به نقل از شبکه خبری الجزیره، درحالی پرونده تلاش باند موساد برای ربودن دو جوان فلسطینی در مالزی مجددا مطرح شده که پنج‌شنبه دادگاه کوالالامپور جلسه نخست محاکمه ۱۱ تن از اعضای این باند را به اواسط ماه میلادی آتی موکول کرد.

برای نزدیک‌تر شدن به جزئیات این عملیات به ویژه در سایه بازداشت یک باند جاسوسی مشابه در استانبول الجزیره با منابع آگاه برای کشف روش‌های موساد برای عضوگیری عناصرش صحبت کرده است.

مسئول باند مذکور که به عنوان یک بازپرس ویژه یک شرکت امنیتی فعالیت کرده نیداراهایو زینال ۳۴ ساله است که به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۸ به عضویت گرفته شده است. در آن سال فادی البطش، مهندس فلسطینی به دست موساد در کالالامپور ترور شد.

یک منبع آگاه اعلام کرد که زینال توسط کارشناسان موساد در کشورهای اروپایی آموزش دیده است. وی با رئیس اسرائیلی خود که در یک کشور اروپایی ساکن است درتماس دائم بود و ماهانه از موساد پول می‌گرفت و خودرو و منزلی نیز در اختیارش بود. موساد از وی خواسته بود تیمی از عناصر محلی برای پیگیری فعالیت‌های حماس در مالزی و تعقیب کادر آن تشکیل دهد.

موساد از طریق تعقیب دو جوان مذکور فهمید که از ترکیه به مالزی رفته‌اند و فورا دستور ربودن آن‌ها را داد. موساد مدعی بود که این دو با واحد سایبری حماس ارتباط دارند.

مسئول باند به تنهایی تیم ربایش را انتخاب نکرد بلکه با یک مزدور همکاری کرد و مأموریت را به او سپرد. این مزدور ۲۲ نفر را که همگی در گروهک‌های جنایتکاری فعالیت داشتند که ارتباطی با موساد نداشت انتخاب کرد و به چند گروه تقسیم کرد. برخی مسئول تعقیب و برخی مسئول حمایت لجستیکی و چهار نفر نیز مسئول انجام عملیات بودند. موساد از این عناصر استفاده کرد تا لو نرود به ویژه اینکه قبلا نیز بر روی خاک مالزی عملیاتی انجام داده است.

براساس فایل‌های فاش شده یکی از مهم‌ترین دلایل کشف این باند استفاده از عناصر محلی برای انجام عملیات بود. ربایندگان اهمیت عملیاتی را که می‌خواستند انجام دهند درک نکردند و روز ۲۸ سپتامبر بدون هیچ احتیاطی و حتی پوشاندن چهره خود برای انجام عملیات اقدام کردند. سایت‌های اسرائیلی اعلام کردند که این عملیات شاهد یک شکست عملیاتی واضح بود که بسیار متفاوت از برنامه‌ای که ریخته بودند تمام شد.

ربایندگان در مشخص کردن هویت شخص تحت تعقیب شکست خوردند. چهار نفر از آن‌ها خودروی دو جوان فلسطینی را توقیف کرده و راننده آن را مورد ضرب و شتم قرار دادند و فکر کردند این راننده فرد مورد نظر است و به او گفتند رئیسمان می‌خواهد با تو حرف بزند.

آن‌ها از جوان دیگر که در واقع فرد اصلی تحت تعقیب بود خواستند با آرامش از مکان حادثه دور شود. اما او به پلیس اطلاع داد و مکان ربایندگان ظرف ۲۴ ساعت پیدا شد.

جوان ربوده شده به اتاقی در استان سلانگور در ۲۰ کیلومتری مرکز پایتخت مالزی منتقل شد. به نظر می‌رسید دور بودن این منطقه ربایندگان را برای انتخاب آن فریب داد.

دستان این جوان به صندلی بسته شد و بعد عملیات بازجویی از طریق مکالمه ویدیویی آغاز شد که دو افسر موساد در آن شرکت داشتند. اولین جمله‌ای که این جوان شنید این بود که "دلیل بودنت در اینجا را می‌دانی". بعد برای اعتراف گرفتن از او درباره فعالیت‌های سایبری حماس زیر ضرب و شتم قرار گرفت.

بعدا ربایندگان فهمیدند که آن‌ها با یک عملیات بین المللی بزرگ مواجه هستند. روند مذاکرات میان آن‌ها و موساد شروع شد و آن‌ها خواهان افزایش دستمزدشان و تأمین امنیتشان برای فرار از صحنه عملیات و پایان رابطه آن‌ها با این عملیات بعد از انجام آن شدند.

این مذاکرات مدتی طول کشید و همین مسئله به پلیس اجازه داد تا قبل از کشته شدن قربانی خود را به محل برساند.

پلیس در عملیاتی که به "عقرب" معروف بود وارد اتاق مذکور شد درحالی که بازجویی از فرد ربوده شده همچنان درحال انجام بود. آخرین سؤالی که از وی پرسیده شد این بود که دوستت با کدام یک از رهبران حماس دیدار کرد؟

به نظر می‌رسد موساد تعداد زیادی از فلسطینی‌هایی را که در مالزی زندگی می‌کنند در لیست اهداف خود قرار داده است.

310310