شهر خبر
ایبِنا بررسی کرد:

ورود نقدینگی به گروه بانک / شاخص کل بورس در اولین روز معاملاتی هفته کاهش یافت

شاخص کل بورس در روز شنبه ۲۶ آذرماه ۰.۱۹ درصد افت کرد.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شاخص کل بازار بورس امروز ۲ هزار واحد افت کرد و در کانال یک میلیون و ۴۶۹ هزار واحدی ایستاد. بدین ترتیب در این روز شاخص کل بازار سرمایه ۰.۱۹ درصد افت کرد.


شاخص هم وزن نیز ۲ هزار و ۷۱۴ واحد رشد کرد و در کانال ۴۳۶ هزار و ۴۷۷ واحدی توقف کرد.


در این بازار ۴۰۸ هزار معامله به ارزش ۵۴ هزار و ۳۹۹ میلیارد ریال انجام شد.


در این روز به ترتیب نماد‌های فولاد، شپنا، فملی، کگل و شستا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل افت بازار سرمایه شدند.


در مقابل نماد‌های فارس، وبملت، وپارس و وبصادر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سهام برجای گذاشتند.


**بانک‌ها پیشتاز رشد شاخص شدند


امروز شاخص بانک‌ها برخلاف شاخص کل بورس حرکت کرد و تقویت شد، زیرا که سران قوا تاکید زیادی بر خروج بانک‌ها از بنگاه داری دارند و این موضوع موجب می‌شود تا بانک‌ها سهام، املاک و مستغلات خود را به فروش برسانند، فروش اموال مازاد، بازدهی بانک‌ها را افزایش می‌دهد، در نتیجه جذب نقدینگی به بانک‌ها افزایش می‌یابد.


وزیر اقتصاد و بانک مرکزی نیز به عنوان مجری بازار پول به شدت بر واگذارای اموال مازاد بانک‌ها تاکید دارند و عنوان کرده اند که اگر مدیران بانک‌ها تا پایان سال اموال مازاد خود را به فروش نرسانند، برکنار خواهند شد.


در نتیجه فروش اموال مازاد بانک‌ها قطعی است و بانک هایی، چون بانک صادرات و بانک ملی در این زمینه پیش قدم شده اند، در این شرایط جذابیت بانک‌ها برای سرمایه گذاری افزایش می‌یابد و عامل ورود نقدینگی به بازار سهام خواهد شد. لازم به ذکر است که در پایان معاملات امروز شاخص گروه بانک ۱.۵۸ درصد تقویت شد.


گروه خودرو امروز نسبت به میانگین روز‌های گذشته حجم معاملات کمی داشت، این گروه با این که در ابتدای معاملات روند مفنی داشت، اما در ادامه شاخص گروه خودرو و قطعات به روند صعودی بازگشت، به طوری که قیمت‌های آخرین معامله بالاتر از قیمت‌های پایانی بود.


امروز تقریبا حجم معاملات بین گروه‌ها پخش شد و گروه‌هایی مانند گروه فلزات اساسی، نهاد‌های واسط مالی، محصولات شیمیایی، بانک و ... حجم معاملات نزدیک به هم داشتند.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی