شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#انگلیس#انگلستان

نرخ بهره انگلیس به بالاترین میزان در ۱۴ سال اخیر رسید

تلاش بانک مرکزی انگلستان برای مهار تورم رو به رشد، نرخ بهره را به بالاترین میزان در ۱۴ سال اخیر رسانده است.

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی انگلیس (BoE) برای مقابله با تورم دو رقمی در این کشور، روز پنجشنبه برای نهمین بار متوالی نرخ بهره را افزایش داد. شاخص قیمت مصرف کننده تورم سالانه ۱۰.۷ درصدی را در ماه گذشته نشان داد و سپس کمیته سیاست پولی (MPC) به افزایش ۵۰ واحد پایه تا ۳.۵ درصد رأی داد.

افزایش نرخ بهره بریتانیا، به بالاترین سطح خود از ماه اکتبر ۲۰۰۸ رسیده و انتظارات این کشور در حال سقوط در رکود طولانی مدت است. با این حال، سرعت افزایش نرخ را نسبت به افزایش ۷۵ واحدی در ماه نوامبر کاهش داد. کمیته سیاست پولی اعلام کرد: بازار کار همچنان در فشار است و شواهدی از فشار‌های تورمی در قیمت‌ها و دستمزد‌های داخلی وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده ادامه بیشتر باشد و در نتیجه واکنش قوی‌تر سیاست پولی را توجیه کند.

تورم قیمت مصرف کننده در بریتانیا در ماه اکتبر به بالاترین میزان در ۴۱ سال گذشته یعنی ۱۱.۱ درصد افزایش یافت که ناشی از افزایش سرسام آور هزینه‌های غذا و انرژی بود. بانک مرکزی انگلستان، ماه گذشته گفت که احتمالاً اقتصاد در حال حاضر در رکودی بوده که می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه یابد و انتظار دارد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، ۰.۱ درصد کاهش یابد.