شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکونی#موتور#مجتمع

اصلاح موتور خانه مجتمع های مسکونی به کجا رسید؟/ خطر قطعی گاز بیخ گوش صنایع با رسیدن مصرف گاز به ۶۰۷ میلیون مترمکعب

اصلاح موتور خانه مجتمع های مسکونی به کجا رسید؟/ خطر قطعی گاز بیخ گوش صنایع با رسیدن مصرف گاز به 607 میلیون مترمکعب

یکی از راه‌های کاهش مصرف سوخت، بهینه سازی مصرف سوخت و اصلاح موتورخانه‌ مجتمع های مسونی است.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، بنابر اظهار نظر مسئولین در حال حاضر، بیش از 70 درصد گاز کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود. این مسئله نیز به بحرانی در کشور تبدیل شده به طوری که به موجب این افزایش مصرف گاز، صنایع عمده مانند سیمان و فولاد، پتروشیمی و نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه می‌شوند و کشور را از عایدی بیش از 20 میلیارد دلاری محروم می‌کند.

در همین راستا محمد رضا جولایی مدیر راهبردی شرکت ملی گاز معتقد است با توجه به کاهش دمای هوا به ویژه در دی پیش بینی می‌شود میزان مصرف گاز در روز به بیش از ۶۲۰ میلیون متر مکعب برسد.

مجید چگنی مدیر عامل شرکت ملی گاز نیز با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور، اظهار کرد: مصرف گاز طبیعی به ویژه در بخش خانگی و تجاری با افزایش برودت و سرمای هوا در کشور به ۶۰۷ میلیون مترمکعب رسید.

بیش از 70 درصد مصرف گاز کشور مصرف خانگی دارد

وی با اشاره به مصرف ۷۲ درصد تولید گاز کشور در بخش خانگی و تجاری در این روزهای سرد، گفت: با افزایش مصرف گاز در این بخش، محدودیت‌هایی در بخش صنایع و پتروشیمی‌ها اعمال می‌شود و ناچار به مصرف سوخت مایع خواهند بود.

بنابراین باتوجه به کمبود گاز در کشور باید در راستای مدیریت مصرف برنامه‌ریزی و قدم‌هایی را در جهت سیاستگذاری درست اتخاذ کنیم. از این رو یکی از مواردی که باید به آن توجه شود، بحث «اجرای بهینه سازی مصرف» است. به طور کلی دو پروژه اصلی ذیل ماده 12 قانون رفع موانع تولید برای بهینه کردن مصرف گاز در تجهیزات ساختمان‌های مسکونی و تجاری تعریف شده که عبارتند از بهینه سازی موتور خانه ساختمان‌ها و پروژه جایگزینی بخاری‌های فرسوده است. بررسی پروژه بخاری‌های فرسوده در گزارشی تحت عنوان، "طرح نوسازی بخاری‌های فرسوده همچنان در اغما" بررسی شد.

1

در این گزارش به طرح افزایش کارآیی موتورخانه‌ها پرداخته می‌شود. طرح افزایش کارآیی موتورخانه‌های موجود در کشور برای نخستین بار در مرداد ماه سال 1393 در شورای اقتصاد دولت یازدهم به تصویب رسید.

کاهش مصرف گاز با اصلاح موتورخانه‌ها

طبق اهداف طرح مذکور مقرر شد که افزایش کارآیی 500 هزار واحد از موتورخانه‌های مسکونی و 100 هزار واحد از موتورخانه‌های اداری-تجاری همراه با نصب کنتورهای هوشمند گاز به منظور کاهش مصرف گاز طبیعی تا سقف 13 میلیون متر مکعب در روز در دستور کار قرار بگیرد.

در طرح مذکور مبلغی بالغ بر 2 میلیارد دلار از محل صرفه‌جویی حاصل از اجرای طرح که صادرات سوخت مایع، صرف جویی می‌شود، تامین شده و به شرکت‌های سرمایه گذار مجری طرح حداکثر طی مدت 3 سال پرداخت خواهد شد.

نحوی بازپرداخت به شرکت‌های سرمایه گذار در این طرح به این شرح است که پس از اتمام فعالیت‌های هر مجموعه از موتورخانه‌ها، با منظور کردن 3 ماه دوره تنفس برای کنترل فعالیت‌ها، بازپرداخت سرمایه‌گذاری شرکت‌ها به ازای هر متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی شده، مبلغ 500 تومان در اقساط 3 ماهه به مدت 30 ماه برای واحدهای مسکونی و 20 ماه برای واحدهای اداری-تجاری بر مبنای میزان صرفه‌جویی در مقایسه با میانگین دوره‌های زمانی مشابه 2 سال گذشته انجام خواهد شد.

تعویق و تعویق و تعویق

با این حال در دی ماه سال 1394 شورای اقتصاد دولت یازدهم برخی اصلاحات را در شیوه انجام بازپرداخت و الزام به نصب کنتور هوشمند برای هر یک از موتورخانه‌ها، مصوبه جدیدی را ابلاغ کرد که تفاوت چندانی با مصوبه قبلی نداشته و زمان تکمیل طرح نیز تا سال 1397 به تعویق افتاد.

در مهر ماه سال 95 نیز شورای اقتصاد مصوبه دیگری برای اصلاح طرح افزایش کارآیی موتورخانه‌ها تصویب کرد. با بررسی این مصوبه می‌توان متوجه این موضوع شد که برخی برخی تغییرات در شیوه بازپرداخت هزینه و تعویق مجدد تکمیل طرح به سال 1399 است.

2

 همچنین انجام اصلاحات مذکور تا آذر ماه سال 99 ادامه پیدا کرد و طبق آن شرکت ملی گاز موظف شد در سه حوزه تکمیل سیستم‌های گرمایشی و موتورخانه‌های موجود، تامین و نصب سیستم هوشمند برای سیستم‌های گرمایشی و برای 100 هزار موتورخانه موجود و تامین و جایگزینی دستگاه‌های پکیج برای 100 هزار موتورخانه فرسوده را در دستور کار خود قرار دهد.

3

لازم به ذکر است که در آخرین اصلاحیه طرح افزایش کارآیی موتورخانه‌ها در دولت دوازدهم،  حذف الزام به نصب کنتور هوشمند در فرآیند صحت سنجی این طرح تایید شد. همچنین در نسخه‌های قبلی این طرح، نصب کنتور هوشمند جهت صحت سنجی کارکرد درست اصلاح موتورخانه‌‌ها جهت کاهش مصرف الزامی بود.

علاوه بر آن پس از اخرین اصلاحیه وظیفه اجرای طرح کارآیی موتورخانه‌ها از عهده شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خارج و به شرکت ملی گاز ایران سپرده شد. شرکت ملی گاز نیز از سال 99 مسئول اجرای طرح شد. در این میان نیز نباید از عملکرد بسیار ضعیف شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گذشت زیرا از سال 93 الی 99 هیچ پیشرفتی را در کار حاصل نکردند.

انتهای پیام