به گزارش اکوایران؛ شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان از شرکت های صنعت فلزات اساسی محسوب می شود و ارزش بازاری حال حاضر سهام این مجموعه با نماد فگستر 656 میلیارد تومان است. این شرکت در بین شرکت های هم گروه خود، از شرکت های کوچک به شمار می رود و معاملات سهام آن در بازار اول فرابورس تهران به نمایش گذاشته می شود. شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان با نام میکا روی زنجان در سال 1384 به صورت سهامی خاص تاسیس شد. این شرکت در سال 1390 نام خود را به گسترش صنایع روی ایرانیان تغییر داد. و در نهایت در سال 1400 با نماد فگستر در بازار دوم فرابورس پذیرفته و عرضه عمومی شد. عمده تأمین کنندگان مواد اولیه اصلی فگستر، شرکت زرین معدن آسیا به عنوان سهامدار عمده و شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان، شرکت کیمیای زنجان گستران و تهیه و تولید مواد معدنی ایران می باشد.

بازار محصولات تولیدی این شرکت در فرآیند تولید و فروش از رقابت و حساسیت بالایی برخوردار می باشد. قیمت گذاری محصولات تولیدی این مجموعه از قیمت جهانی فلز روی و سرب تبعیت میکند. مبنای محاسبه قیمت فروش محصولات بازار بورس فلزات لندن می باشد. نرخ جهانی فلز روی، تاثیر مستقیم بر بهای تمام شده و فروش محصولات تولیدی شرکت ایفا می کند. این موضوع هم بر بازار داخل و هم بر بازارهای خارجی تاثیر گذار می باشد. این شرکت تامین کننده مواد اولیه بیش از50 شرکت تولید کننده شمش در داخل کشور بوده و مقادیر دیگری از محصولات نیز به خارج از کشور صادر می گردد. فگستر در روز های اخیر اطلاعیه افزایش سرمایه پیشنهادی هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده را به میزان 50 درصد و به مبلغ 50 میلیارد تومان به ثبت رساند.

فروش ماهانه فگستر از ابتدای سال 1400

شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان در سال گذشته 555 میلیارد تومان فروش داشته است. متوسط فروش ماهانه فگستر در سال گذشته 46 میلیارد تومان در ماه بوده که در هشت ماهه طی شده از سال جاری با افزایش 24.5 درصدی به 58 میلیارد تومان در ماه رسیده است.

IMG_20221213_185750_646

فگستر در هشت ماهه سال جاری فروش 461 میلیارد تومانی داشته است که در مقایسه با فروش 411 میلیارد تومانی هشت ماهه ابتدایی سال قبل 12 درصد افزایش یافته است. فروش ماه به ماه فگستر نشان می دهد که این مجموعه در چهار ماه ابتدایی سال جاری فروش خیره کننده ای داشته است. در حدی که فگستر در تیر ماه 148 میلیارد تومان فروش کرد که به نسبت فروش تیر ماه سال قبل این شرکت 227 درصد افزایش داشت. فروش سه ماه اخیر این مجموعه به نسبت ماه های مشابه در سال قبل کاهش داشته و حتی در مهر ماه امسال فگستر 82 درصد کمتر از مهر سال قبل فروخته است. کاهش فروش فگستر در تابستان امسال مشابه روند دیگر شرکت های هم گروه این مجموعه از افت نرخ جهانی و داخلی فلزات اساسی در این فصل نشأت می گیرد. با توجه به این فروش ماهانه می توان در نظر داشت که صورت های مالی 9 ماهه این مجموعه عملکردی به خوبی صورت های مالی شش ماهه نخواهد داشت مگر اینکه در آذر ماه با فروش بالایی به تواند ضعف دو ماه ابتدایی فصل پاییز را جبران کند.

عملکرد مالی شرکت گسترش روی ایرانیان در سال جاری

فگستر در شش ماهه سال جاری توانسته است 382 میلیارد تومان درآمد عملیاتی به ثبت برساند. این مجموعه در شش ماهه ابتدایی سال 1400 تنها 264 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نشان دهنده رشد 45 درصدی آن در سال جاری است. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی این شرکت در سال جاری با افزایش 44 درصدی به 339 میلیارد تومان رسیده است. شرکت های صنعت فلزات اساسی در شش ماهه سال جاری به وسیله نرخ فروش نامناسب تابستان با کاهش حاشیه سود ناخالص مواجه اند اما فگستر توانسته است 5 دهم درصد به حاشیه سود ناخالص خود بیافزاید که نشان از شرایط بهتر فلز روی نسبت به فولاد و عملکرد خوب این مجموعه دارد.

IMG_20221213_185750_329

فگستر در شش ماهه امسال سود ناخالص 43 میلیارد تومانی داشته که به نسبت مدت مشابه در سال قبل 53 درصد افزایش یافته است. هزینه های عملیاتی فگستر 46 درصد افزایش یافته و در کنار آن سایر درآمد های عملیاتی از 1.8 میلیارد تومان در نیمه سال 1400 به 7.9 میلیارد تومان در شش ماهه سال جاری افزایش یافته است. از سمت دیگر سایر درآمد ها و هزینه های غیر عملیاتی این مجموعه که در شش ماهه سال قبل منفی بوده است، در شش ماهه امسال به بیش از یک میلیارد تومان رسیده. در نهایت با وجود افزایش 77 درصدی سود عملیاتی این شرکت در شش ماهه امسال، هزینه مالیات این مجموعه به دلیل معافیت های مالیاتی افزایش نیافته و 41 میلیارد تومان سود خالص برای شش ماهه سال جاری به ثبت رسیده است. سود خالص فگستر در نیمه سال 1400 نزدیک به 22 میلیارد تومان بوده که در شش ماهه سال جاری 86 درصد افزایش یافته است.

IMG_20221213_185750_387

روند سودآوری فصلی فگستر نشان می دهد  که این مجموعه در سال های گذشته بیشترین میزان فروش فصلی خود را در پاییز تجربه می کند. فروش فصلی فگستر در سه فصل ابتدایی سال پله به پله افزایش می یابد و در زمستان با کاهشی شدید به میزان فصل بهار باز می گردد. با این حال به علت نوسانات حاشیه سود ناخالص این مجموعه، سودخالص فصلی فگستر روند پیوسته ای ندارد. برای سال جاری می توان گفت که حاشیه سود خالص فصلی فگستر از ثبات خوبی بهره مند بوده و در صورت تداوم می تواند کمک زیادی به سودآوری فگستر کند.