زهر تحریم در حال نفوذ بر جان اقتصاد روسیه

بزرگترین منابع درآمدی روسیه صادرات نفت و انرژی است که تحت تأثیر فشارهای تحریمی پس از حمله روسیه به اوکراین قرار گرفته است. در حقیقت هدف کشورهای غربی با فشار تحریم، کاهش جریان پولی است که حمله روسیه به اوکراین را تامین مالی می‌کند.

تحریم‌ها بر پیکر اقتصادی روسیه در حال نفوذ است؛ چنانکه طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درآمدهای نفتی روسیه کاهش پیدا کرده و کاهش درآمدها در ماه نوامبر در رتبه دوم کمترین درآمد نفتی سال ۲۰۲۲ برای کشور روسیه قرار گرفت.

IMG_20221215_112556_915

با وجود افزایش حجم صادرات روسیه در ماه نوامبر، این افزایش نتوانست تخفیف‌های گسترده‌ای را که این کشور روی بشکه‌های صادراتی نفت اعمال می‌کند، جبران کند.

بر اساس محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی، در گزارشات بازار که در روز چهارشنبه ارائه شد، روسیه در ماه گذشته ۱۵.۸ میلیارد دلار از فروش نفت درآمد کسب کرده است. کمترین درآمد ماهانه روسیه در سال جاری حدود ۱۴.۷ میلیارد دلار در ماه سپتامبر بوده که مطابق با میانگین درآمد نفت در سال ۲۰۲۱ است.

بزرگترین منابع درآمدی روسیه صادرات نفت و انرژی است که تحت تأثیر فشارهای تحریمی پس از حمله روسیه به اوکراین قرار گرفته است. در حقیقت هدف کشورهای غربی با فشار تحریم، کاهش جریان پولی است که حمله روسیه به اوکراین را تامین مالی می‌کند.

اتحادیه اروپا و گروه هفت، سقف قیمتی ۶۰ دلاری را برای نفت روسیه اعمال کرده‌اند، بر اساس محدودیتی که در تاریخ پنجم دسامبر اعمال شده شرکت‌های بیمه حمل و نقل اروپایی نمی‌توانند محموله‌های نفتی و کشتی‌های که نفت روسیه را حمل می‌کنند، بیمه کنند مگر آنکه سقف قیمتی اعمال شده بر نفت روسیه را در هنگام خرید رعایت کرده باشند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که کاهش درآمد نوامبر نفت روسیه در حالی کاهش پیدا کرده که قیمت نفت اورال روسیه که ترکیب اصلی نفت صادراتی این کشور است تا اوایل ماه دسامبر به حدود ۴۳ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده بود.

ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، هفته گذشته اعلام کرد که اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه تاثیر قابل توجهی بر بودجه این کشور نخواهد گذاشت ولی ممکن است به بازارهای جهانی انرژی آسیب برساند. او گفت که روسیه ممکن است در پاسخ به محدودیت‌های اعمال شده، تولید نفت روسیه را کاهش دهد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت روسیه در ماه گذشته به ۸.۱ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از آوریل است. با این حال آژانس مدعی است که تحریم‌های جدیدی که در ماه دسامبر وضع شده می‌تواند روسیه را مجبور به کاهش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای در روز کند.

اتحادیه اروپا واردات محصولات نفتی روسیه را از راه دریا ممنوع کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده در پایان دوره سه‌ماهه بعد از اعمال تحریم تولید روزانه نفت روسیه ۱.۸ میلیون بشکه در مقایسه با قبل از جنگ کاهش پیدا کند؛ ولی مقامات روسیه با تکرار چشم‌انداز قبلی خود گفته‌اند میانگین تولید روزانه نفت روسیه در سال آینده حدود ۹.۶ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس داده‌های صنعتی که بلومبرگ ارزیابی کرده، تولیدکنندگان نفت روسیه در ماه نوامبر به طور متوسط ۱۰.۹ میلیون بشکه نفت در روز تولید کردند.