شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#میلیارد دلار#تاریخ#بدهی

بزرگ‌ترین ریزش یک‌روزه دارایی در تاریخ

بزرگ‌ترین ریزش یک‌روزه دارایی در تاریخ

سم بنکمن – فرید، متولد ۶ مارس ۱۹۹۲ (۱۶ اسفند ۱۳۷۰) که با حروف اختصاری SBF نیز شناخته می‌شود، یک کارآفرین و سرمایه‌گذار اهل آمریکاست. او بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق صرافی FTX (صرافی بزرگ و معروف ارزهای دیجیتال) و FTX.US – که به طور کامل وابسته به آمریکاست – و شرکت تجاری Alameda Research است.

او در یک خانواده یهودی طبقه متوسط در کالیفرنیا به دنیا آمد و بزرگ شد. فرزند باربارا فرید و جوزف بنکمن که هر دو استاد دانشکده حقوق در استنفورد هستند. برادر او، گیب بنکمن – فرید یک تاجر سابق در وال‌استریت و مدیر سازمان غیرانتفاعی Guarding Against Pandemics است.

سم بنکمن در یک اردوی ریاضی تابستانی که در کانادا/آمریکا برگزار شد، شرکت کرد. دوران دبیرستان را در مدرسه Crystal Springs Uplands School در هیلزبورگ گذراند. سم از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، در موسسه فناوری ماساچوست حضور داشت. وی در سال ۲۰۱۴ در رشته ریاضی فیزیک فارغ‌التحصیل شد.

بحران بدهی سم بنکمن در صرافی FTX

صرافی FTX در اواخر سال ۲۰۲۲ یک بحران بدهی و کمبود نقدینگی را تجربه کرد که منجر به سقوط توکن بومی این صرافی، یعنی FTT شد. در این آشوبِ به پا شده، سم بنکمن اعلام که فعالیت Alameda Research را متوقف کرده و استعفا داد؛ همچنین او از مدیرعاملی صرافی FTX هم استعفا داد و برای فصل ۱۱ ورشکستگی اقدام کرد.

به گزارش بلومبرگ، دارایی خالص سم بنکمن در اکتبر ۲۰۲۲، حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار برآورد شده بود، اما در ۸ نوامبر ۲۰۲۲، در بحبوحه بحران بدهی FTX، دارایی او در یک روز ۹۴ درصد کاهش یافت و به کمتر از ۱ میلیارد دلار رسید.

این بزرگ‌ترین ریزش یک‌روزه دارایی در تاریخ شاخص میلیاردرهای بلومبرگ است. در ۱۱ نوامبر او از لیست میلیاردرهای بلومبرگ حذف شد.

در نوامبر ۲۰۲۲، چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس در توییتر نوشت که شرکت او قصد دارد دارایی‌های خود از FTX، یعنی توکن FTT را بفروشد. بایننس FTT را به‌عنوان بخشی از فروش سهام خود در FTX در سال ۲۰۲۱ دریافت کرده بود.

ژائو بلافاصله پس از گزارشی از کوین دسک – که نشان می‌داد بخش عمده‌ای از دارایی‌های Alameda، صندوق تامینی سم بنکمن، در FTT است – توییت خود را منتشر کرد. بلومبرگ و TechCrunch گزارش دادند که هرگونه فروش توسط بایننس احتمالاً به دلیل کم‌بودن حجم معاملات توکن، تأثیر زیادی بر قیمت FTT خواهد داشت.درنهایت سم بنکمن از سمت مدیرعاملی FTX استعفا داد و جان جی‌ری (John J. Ray) جایگزین او شد.

سوابق حرفه‌ای Sam Bankman-Fried

در تابستان ۲۰۱۳، سم در شرکت تجاری Jane Street Capital که تجارت ETFهای بین‌المللی می‌کرد، شروع به کار کرد. او ابتدا کارآموز بود و پس از فارغ‌التحصیلی، به طور تمام‌وقت در آنجا مشغول به کار شد.

او در سپتامبر ۲۰۱۷، جین استریت را ترک کرد و به برکلی نقل‌مکان کرد و برای مدت کوتاهی در یک مرکز نوع‌دوستی، به‌عنوان مدیر توسعه از اکتبر تا نوامبر ۲۰۱۷ کار کرد. در نوامبر ۲۰۱۷، او Alameda Research، شرکت تجاری خود را احداث کرد. سم از سال ۲۰۲۱، تقریباً ۹۰٪ از سهام Alameda Research را در اختیار داشت.

سم بنکمن در ژانویه ۲۰۱۸، یک معامله آربیتراژ را ترتیب داد تا از قیمت بالاتر بیت کوین در ژاپن در مقایسه با آمریکا استفاده کند. او توانست تا ۲۵ میلیون دلار در روز درآمد ایجاد کند.

او پس از شرکت در کنفرانس ارزهای دیجیتال در اواخر سال ۲۰۱۸ در ماکائو، به هنگ‌کنگ نقل‌مکان کرد. او صرافی FTX که یک صرافی مشتقات ارزهای دیجیتال بود را در آپریل ۲۰۱۹ تأسیس کرد و سپس در ماه بعد به طور کامل راه‌اندازی شد.

در ۸ دسامبر ۲۰۲۱، او همراه سایر مدیران صنعت کریپتو، در برابر کمیته خدمات مالی، برای تنظیم اهداف کاری خود در ارزهای دیجیتال شهادت دادند.

در ۱۲ می ۲۰۲۲، فاش شد که Emergent Fidelity Technologies Ltd – که اکثریت آن متعلق به سم بنکمن است – ۷.۶٪ از سهام Robinhood Markets Inc. را خریداری کرده است.

حوالی سپتامبر ۲۰۲۲ بود که فاش شد سم بنکمن، میلیاردها دلار به ایلان ماسک پیشنهاد داده است تا از خرید توییتر حمایت کند.

سم بنکمن بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)، از جمله ۲۰۰ میلیون دلار در سرمایه سکویا (Sequoia) سرمایه‌گذاری کرد. سکویا پروفایل درخشانی از سم منتشر کرد که پس از بحران پرداخت بدهی در FTX، حذف شد.

او یکی از اعضای Giving What We Can است و گفته است که قصد دارد اکثریت ثروت خود را در طول زندگی به خیریه‌ها اهدا کند.

در آخر، پس از فروپاشی FTX، کل تیم استعفا دادند.

فعالیت‌های سیاسی سم بنکمن-فرید

سم بنکمن در نوامبر ۲۰۲۲ کمک‌کننده بزرگی به حزب دموکرات و بسیاری از اهداف سیاسی جناح چپ بود. سم بنکمن با مجموع کمک‌های مالی ۳۹.۸ میلیون دلاری، پس از جورج سوروس، دومین اهداکننده فردی بزرگ به اهداف دموکرات در چرخه انتخابات ۲۰۲۱-۲۰۲۲ بود.

در فوریه ۲۰۲۲ گفت که مشارکت‌های سیاسی او باهدف تأثیرگذاری بر اهداف سیاست او برای اکوسیستم ارزهای دیجیتال نبوده است. بااین‌حال، FTX در آن زمان فهرستی از پیشنهادها را برای سیاست‌گذاران منتشر می‌کرد.

او در مصاحبه‌ای گفت که ترجیح می‌دهد کمیسیون معاملات آتی کالا نقش بیشتری در تنظیم و هدایت صنعت کریپتو داشته باشد. CFTC در مقایسه با سایر تنظیم‌کننده‌ها مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار، به حمایت از مقررات نسبتا آرام برای صنعت شهرت دارد.

او از طریق قانون حمایت از مصرف‌کننده کالاهای دیجیتال (DCCPA) با لابی گسترده در کنگره، مقرراتی را تحت‌فشار قرار داد، که برای FTX مطلوب بود اما برای صنعت گسترده‌تر، به‌ویژه رقبای مالی غیرمتمرکز آن، مضر بود.

بنکمن – فرید در دوران دانشجویی کمک‌های سیاسی اندکی انجام داد، به‌استثنای کمک ۱۰۰۰ دلاری به مایکل بنت در ۱۸ سالگی.

در چرخه انتخابات ۲۰۲۰، او ۵.۲ میلیون دلار به دو کمیته اقدام سیاسی بزرگ که از مبارزات انتخاباتی بایدن حمایت کردند، کمک کرد. او دومین اهداکننده فردی به جو بایدن در چرخه انتخابات ۲۰۲۰ بود.

کمک‌های مالی از ژوئن ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ به اعضای هر دو حزب تعلق گرفت. آنها شامل کمک‌های مستقیم به مبارزات انتخاباتی جمهوری خواهان سناتورهای سوزان کالینز (Susan Collins) از مین (Maine)، میت رامنی (Mitt Romney) از یوتا (Utah)، لیزا مورکوفسکی (Lisa Murkowski) از آلاسکا و بن ساس (Ben Sasse) از نبراسکا (Nebraska) بودند.

کمک‌های مالی برای سال ۲۰۲۲ تا ۱۵ آگوست ۲۰۲۲ نیز به اعضای هر دو حزب تعلق گرفت که ۱۰۵,۰۰۰ دلار به محافظه‌کاران و ۳۵,۸۷۲,۰۰۰ دلار به لیبرال‌ها اهدا شد که نسبت ۱:۳۴۱ به نفع نامزدهای لیبرال است.