شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#آمریکا#اروپا

کیسینجر: زمان صلح در اوکراین از طریق مذاکره فرارسیده است

کیسینجر: زمان صلح در اوکراین از طریق مذاکره فرارسیده است

وزیر خارجه اسبق آمریکا بر این باور است که اوکراین به واسطه ایستادگی در برابر روسیه، به کشوری برزگ در اروپا تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزیر خارجه اسبق آمریکا معتقد است زمان چاره اندیشی برای پایان دادن به بحران اوکراین فرا رسیده است.

«هنری کیسینجر» وزیر خارجه اسبق آمریکا اعلام کرد که جهان اکنون در نقطه عطفی در موضوع جنگ در اوکراین قرار دارد و زمان آن رسیده تا صلح در این کشور از طریق مذاکره حاصل شود.

وزیر خارجه اسبق دولت آمریکا، در مقاله ای که امروز درهفته نامه انگلیسی اسپکتیتور منتشر شد، در تشریح تحولات کنونی در اوکراین نوشت: زمستان توقف عملیات نظامی در مقیاس بزرگ در اوکراین را موجب شده است. کیسینجر در ادامه شرایط کنونی در اوکراین را به وضعیت جنگ جهانی اول در اوت ۱۹۱۶ تشبیه می کند، جایی که کشورهای اصلی غربی درگیر در جنگ جهانی اول به دنبال میانجیگری ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ به شیوه ای صلح آمیز بودند.

کیسینجر در ادامه از اوکراین به عنوان کشوری یاد کرد که اولین بار در تاریخ مدرن به یک کشور بزرگ در اروپای مرکزی تبدیل شده است و این موضوع را مرهون ایستادگی و مقاومت در برابر نیروهای روسیه دانست.

وزیر خارجه اسبق آمریکا در بخشی از مقاله خود به موضوع ادعایی توسل روسیه به سلاح هسته ای در جنگ با اوکراین روی آورد و مدعی شد که جامعه بین‌المللی از جمله چین با تهدید روسیه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای مخالف است.

ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از ۸ سال تحت نسل کشی و آزار و اذیت رژیم کی یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، آمریکا و متحدان غربی این کشور، میلیاردها دلار کمک امنیتی و نظامی برای کی یف فراهم کرده‌اند که ارزش آن حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده و می‌توان آن را با کل بودجه دفاعی سالانه فرانسه مقایسه کرد. اقدامی که موجب شده خود این کشورها برای رفع نیازهای نظامی خود با مشکلاتی مواجه شوند.