شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#جدید

آمریکا هزاران سند جدید مرتبط با ترور جان اف کندی را منتشر کرد

کاخ سفید روز پنج‌شنبه دستور انتشار هزاران سند محرمانه مرتبط با ترور «جان‌ اف کندی»، سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا را صادر کرد. انتشار بیش از ۱۳ هزار سند در مورد قتل کندی با دستور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا انجام شده است.

آمریکا هزاران سند جدید مرتبط با ترور جان اف کندی را منتشر کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از یوورونیوز، بر اساس دستور بایدن، آرشیو ملی آمریکا و دیگر سازمان‌ها تا مه ۲۰۲۳ فرصت خواهند داشت تا اسناد باقی مانده در این مورد را مورد ارزیابی قرار دهند. با این حال او گفت که بخشی از اسناد تا ژوئن ۲۰۲۳ محرمانه باقی خواهد ماند.

جان اف کندی روز ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ میلادی هنگام بازدید از شهر دالاس تگزاس و در حالی که در یک خودروی روباز نشسته بود، هدف سوءقصد قرار گرفت.

اگرچه پیش‌بینی می‌شود که این اسناد حاوی افشاگری‌های بزرگ تازه‌ای نباشد؛ اما محققان امیدوارند که این اسناد اطلاعات بیشتری درباره فرد ضارب داشته باشد.

دولت آمریکا بر اساس قانونی که در سال ۱۹۹۲ در کنگره تصویب شد، ملزم شده بود که کلیه اسناد سوءقصد به کندی را تا اکتبر سال ۲۰۱۷ منتشر کند.

دونالد ترامپ و جو بایدن، رؤسای جمهور پیشین و کنونی آمریکا با استناد به توصیه‌های امنیتی سیا و اف‌بی‌آی از انتشار بخشی از اسناد مربوط به ترور کندی خودداری کردند.

دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش هزاران صفحه از این اسناد را منتشر کرده بود و اکنون جو بایدن دستور انتشار بخش دیگری از اسناد باقی مانده را داده است.

کمیسیون تحقیقاتی دولت آمریکا موسوم به «وارن» در سال ۱۹۶۴ اعلام کرد که کندی به دست «لی هاروی اوسوالد» کشته شده است. بر اساس اعلام این کمیسیون تحقیقاتی، اوسوالد همدستی نداشته است.

لی هاروی اوسوالد یک شهروند آمریکا بود که مدت‌ها در اتحاد جماهیر شوروی زندگی کرده بود. او دو روز پس از بازداشت، در زیر زمین اداره پلیس شهر دالاس تگزاس به ضرب گلوله به قتل رسید.

برخی نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که اکثریت آمریکایی‌ها یافته‌های رسمی کمیسیون وارن را مبنی بر اینکه اوسوالد به تنهایی عامل قتل جان اف کندی بوده است، باور ندارند.

شماری از محققان نیز بر این نظرند که اگر سیا و اف‌بی‌آی به وظایف خود عمل می‌کردند، ترور کندی قابل پیشگیری بود؛ موضوعی که در اسناد منتشر شده همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

سازمان سیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اسناد جدید حاوی هیچ سرنخ جدیدی از این حادثه نیست و هیچ تاثیری بر تحقیقات ندارد. بر اساس اعلام این سازمان در حال حاضر حدود ۹۵ درصد از اسناد اسیا دربارۀ قتل آقای کندی در دسترس عموم قرار دارد.

فعالیت‌های اوسوالد در شهر مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک و دیدارهایش در این شهر یکی از موضوعاتی است که اطلاعات خاصی درباره آن در اسناد منتشر شده وجود ندارد.

یک سند تازه منتشر شده نیز نشان می‌دهد که رئیس جمهور وقت مکزیک به آمریکا کمک کرده است تا سفارت شوروی پیشین در مکزیکوسیتی را بدون اطلاع سایر مقام‌های کشورش شنود کند.

بر اساس اعلام کاخ سفید، انتشار اسناد جدید درباره ترور جان اف کندی کمک می‌کند که افکار عمومی درک بهتری از تحقیقات در مورد این واقعه پیدا کند.