شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رهبر انقلاب#قوه قضائیه#معاون اول

برگزاری هفتمین جلسه قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاست های رهبر انقلاب در قوه ‏قضائیه/ تأکید معاون اول قوه قضائیه بر اجرای دقیق و سریع مصوبات قرارگاه

برگزاری هفتمین جلسه قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاست های رهبر انقلاب در قوه ‏قضائیه/ تأکید معاون اول قوه قضائیه بر اجرای دقیق و سریع مصوبات قرارگاه

هفتمین جلسه قرارگاه پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های مقام معظم رهبری در قوه قضاییه به ریاست معاون اول قوه ‏قضاییه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، عصر روز گذشته (سه شنبه ۲۲ آذر) هفتمین جلسه قرارگاه پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های مقام معظم رهبری در قوه قضاییه به ریاست معاون اول قوه‏قضاییه و با حضور رئیس دیوان عالی کشور، رئیس حوزه ریاست قوه‏قضاییه، دادستان انتظامی قضات، رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه‏قضاییه، معاون راهبردی قوه قضاییه، معاون مرکز آمار و فناوری قوه‏قضاییه و سایر مدیران ستادی و سازمانی دستگاه قضا برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه ضمن تسلیت ایام فاطمیه، بیان کرد: در جلسه شانزدهم آبان ماه قرارگاه، یازده مصوبه به تصویب رسیده است و ظرف یک ماه 5 مصوبه اجرا و 6 مورد در دست پیگیری است. وی افزود: مصوبات قرارگاه باید در زمان تعیین شده توسط مجریان، اجرا شود و تأخیر ناموجه پذیرفته نیست.

در ادامه جلسه گزارشی از روند اجرای مصوبات قبلی قرارگاه که در جلسه سوم به تصویب رسیده بود، توسط دبیر قرارگاه ارائه و علل تأخیر در اجرای برخی مصوبات بررسی شد 

رئیس دیوان عالی کشور: انتقال قضات کم سابقه به برخی استان‌های کشور باعث محروم شدن آن استان از قضات مجرب می‌شود

در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در خصوص تقویت دانش قضایی و پرهیز از آرای ضعیف و مخدوش به تعریفی دیگر اتقان آرا، بیان کرد: صدور آرای متقن در دیوان عالی کشور، خود یک آموزش و بستری برای بالابردن دانش قضایی است.

 

وی افزود: در دیوان عالی کشور یکسری شاخص‌هایی برای اتقان آرا تهیه کردیم و پیش نویس آن را به معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ارسال کردیم تا به مرحله تدوین و اجرا درآید.

رئیس دیوان عالی کشور در خصوص آرای وحدت رویه تصریح کرد:  در هیات عمومی دیوان عالی کشور قضات  دادگاه‌ها را دعوت می‌کنیم تا قضات محاکم استدلال های موافق و مخالف را بشنوند و در زمان صدور آرای خود دقت نظر داشته باشند.

وی افزود: یک استاندارد برای تهیه گزارش در دیوان عالی کشور تعیین شود تا ملاک عمل قضات قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم با اشاره به نحوه نقل و انتقال قضات به استان‌های کشور، گفت: نباید قضات جوان و کم سابقه را به استان‌های خاص انتقال داد، چرا که با این کار استان‌های مذکور را از داشتن قاضی مجرب محروم می‌کنیم. 

اجرای دوره‌های آموزشی تخصصی برای قضات در حوزه‌های مختلف توسط معاونت منابع انسانی قوه‏قضائیه

در ادامه جلسه مهدی جوهری مدیرکل آموزش قوه قضاییه گزارش جامعی در خصوص اقدامات معاونت منابع انسانی در زمینه تقویت آموزش قضات و کارآموزان و افزایش اتقان آراء ارائه کرد و افزود: در برنامه تدوین شده به سمت آموزش‌های تخصصی قضات در حوزه‌های حقوق معدن، امور بانکی، بیمه، گمرک، بورس و ... گامهایی برداشته ایم.

وی افزود: اقدامات لازم در خصوص موضوع کادرسازی مدیریتی در قوه قضاییه، طراحی فرآیندها و جزئیات سامانه برای ارتقای کارمندان اداری و  تقدیر از مفاخر دستگاه قضایی نیز در حال انجام است.

 در ادامه این جلسه مقامات حاضر در نشست از جمله رئیس مرکز حفاظت قوه قضاییه، معاون راهبردی قوه قضاییه و ... به بیان دیدگاه‌ها و نظرات تخصصی خود در خصوص نحوه اجرایی شدن گام‌های مصوبات جلسات گذشته این قرارگاه به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

از جمله مصوبات قرارگاه در این جلسه می‏توان به تهیه شناسنامه آموزش شخصی برای کارکنان، برگزاری دوره‏ای کار آموزشی به صورت کارگروه محور، توسعه آموزش مسأله و تدوین مدل های مناسب برای اثربخشی دوره‏ای آموزشی اشاره کرد.

 در پایان جلسه، راهکارهای پیشنهادی کارگروه بیان و مورد تصویب قرار گرفت.

 انتهای پیام