شهر خبر

شیرینی افزایش حقوق بازنشستگان زهر شد

شیرینی افزایش حقوق بازنشستگان زهر شد

دهقان‌کیا ادامه داد: موضوعی که تجربه کردیم نباید ما را دوباره به‌دست انداز بیندازد. به نظر می‌آید امسال رئیس‌جمهوری توجه ویژه‌ای به لایحه بودجه دارد و به همه مسئولان نیز ماموریت داده تا به تمام جوانب بودجه ۱۴۰۲ توجه کنند. به نظر می‌آید میزان ۲۰ درصد درنظر گرفته شده و اعمال نیز می‌شود اما توقع ما از رئیس‌جمهوری این است که قبل از اینکه لایحه بودجه در مجلس تصویب شود بازنگری مجددی داشته و طبق قانون کار لایحه را تدوین کنند.

انتظار ما از شورای‌عالی کار این نیست که در این سطح افزایش حقوق برای تامین اجتماعی درنظرگیرند؛ چراکه ممکن است سایر سطوح باز هم مدعی تبعیض قائل شدن شوند و این موضوع دردسر ایجاد کند. به طور کلی انتظار ما از دولت سیزدهم اجرای دقیق قوانین است؛ زیرا سفره مردم همین الان نیز خالی است. افزایش حقوق بازنشستگان در کنار تجربه تورم بسیار بالا بود که این امر شیرینی مبلغ واریزی را از بین برد و کام بیمه‌شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی را تلخ کرد.

او خاطرنشان کرد: اگر تورم زیر عدد فعلی بود افزایش حقوق‌ها باعث خوشحالی و رضایتمندی همه بیمه‌شده‌ها و بازنشستگان می‌شد اما زمانی که تورم از افزایش دستمزدها پیشی بگیرد بی‌تاثیر است. اگر حقوق‌ها صد درصد افزایش یابد اما تورم ۱۵۰ درصد باشد به چه دردی خواهد خورد؟ دولت باید روی مهار تورم کار کند که در این صورت انتظار می‌رود افزایش دستمزدها نیز به همان میزان اعمال شود. این امکان وجود ندارد که تورم حدود ۵۰ درصد باشد و کالاهای اساسی نیز بالغ بر ۶۰ درصد افزایش نرخ داشته باشند اما برای تبعیض قائل نشدن و بر اساس نظر شورای‌عالی کار و نمایندگان دولت، بودجه ۱۴۰۲ را با افزایش حقوق ۲۰ درصدی ببندند.

قبل از اینکه مردم بخواهند اعتراضی در این باره کنند خود دولت باید فکری برای این موضوع بردارد. به طور کلی دولت باید به قانون احترام بگذارد و اگر تامین اجتماعی نیز بیشتر از قانون درخواست افزایش حقوق داشته باشد توقعات بی‌جایی به حساب می‌آید. در جلسه ستادهای لشگری و کشوری و تامین اجتماعی نیز همه مدیران معتقد بودند که افزایش دستمزد برای مبنای تورم باید باشد نه مبلغ محاسبه‌شده در بودجه. البته شورای‌عالی کار هنوز جلساتش را با ما شروع نکرده و به طور رسمی وارد بحث افزایش دستمزد هنوز نشده‌ است بنابراین نمی‌توانیم رقم رسمی را اعلام کنیم.

منبع: فرارو