شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#روسیه#انگلیس

طرح بازدارنده لندن؛

انگلیس ۹۰ قاضی اوکراینی را برای محاکمه روس‌ها آموزش می‌دهد

انگلیس ۹۰ قاضی اوکراینی را برای محاکمه روس‌ها آموزش می‌دهد

دولت انگلیس با انتصاب یک حقوقدان دخیل در محاکمه یکی از رهبران برجسته صرب‌های بوسنی، ۹۰ قاضی اوکراینی را برای محاکمه نیروهای روسیه آموزش می‌دهد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، دولت انگلیس با راه‌اندازی و اجرای برنامه‌ای، ۹۰ قاضی اوکراینی را برای محاکمه نیروهای روسی متهم به جنایت جنگی در کی‌یف، آموزش می‌دهد!

اسکای‌نیوز امروز (چهارشنبه) در گزارشی نوشت که نخستین گروه قضات در «مکانی سری در منطقه (اوکراین)» آموزش داده شدند. به نوشته این رسانه، طرح مذکور بخشی از سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیون پوندی (۳ میلیون دلار) دولت انگلیس است.

ویکتوریا پرنتیس که اواخر اکتبر به مقام دادستانی کل ترفیع یافت، اوایل ماه جاری درباره این برنامه توضیحاتی ارائه کرد و مدعی شد که همتای اوکراینی وی «با فهرستی از جنایات جنگی هولناک روبه‌رو است که بیش از ۴۳ هزار فقره آن به ثبت رسیده است.»

وی در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز مدعی شده بود که این طرح، به عنوان ابزاری بازدارنده علیه ارتش روسیه استفاده خواهد شد.

وی مدعی شد: این ۹۰ قاضی پس از دوره آموزشی بسیار فشرده به اوکراین بازمی‌گردند و پس از این دوره، برای مدیریت دادگاه‌های محاکمه توانایی بیشتری خواهند داشت.

ریاست این برنامه را سِر هاوارد موریسون، وکیل خبره و کارکشته دادگستری انگلیس برعهده دارد؛ کسی که در ماه مارس به سِمت مشاور دادستان کل اوکراین منصوب شد.

وی دراین‌باره گفت: به ما گفته بودند که هرگز اسلوبودان میلوشویچ، رادووان کاراجیچ یا راتکو ملادیچ را محاکمه نخواهیم کرد اما هر سه آنها را به دادگاه کشاندیم و محاکمه کردیم.

موریسیون یکی از قضات دادگاه محاکمه کاراجیچ بود؛ کسی که در نهایت به جرم نسل‌کشی و چندین فقره جنایت درجه یک، به ۴۰ سال حبس محکوم شد. کاراجیچ از بزرگترین جنایتکاران جنگی بود که در زمان محاصره سارایوو در جولای سال ۱۹۹۵، در منطقه سربرنیتسا در شرق بوسنی، هشت هزار مسلمان را قتل عام کرده بود.

مسکو، حامیان خارجی کی‌یف را به روی برگرداندن از جنایات جنگی نیروهای اوکراینی از جمله شکنجه اسرای جنگی، متهم کرده است. کرملین همچنین اعلام کرده که حملات کی‌یف علیه اهداف غیرنظامی در منطقه دونباس، دلیل اصلی تصمیم مسکو برای آغاز عملیات نظامی در اوکراین در اوایل فوریه بوده است.