شهر خبر

مهر گزارش می دهد؛

قزوین؛ میزبانی خوب برای مسابقات ملی قرآن

قزوین؛ میزبانی خوب برای مسابقات ملی قرآن

قزوین- برگزاری سه مسابقه ملی در پنج سال به میزبانی قزوین نشان داده است که این استان در صورت همراهی و احساس مسئولیت مدیران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای برگزاری رویدادهای ملی دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان قزوین در هفته جاری میزبان یکی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی کشور بود. چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم در بخش نغمات دینی در حالی به میزبانی قزوین برگزار شد که سال‌ها بود بخش‌هایی همچون تواشیح از مسابقات قرآن حذف شده و حالا بعد از شش سال قزوین میزبانی آن را بر عهده داشت.

از سوی دیگر برگزاری مسابقاتی در این سطح و این شیوه پس از سال‌ها در استان قزوین، حرکتی بزرگ محسوب می‌شد و شهروندان و دوست داران فعالیت‌های قرآنی را برای آینده‌ای درخشان‌تر در این عرصه امیدوار کرد.

این در حالی است که انجام رویدادهای ملی در این سطح اگر با برنامه ریزی و هدفمند انجام شود بدون شک می‌تواند برای استان دارای ثمرات بسیار زیادی باشد.

حضور ۲۳۹ متسابق از سراسر کشور در قزوین

علی عظیمی رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این مسابقات فینال فینالیست‌های استانی است، عنوان کرد: نفرات و گروه‌های برتر مرحله استانی در این مسابقات حضور دارند.

وی افزود: در این دوره از مسابقات استان قزوین میزبان ۲۳۹ نفر شرکت کننده بود که ۸۴ نفر آن خانم و ۱۵۵ شرکت کننده آقا بودند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان اینکه این مسابقات از ۱۹ آذر آغاز و تا ۲۰ آذر در بخش خانمها برگزار شد، تصریح کرد: روزهای ۲۱ و ۲۲ آذرماه نیز این مسابقات در بخش آقایان برگزار شده و در نهایت ۲۳ آذرماه نیز با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور شاهد برگزاری اختتامیه خواهیم بود.

انتظار همراهی بیشتری از برخی مدیران استان داشتیم

حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قطعاً برای برگزاری این مسابقات اهداف از پیش تعیین شده‌ای داشتیم، اظهار کرد: ایجاد اتمسفر قرآنی در شهر و انگیزه در بین جوانان و نوجوانان برای سوق یافتن به سوی فعالیت‌های قرآنی از جمله این اهداف است.

وی تاکید کرد: حضور و استقبال مردم و مخصوصاً نوجوانان و جوانان در این مسابقات به عنوان مخاطب عام نشان داد به بخشی از اهداف ترسیم شده دست یافته‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: هرچند حضور خوب بود اما بدون شک با مشارکت و همراهی دستگاه‌ها و نهادهای استانی می‌توانستیم شاهد حضور بهتری از سوی مردم در این مسابقات باشیم.

وی بیان کرد: از برخی مدیران و مسئولین استان توقع بیشتری داشتیم تا مایه دلگرمی جامعه قرآنی باشند اما از سوی برخی افراد همراهی لازم صورت نگرفت.

مسابقات قرآن فقط برای اوقاف نیست

مجیدی با بیان اینکه این مسابقات، مسابقات جمهوری اسلامی است و فقط برای یک دستگاه نیست، ادامه داد: ترویج فرهنگ قرآنی یکی از وظایف جمهوری اسلامی است و همه ما مدیران در این نظام برای ترویج شعائر قرآنی مسئول هستیم.

وی بیان کرد: یکی از اهداف ما در برگزاری این مسابقات ترویج فرهنگ قرآنی و تشویق جوانان و نوجوانان برای حضور در این عرصه است.

قزوین؛ میزبانی خوب برای مسابقات ملی قرآن

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: در حاشیه این مسابقات ۴۰ محفل قرآنی در حال انجام است و نگاه ما در برگزاری این مسابقه و دیگر مسابقات قرآنی در چند سال اخیر ایجاد یک انگیزه در نوجوانان و جوانان است.

وی با تاکید بر اینکه فعالان قرآنی باید جدی تر در میدان مسابقات قرآنی حضور داشته باشند، گفت: در ۵ سال اخیر قزوین میزبان دو مسابقات کشوری اسرا و همچنین چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بوده که در نوع خود یک رکورد است.

رونمایی از اولین نرم افزار داوری مسابقات قرآن

حمید مجیدی مهر رئیس مرکز قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با عملکرد استان قزوین در رابطه با این مسابقات نیز اظهار کرد: ارزیابی ما از میزبانی قزوین بسیار خوبی است و شاهد حضور خوب متسابقین و داورهای برجسته کشور در قزوین هستیم.

وی با بیان اینکه نرم افزار داوری ما برای اولین بار در حال رونمایی است، افزود: کار با سرعت و با دقت در حال پیشرفت است و میزبانی خوب قزوین را شاهد هستیم.

این مسئول با بیان اینکه استقبال مردم از مسابقات نیز بسیار خوب بوده و ما را به سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه تشویق می‌کند، تصریح کرد: این استقبال نشان دهنده این است که مردم مسابقات را به خوبی دیده‌اند.

وی یادآور شد: بدون شک این مسابقات ابتدای یک راه بزرگ است و نیاز است خود را ارتقا دهیم تا در دوره‌های بعدی شاهد نظم و کیفیت بهتری باشیم.

رویه خوب و منسجمی را در مسابقات شاهد بودیم

وحید کبیری یکی از اعضای گروه تواشیح و مدیحه سرایی بصائر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از نظر میزبانی باید اعتراف کنیم که یکی از میزبانی‌های منظم و خوبی بود که سازمان اوقاف و امور خیریه آن را برگزار کرد

این فعال قرآنی ادامه داد: نظم حاکم بر مسابقات و استقبال خوب مردم نشان داد شاهد یک رویه خوب و منسجم در مسابقات هستیم.

وی با اشاره به وقفه شش ساله در برگزاری مسابقات تواشیح تصریح کرد: وقفه شش ساله در سطح کیفی کروه‌های تواشیح مشهود بود اما می‌طلبد که مسئولین برگزاری مسابقات توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

این فعال قرآنی تاکید کرد: برگزاری مسابقات نقش مهمی در شناسایی و تربیت استعدادهای این حوزه دارد و باید توجه بسیار بیشتری به آن شود.

قزوین؛ میزبانی خوب برای مسابقات ملی قرآن

مسابقات تواشیح زینت مسابقات قرآن است

رحیمی از گروه تواشیح الانوار خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سطح مسابقات خیلی عالی است و حضور گروه‌های تواشیح بعد از ۶ سال خیلی ارزشمند است

وی با بیان اینکه قزوین میزبانی بسیار خوبی داشته عنوان کرد: استقبال مردم نیز از مسابقات خیلی عالی بوده است.

این عضو گروه تواشیح الانوار خوزستان یادآور شد: باید گروه‌های تواشیح جدی تر گرفته شوند و من معتقدم گروه‌های تواشیح زینت مسابقات قرآن هستند.

بدون شک اجرای مسابقاتی در این سطح برای استان قزوین نیاز است اما بهره گیری درست از مسابقات و تلاش برای ترسیم اهداف اولیه مهم‌تر از ذات برگزاری مسابقه قرآنی است. میزبانی خوب قزوین و رضایت همگان از آن نشان داد ظرفیت‌های استان قزوین در برگزاری رویدادهای ملی که بتواند توجه اقشار مختلف کشور را به سوی قزوین معطوف کند بسیار بالا است و باید از این ظرفیت خوب بهترین بهره را برد.