شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوتبال#فرانسه#حوزه

فرانسه با ابزار «فوتبال» چه بر سر مراکش آورد؟

آغوش باز هواداران بارسلونا برای ستاره مراکش

«کسرین فیپس» پژوهشگر در حوزه استعمارگری فرانسه در یک رشته توئیت،‌ به واکاوی رویکرد استعماری فرانسه از راه فوتبال نسبت به مراکش پرداخت.

به گزارش مشرق، این فعال ضد استعماری، با توجه به دیدار چهارشنبه‌ مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ بین دو تیم فرانسه و مراکش، در یک رشته توئیت به واکاوی تاریخی اقدامات فرانسه در استعمارگری و نژادپرستی نسبت به مراکش از طریق ابزار ورزش به ویژه فوتبال پرداخت.

فیپس نوشت: صحبت‌های زیادی درباره استعمار و بازی فرانسه و مراکش می‌شود؛ اما هیچ صحبتی در مورد اینکه آیا دولت استعماری فرانسه از سال ۱۹۳۷ به بعد از فوتبال به عنوان روشی برای ملت‌سازی در مراکش استفاده کرده، حرفی نیست.

دانش‌آموزانِ مطیع مراکشی

وی در ادامه نوشت: تیم فرانسه سال ۱۹۳۷ برای بازی با مراکش به کازابلانکا رفت. یک روزنامه استعماری فرانسوی نوشت فرانسه چون تیم بهتری است برنده می‌شود و تیم مراکشی را به دانش‌آموزانِ مطیع تشبیه کرد.

فرانسه با ابزار «فوتبال» چه بر سر مراکش آورد؟

در توئیت دیگر این پژوهشگر آمده است: این بازی راهی برای نشان‌دادن قدرت استعماری و پیونددادن بیشتر مراکش به فرانسه بود. سربازان مراکشی که برای فرانسه می‌جنگیدند، موسیقی می‌نواختند و صحبت‌های زیادی در مورد وفاداری ورزشی وجود داشت

فرانسه با ابزار «فوتبال» چه بر سر مراکش آورد؟

واکنش فرانسه به باخت ۴-۲ به مراکش

فیپس در ادامه این رشته توئیت، به شکست تحقیرآمیز ۴ بر ۲ فرانسه از مراکش در این بازی اشاره کرده و نوشت: این شکست برای فرانسه قابل انتظار نبود؛ یک سال بعد، ژنرال فرانسوی مقیم مراکش، قانونی را اعمال کرد که همه تیم‌های مسلمان باید حداقل سه بازیکن فرانسوی داشته باشند.

فرانسه با ابزار «فوتبال» چه بر سر مراکش آورد؟

ادامه مباحث نژادی و استعماری بعد از ۸۵ سال

این محقق در آخرین مطلب این رشته توئیت‌ نوشت: استعمارگر قرار نیست از مستعمره خود شکست بخورد. مقام‌های فرانسه می‌خواستند مطمئن شوند یک تیم سفیدپوست، دیگر توسط یک تیم از شمال آفریقا شکست نمی‌خورد. ۸۵ سال بعد، فوتبال همان بحث‌های نژاد، استعمار و غرور را مطرح می‌کند.

فرانسه با ابزار «فوتبال» چه بر سر مراکش آورد؟

سرویس «رصد یک خطی»، محتواهای برگزیده پژوهشی از شبکه‌های اجتماعی خارجی و داخلی را به صورت کوتاه منعکس می‌کند.

منبع: ایرنا