شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#جام‌جهانی#فرانسه#تیم ملی

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر – مرحله نیمه‌نهایی

هر آن‌چه باید درباره دیدار فرانسه – مراکش بدانید/ شگفتی جدید در جام‌جهانی عجایب؟

امشب در ورزشگاه البیت از ساعت ۲۲:۳۰ دیداری برگزار خواهد شد که در پایان آن دومین فینالیست جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را خواهیم شناخت. فرانسه قهرمان دوره قبل جام‌جهانی به مصاف مراکش شگفتی‌ساز این مسابقات خواهد رفت.

فرانسه؛ دبل طلای ۱۸ عیار

حدود ۶ کیلوگرم وزن دارد و از طلای ۱۸ عیار ساخته شده. صحبت از جامی است که فرانسوی‌ها حالا در اختیار دارند و نمی‌خواهند به تیم دیگری بدهند. در تاریخ جام‌جهانی تابه‌حال ۲ مرتبه فقط جام ژول ریمه را ۲ تیم ایتالیا و برزیل حفظ کرده‌اند و جام فعلی همواره دست به دست شده و مدافع قهرمانی نتوانسته آن را نگه دارد. روند حرکتی فرانسه در قطر ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که این تیم شانس خیلی زیادی برای تکرار قهرمانی خواهد داشت. تیم دیدیه دشان اگر از استرالیا و دانمارک ۶ امتیاز نمی‌گرفت، بازی با تونس را هم جدی‌تر گرفته بود و آن دیدار را هم نمی‌باخت. در مجموع فرانسه تیمی یکپارچه بوده و در مراحل حذفی هم مثل خیلی تیم‌های دیگر متوصل به اما و اگر و ضربات پنالتی نشده. اگرچه در دیدار مقابل انگلیس کمی هم خوش‌شانس بودند، ولی در مقایسه با دیگر تیم‌های نیمه‌نهایی می‌توان گفت که خروس‌ها با خیالی آسوده‌تر به اینجا رسیده‌اند. مراکش حریفی کوچک برای فرانسه نخواهد بود و حذف کردن بلژیک، اسپانیا و پرتغال این را نشان می‌دهد. در واقع دشان در مسیر فینال مأموریت کنار زدن قاتل اروپایی‌ها را پیش‌رو خواهد داشت.

مراکش؛ شکار جدید شیرها

مراکش تیم مرموز و عجیب قطر ۲۰۲۲ بوده؛ تیمی که در ابتدای جام حتی صعودش هم موفقیت خیلی بزرگی تلقی می‌شد حالا یکی از ۴ تیم برتر دنیاست! شیرهای اطلس در جام ملت‌های آفریقای سال گذشته هم به این مرحله نرسیده بودند و این از عجایب و شیرینی‌های جام‌جهانی‌ست. جالب است بدانید که شیرهای اطلس در جام ملت‌های آفریقا از سال ۲۰۰۴ به بعد یکی از ۴ تیم برتر نبوده‌اند و بارها در مرحل گروهی کنار رفته‌اند. این ارزش کار ولید الرکراکی را نشان می‌دهد. تیمی که با خط دفاعی مستحکم و جدایی‌ناپذیر مقابل ستاره‌های بزرگی مثل کوین دی‌بروینه و کریستیانو رونالدو هم فرو نریخت. مراکش هنوز از بازیکنان رقیب گل نخورده و حالا باید مقابل کیلیان امباپه و اولیویه ژیرو دروازه‌شان را حفظ کنند. این که ولید به دنبال رساندن بازی به وقت‌های اضافه و حتی پنالتی باشد اتفاق بعیدی نیست. در هر صورت در آستانه بازی نیمه‌نهایی با غیبت دو مدافع اصلی، شاید خط دفاعی مراکش مثل بازی‌های قبل انسجام نداشته باشد. با این وجود نمی‌توان کتمان کرد که شیرهای اطلس از شکار سیر نشده‌اند!

آخرین جدال
نوامبر ۲۰۰۷ در دیداری دوستانه فرانسه و مراکش به تساوی ۲-۲ رسیدند. در آن دیدار گوو و نصیری برای خروس‌ها و السکتیوی و مختاری برای شیرها گلزنی کردند.

آمار بازی
۴) فرانسه هیچ‌گاه به مراکش نباخته. در ۴ مصاف قبلی این دو تیم که همگی‌شان دوستانه بوده خروس‌ها ۲ برد کسب کرده‌اند و ۲ بازی هم مساوی شده است.
۶) فرانسه ۶ مرتبه به نیمه‌نهایی جام‌جهانی رسیده که ۳ مرتبه فینالیست شده. خروس‌ها ۲ مرتبه قهرمان جام‌جهانی شده‌اند؛ مرتبه اول سال ۱۹۹۸ در خانه و مرتبه دوم سال ۲۰۱۸ در روسیه.
۳) فرانسه می‌تواند سومین تیمی باشد که در جام‌جهانی ۲ قهرمانی پیاپی کسب می‌کند و پیش از این ایتالیا (۱۹۳۴ و ۱۹۳۸) و برزیل (۱۹۵۸ و ۱۹۶۲) به چنین افتخاری رسیده‌اند. البته در صورت قهرمانی فرانسه این تیم اولین تیمی خواهد بود که جام فیفا را ۲ مرتبه پیاپی بالای سر می‌برد.
۱) مراکش نه تنها خودش برای اولین مرتبه راهی نیمه‌نهایی جام‌جهانی می‌شود، بلکه اولین تیم آفریقایی است که تا این مرحله جام‌جهانی بالا می‌آید. در نتیجه فینالیست شدن‌ها هم «اولین» دیگری در تاریخ فوتبال خواهد بود.
۳) خروس‌ها تابه‌حال ۳ مرتبه مقابل تیم‌های آفریقایی در جام‌جهانی شکست خورده‌اند. اولین مقابل سنگال در جام‌جهانی ۲۰۰۲ بود، دومی مقابل آفریقای‌جنوبی در جام‌جهانی ۲۰۱۰ و سومی همین دوره مقابل تونس در مرحله گروهی.
۳) از ۳ شکست فرانسه در نیمه‌نهایی یک باخت مقابل برزیل (سال ۱۹۵۸) و آلمان (سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶) بوده.
۴) مراکش در مجموع ۴ مرتبه تیم‌های اروپایی را در جام‌جهانی برده که ۲ مرتبه این دوره (مقابل بلژیک و پرتغال) بوده.
۱۱) بین تیم‌هایی که در جام‌جهانی مانده‌اند فرانسه با ۱۱ گل زده بهترین خط حمله را داشته. خروس‌ها ۱۱ گل زده‌اند و بهترین خط حمله در اختیار انگلیس ۱۳ گله است. پرتغال هم ۱۲ مرتبه دروازه رقبا را باز کرد.
۱) مراکش با تنها یک گل خورده در ۵ بازی بهترین خط دفاعی جام‌جهانی را در اختیار داشته. نکته جالب این که تنها گلی که خورده‌اند را اکرد به اشتباه وارد دروازه خودی کرد و بازیکنی از رقبا به آن‌ها گل نزده است.
۴) البته شیرهای اطلس در گلزنی رکوردی منفی دارند. این تیم فقط ۵ گل در ۵ بازی زده و بین تیم‌های نیمه‌نهایی بدترین آمار را دارد.
۱۸) هوگو لوریس با ۱۸ بازی باسابقه‌ترین بازیکن فرانسه در تاریخ جام‌جهانی شد. او در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ عضو خروس‌ها بوده است.
۹) کیلیان امباپه که با ۵ گل صدرنشین جدول گلزنان جام‌جهانی تا پایان مرحله یک‌چهارم نهایی بوده با ۹ گل زده دومین گلزن برتر فرانسه در جام‌جهانی بعد از ژوست فونتین ۱۳ گله به شمار می‌آید.

مصدومان و محرومان
لوکاس هرناندس که در همان بازی نخست تورنمنت مصدوم شد تنها بازیکن فرانسه است که به این دیدار نمی‌رسد. مراکش به چند تلفات به نیمه‌نهایی رسیده است. ولید شدیره مقابل پرتغال اخراج شد و در این بای محروم است. نایف اکرد و رومان سایس مدافعان اصلی شیرهای اطلس هم هردو مصدوم شده‌اند. شاید نصیر مزراوی و عبدالحمید سابیری هم به این بازی حساس نرسند.

ترکیب احتمالی دو تیم
فرانسه: لوریس، کونده، واران، اوپامکانو، هرناندس، شوامنی، رابیو، دمبله، گریزمن، امباپه و ژیرو
مراکش: بونو، حکیمی، الیامیق، داری، عطیه‌الله، اوناحی، امرابط، املاح، زیاش، بوفال و النصیری