شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سهام عدالت#سود

واریز سودِ سهام عدالت در هفته آخر آذر یا هفته اول دی ماه

طبق گفته مشاور رئیس سازمان بورس، هفته آخر آذر ماه یا هفته ابتدایی دی ماه سود سهام عدالت واریزی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ آزادسازی سهام عدالت به دو روش غیر مستقیم و مستقیم صورت می‌گیرد، در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیر مستقیم، مدیریت سهام عدالت فرد، از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و فردی که این روش را انتخاب کرده، نمی‌تواند سهم‌های موجود در بسته سهام عدالت را به طور مستقیم و موردی به فروش برساند. در این روش سود یا زیان احتمالی به سهامدار بر اساس عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهد بود.

 

حال افرادی که برای آزاد سازی سهام خود روش مستقیم را انتخاب کردند سود عایدی از سهام ۳۶ شرکت بورسی را مانند سایر فعالان بورسی دریافت خواهند کرد. البته بابت ۱۳ شرکت غیربورسی نیز سود سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت، همچنین کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند، سود سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی را دریافت خواهند کرد.

 

 در پایان هر سال مبلغی تحت عنوان سود سهام عدالت به سهامداران پرداخت می‌شود که این رقم نسبت به سال قبل با افزایش همراه است، البته گفتنی است که در رابطه با واریز سود سهام عدالت در چند مدت اخیر اخبار متنوعی به گوش رسیده که در اینجا به چندین خبر جدید در این حوزه می‌پردازیم. 

 

طبق گفته رئیس هیأت مدیره اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، سود ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت تا پایان آذر برای هر نفر واریز می‌شود.

 

همچنین وی از دو برابر شدن این سود نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در مرحله اول واریز سود که تلاش می‌شود تا پایان پاییز سال جاری باشد، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر با پرتفوی میانگین اسمی ۵۳۲ هزار تومانی، سود واریز می‌شود و تلاش می‌کنیم بقیه سود را هم تا پایان اسفند به حساب دارندگان سهام عدالت واریز کنیم.

 

سود سهام عدالت دو برابر سال گذشته است

 

در همین راستا  پیمان حدادی مشاور رئیس سازمان بورس، در رابطه با همراهی شرکت‌ها برای واریز سود گفت: ۳۶ شرکت مجامع خود رو برگزار کردند، اما دو شرکت که سال مالی آن‌ها منتهی به شهریور ماه است هنوز مجامع خود را برگزار نکردند.

 

وی ادامه داد: ۲۹شرکت سود شان را تقسیم کردن مجموع سود‌های تقسیم شده به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید که با توجه به این سود پرداختی به دارندگان سهام عدالت بیش از دو برابر سال گذشته سود تعلق می‌گیرد، یعنی افرادی که پرتفوی ۵۳۵ هزار تومانی دارند امسال حدود یک میلیون تومان سود خواهند گرفت و افراد سهامدار یک میلیون تومانی امسال سودشان دو میلیون تومان خواهد بود، با توجه به اینکه سود پرداختی امسال بیش از دو برابر سال گذشته است شورای عالی بورس تصمیم گرفت بخشی از این سود را تا پایان آذر ماه واریز کند و مابقی سود را در انتهای اسفند و یا اوایل فروردین سال آینده واریز کند.

 

سرانجام سهام عدالت متوفیان چی شد؟

 

حدادی تاکید کرد: بعد از اینکه  تمامی شرکت‌ها سود خود را  واریز کردند، دو تا سه روز کامل  شرکت‌های سپرده‌گذاری برای انجام محاسبات نیاز به زمان دارد تا  میزان سود تعلق گرفته به هر فرد را بررسی کند، یعنی بعد از پایان وصول سود، بین ۷ تا ۱۰ روز کاری شرکت سرمایه گذاری و شبکه بانکی احتیاج به زمان دارند بنابراین امکان دارد که هفته آخر آذر ماه یا هفته ابتدایی دی ماه سود سهام عدالت واریزی شود.

 

مشاور رئیس سازمان بورس در رابطه با سهام عدالت متوفیان گفت: آرای صادر شده از میزان متوفیان به صورت الکترونیکی و سیستماتیک نیست، بلکه در شهرستان‌ها آمار‌ها به صورت کاغذی اعلام شده که حدود سه و نیم میلیون از دارندگان سهام عدالت فوت شدند. برای تعیین تکلیف سهام عدالت فوت شدگان باید هماهنگی‌ بین شرکت‌ سپرده گذاری و مرکز آمار قوه قضاییه انجام شود تا آرا به صورت سیستمی و الکترونیکی به شرکت سپرده گذاری مرکزی داده شود.