شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جام جهانی#آرژانتین#قطر

ملاقات پیرمردهای نابغه در لوسیل

ملاقات پیرمردهای نابغه در لوسیل

دیدار آرژانتین و کرواسی می‌تواند جذاب‌ترین دیدار جام جهانی ۲۰۲۲ قطر لقب بگیرد؛ جایی که باید شاهد دوئل‌های جذاب بسیاری بود.

به گزارش مشرق، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و با کنار رفتن ۲۸ تیم از دور مسابقات، تیم‌های کرواسی، آرژانتین، مراکش و فرانسه همچنان در کورس رقابت باقی مانده‌اند و مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی قطر با حضور این تیم‌ها برگزار خواهد شد.

امشب (سه‌شنبه) در اولین دیدار مرحله نیمه نهایی تیم‌های کرواسی و آرژانتین رودرروی هم قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی شرایط این دو تیم پیش از این مصاف حساس پرداخته‌ایم.

آرژانتین از شکست مقابل عربستان تا صعود به نیمه نهایی

مسی و یارانش جام جهانی را با شکستی عجیب و ناامیدکننده آغاز کردند. آنها مقابل تیم عربستان که ضعیف‌ترین تیم گروه C محسوب می‌شد با نتیجه ۲ بر یک مغلوب شدند. این شکست باعث شد یک بار دیگر این نظریه که ستاره‌های آرژانتینی نمی‌توانند در کنار هم یک تیم قدرتمند را تشکیل بدهند مطرح شود.

آلبی سلسته در دومین بازی خود در مرحله گروهی مکزیک را ۲ بر صفر مغلوب کرد تا همچنان شانس صعود به یک هشتم نهایی را برای خود حفظ کرده باشد. لهستان هم حریف دشواری برای این تیم نبود و پیروزی ۲ صفر آرژانتینی‌ها در این بازی باعث شد آنها به عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله یک هشتم نهایی شوند.

ملاقات پیرمردهای نابغه در لوسیل

در این مرحله حریف آرژانتین، استرالیا بود و به نظر می‌رسید یک دیدار آسان در انتظار این تیم باشد؛ اما استرالیایی‌ها فراتر از انتظار ظاهر شدند و با کمی خوش‌شانسی می‌توانستند بازی را به ضربات پنالتی بکشانند. این دیدار در نهایت با نتیجه ۲ بر یک به سود آرژانتین به پایان رسید.

شاگردان اسکالونی در یک‌چهارم نهایی به مصاف تیم قدرتمند هلند رفتند و در شرایطی که تا دقیقه ۸۳ با نتیجه ۲ بر صفر از هلند پیش بودند اما ۲ گل دقایق ۸۳ و ۱۰۱ ووت وگورست بازی به تساوی رسید تا ضربات پنالتی تعیین کند که کدام یک از این دو تیم راهی نیمه نهایی شود. در ضربات پنالتی هم دروازه‌بان آرژانتین با مهار همان ۲ پنالتی اول، زمینه را برای پیروزی تیمش در این دیدار و صعود به نیمه نهایی فراهم کرد.

آرژانتین روی کاکل مسی می‌چرخد

خیلی کم پیش آمده که لیونل مسی در یک تورنمنت تا این حد برای آرژانتین مفید باشد. میانگین نمرات او در ۵ بازی آرژانتین در جام جهانی قطر ۸.۱ بوده است و در روزهایی که همگان از ناکامی پرتغال و عملکرد ضعیف رونالدو در این رقابت‌ها حرف می‌زنند مسی ثابت کرد که شاید دیگر بهترین بازیکن جهان نیست اما هنوز یکی از ۳ بازیکن برتر دنیا است.

ملاقات پیرمردهای نابغه در لوسیل

۴.۳.۳ برای آلبی‌سلسته آمد دارد

آرژانتین به جز بازی با عربستان که از سیستم ۴.۴.۲ استفاده کرد در ۴ بازی بعدی خود از سیستم ۴.۳.۳ استفاده کرد. علاوه بر مسی که یکی از ارکان موفق تیمش محسوب می‌شود آلوارز، مولینا، آلیستر و فرناندز هم از بازیکنان موثر آرژانتین در بازی با هلند بودند و احتمالا مقابل کرواسی هم از ابتدا به میدان خواهند آمد.

کرواسی چگونه جزو ۴ تیم شد؟

کروات‌ها که در دور پیشین جام جهانی فینالیست شده بودند راهی قطر شدند به این امید که بتوانند این بار قهرمان شوند؛ اما با وجود نتایج درخشان کرواسی در جام جهانی روسیه، کمترکسی این تیم را مدعی قهرمانی می‌دانست.

کرواسی در جام جهانی قطر با تیم‌های مراکش، بلژیک و کانادا همگروه بود. این تیم در نخستین بازی خود مقابل مراکش متوقف شد. کرواسی در نبرد دوم خود موفق شد کانادا را با نتیجه ۴ بر یک شکست دهد و در سومین بازی خود یک بار دیگر به تساوی رسید و نتوانست تیم بحران‌زده بلژیک را مغلوب کند تا با ۵ امتیاز به عنوان تیم دوم گروه راهی یک هشتم نهایی شود. در این مرحله حریف دالیچ و شاگردانش، تیم ژاپن بود. این بازی در ۱۲۰ دقیقه برنده‌ای نداشت و در ضربات پنالتی کرواسی توانست با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی برسد و به یک چهارم نهایی صعود کند.

ملاقات پیرمردهای نابغه در لوسیل

کرواسی در یک چهارم نهایی به مصاف برزیل قدرتمند رفت. دیداری که در ۹۰ دقیقه دو تیم نتوانستند گلی به ثمر برسانند و بازی به وقت‌های اضافه رفت. در دقیقه پایانی نیمه اول وقت‌های اضافه نیمار گلی استثنایی به ثمر رساند؛ اما در حالی که بازیکنان برزیل در انتظار سوت پایان بازی بودند تا یک بار دیگر رقص معروف خود را انجام دهند بازیکنان کرواسی بازی را به تساوی کشاندند تا این بازی هم به ضربات پنالتی برود.

کروات‌ها که در ضربات پنالتی تجربه موفقی مقابل ژاپن داشتند برزیل را هم در ضیافت پنالتی‌ها مغلوب کردند و با یک پیروزی تاریخی راهی نیمه نهایی شدند.

جان‌سخت شماره ۱۰، فرمانده کرواسی است

لوکا مودریچ ۳۷ ساله بهترین بازیکن کرواسی تا به اینجا بوده است. او در این ۵ بازی تیمش در جام جهانی قطر به قدری خوب بوده که قطعا یکی از ۳ بازیکن برتر این رقابت‌ها محسوب می‌شود. میانگین نمرات مودریچ در ۵ بازی گذشته ۷ بوده است. کرواسی برای بازی با آرژانتین هم روی تجربه بالای مودریچ و مدیریت او در میدان حساب زیادی باز کرده و تقابل او و مسی می‌تواند یکی از جذابیت‌های این دیدار باشد.

ملاقات پیرمردهای نابغه در لوسیل

کرواسی تدافعی‌تر از آرژانتین

دالیچ در ۵ بازی گذشته کرواسی، تیمش را با سیستم ۴.۳.۳ به میدان فرستاده است تا در این زمینه با آرژانتین شباهت داشته باشد؛ اما این تیم فوتبال دفاعی‌تر و البته منظم‌تری را نسبت به آرژانتین به نمایش می‌گذارد. در این تیم علاوه بر مودریچ بازیکنانی همچون بروزویچ، کواچیچ، پریسیچ و البته لیواکوویچ بازیکنان کلیدی این تیم محسوب می‌شوند.

آلبی‌سلسته برای انتقام می‌آید

آخرین بازی که دو تیم آرژانتین و کرواسی به مصاف هم رفتند در جام جهانی ۲۰۱۸ بود. این دو تیم در مرحله گروهی رودرروی هم قرار گرفتند و کرواسی با نتیجه قاطع ۳ بر صفر آرژانتین را در هم کوبید. قطعا در بازی امشب آراژنتینی‌ها علاوه بر اینکه انگیزه زیادی برای صعود به فینال دارند به دنبال انتقام شکست ۴ سال پیش‌شان هم هستند؛ اما کرواسی تیمی سرسخت است و این مسئله را مقابل برزیل ثابت کرد. دیدار آرژانتین و کرواسی می‌تواند نقطه عطف جام جهانی باشد و شاید امشب شاهد یک تراژیک تاریخی باشیم.

منبع: ایرنا