شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سینما#سینمای ایران#مستند#کارگردان

سینمای مستند جهان امکان پرداختن به خیلی از مسائل دارد؛ سینمای ایران این‌گونه نیست

سینمای مستند جهان امکان پرداختن به خیلی از مسائل دارد؛ سینمای ایران این‌گونه نیست

ایرنا نوشت: کارگردان مستند نیمه بلند «بازمانده» گفت: جشنواره سینما حقیقت فضای خوبی است و در اینجا دنبال دیده شدن هستیم و این رویداد بستر مناسب و زمینه این کار را فراهم کرده است.

علیرضا کرمی که نخستین بار است در جشنواره سینما حقیقت در شانزدهمین دوره برگزاری این رویداد بین‌المللی حضور دارد اظهار داشت: اولویت من دیده شدن اثرم است و این که کجا دیده شود البته نسبت به دغدغه‌ای که روی کار خودم دارم، برای شخص من مهم نیست.

وی تصریح کرد: سطح جشنواره سینما حقیقت مانند جشنواره فجر در بخش فیلم‌های داستانی است و هنرمندان در این جشنواره کار خود را ارائه می‌کنند و توقع دارند حمایت و با یکدیگر آشنا شوند.

کرمی با اشاره به مضمون فیلم خود در خصوص «بازی(رقابت ورزشی) با اسرائیل» و ورزشکاران ایرانی که با ورزشکاران اسرائیلی رودر رو می‌شوند، گفت: در این مستند به سوژه‌هایی چون محمد محمدی بریمانلو جودوکار، سعید مولایی جودوکار و علیرضا کریمی کشتی گیر پرداخته شده است.

این مستندساز نگاه خود در ساخت این اثر را نقد به مدیریت ورزشی در کشور عنوان کرد و این را هم گفت که در خصوص این تم دو بار پیشتر آثاری توسط یکی از شبکه‌های معاند و دیگری در داخل کشور ساخته شده است که به گفته این کارگردان در پرداخت به موضوع در هر دو اثر پیشین یک طرفه عمل شده است.

در مستند جهان از فیلمسازهای مستند حمایت می‌شودوی درباره فاصله سینمای مستند ایران و جهان اظهار داشت: در سینمای مستند جهان امکان پرداختن به خیلی از مسائل وجود دارد که در ایران آن گونه نیست و در مستند جهان از فیلمسازهای مستند حمایت می‌شود.

کرمی گفت: ما توانمندی‌های خیلی بالایی در ساخت مستند در ایران داریم اما تولیدات ما بر اساس هزینه‌ها و برآوردهایی است که می‌شود و فیلمسازها نسبت به دریافت‌هایی که دارند کار را تولید می‌کنند.

این مستندساز افزود: توانمندی مالی در ساخت آثار مستند عاملی تعیین‌کننده است و کسی اگر این توانایی را داشته باشد کارهای فیلمسازهای داخلی هم کیفیت آثار خارجی را خواهد داشت.

خلاصه‌ داستان بازمانده: محمد محمدی بریمانلو، جودوکار ملی‌پوش ایران، به‌رغم داشتن سهمیه‌ی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، به علت تعلیق فدراسیون جودوی ایران، از رفتن به المپیک بازمی‌ماند. پس از این اتفاق او مهاجرت می‌کند و ماجرای تعلیق فدراسیون را روایت می‌کند که به علت عدم رویارویی ورزشکاران این رشته با حریفان اسرائیلی رخ داده است.

۵۵۲۴۷