شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آفریقا#نیجریه#دلار#قائم#میلیون دلار

رشد ۳۶ درصدی صادرات ایران به نیجریه

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: بیش ۱۹۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۵.۴ میلیون دلار در ۸ ماه امسال به نیجریه صادر شد.

به گزارش ایبِنا، سید روح اله لطیفی، سخنگو و قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در تشریح تجارت ایران با نیجریه اظهار داشت: نیجریه کشوری در غرب آفریقا با جمعیت ۲۲۵ میلیون نفری است این کشور پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا و هفتمین کشور پرجمعیت جهان به شمار می‌آید که هم از لحاظ جمعیت و هم از لحاظ دینی و فرهنگی و استاندارد‌های تولید و مصرف بازار مناسبی برای تجار و فعالان اقتصادی ایران است.


وی افزود: نیجریه از نظر منابع نفتی دهمین کشور جهان و هشتمین صادرکننده نفت جهان است، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۷۵ میلیارد دلار بوده است. در سال گذشته میلادی بیش از ۵۱.۶ میلیارد دلار صادرات این کشور بوده که ۴۷.۶ میلیارد دلار آن صادرات کالا بوده و ۴ میلیارد دلار دیگر صادرات خدمات و فنی و مهندسی بوده است. صادرات نیجریه در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل رشد ۴۳ درصدی داشته است.


سخنگوی باشگاه تجار ایران و آفریقا در خصوص ۱۰ قلم اول کالا‌های صادراتی نیجریه توضیح داد: بیش از ۴۲.۴ میلیارد دلار صادرات کالا (۸۹ درصد) نفت، ۱.۵ میلیارد دلار کشتی و قایق، ۹۵۰ میلیون دلار کود، ۶۲۹ میلیون دلار کاکائو، ۳۲۶ میلیون دلار دانه‌های روغنی، ۲۵۹ میلون دلار میوه و خشکبار، ۱۹۰ میلیون دلار آلومینیوم، ۱۴۴ میلیون دلار هواپیما و قطعات آن، ۱۱۳ میلیون دلار تنباکو، ۹۴ میلیون دلار سرب و محصولات آن، ۱۰ قلم اول کالا‌های صادراتی نیجریه در سال ۲۰۲۱ بوده است.


وی افزود: هندوستان با خرید ۷۰۸ میلیارد دلار، اسپانیا با ۵.۶ میلیارد دلار، فرانسه با ۳ میلیارد دلار، هلند با ۲.۹ میلیارد دلار، کانادا با ۲.۲ میلیارد دلار، آمریکا با ۲ میلیارد دلار و ایتالیا با ۱.۹ میلیارد دلار هفت کشور اول مقصد صادرات کالا از نیجریه بودند.


لطیفی در خصوص میزان واردات نیجریه در سال گذشته میلادی گفت: در سال ۲۰۲۱ میلادی ۶۷.۶ میلیارد دلار واردات به نیجریه انجام شده که ۵۲.۴ میلیارد دلار آن کالاو ۱۵.۲ میلیارد دلار آن خدمات و فنی و مهندسی بوده است.


وی در خصوص ۱۰ قلم کالای نخست وارداتی به نیجریه توضیح داد: مشتقات نفتی و سوخت با ۱۶.۳ میلیارد دلار، ماشین الات مکانیکی با ۷.۵ میلیارد دلار، وسایل نقلیه جاده‌ای با ۳.۵ میلیارد دلار، تجهیزات الکتریکی با ۳.۱ میلیارد دلار، غلات با ۲.۸ میلیارد دلار، پلاستیک با ۲.۵ میلیارد دلار، دارو با ۱۰۴ میلیارد دلار، مصنوعات از آهن و فولاد با ۱.۲ میلیارد دلار، تجهیزات تصویربرداری پزشکی و غیر پزشکی با ۱.۱ میلیارد دلار و قند و شکر و شیرینی با ۹۸۷ میلیون دلار، ۱۰ قلم اول کالا‌های وارداتی به نیجریه در سال ۲۰۲۱ بودند.


قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در خصوص هفت کشور نخست فروش کالا به هفتمین کشور پرجمعیت دنیا گفت: چین با فروش ۱۳ میلیارد دلار، هلند با ۵.۴ میلیارد دلار، هند با ۴.۶ میلیارد دلار، بلژیک با ۳.۸ میلیارد دلار، آمریکا با ۳.۲ میلیارد دلار، روسیه با ۲.۱ میلیارد دلار و کره جنوبی با ۱.۵ میلیارد دلار، هفت کشور نخست فروش کالا به نیجریه بودند.


لطیفی در خصوص صادرات ایران به نیجریه اظهار داشت: ایران در سال ۱۴۰۰ با فروش ۲۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۲۵.۳ میلیون دلار به نیجریه نسبت به سال ۹۹ رشد ۶۰۵ درصدی را در صادرات تجربه کرده است و این روند رو به رشد در ۸ ماهه امسال نیز ادامه داشته به گونه‌ای که صادرات ۸ ماهه ایران به نیجریه با ۱۹۵.۳ هزار تن کالا، به ۱۱۵.۴ میلیون دلار رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه با رشد ۳۶ درصدی همراه بوده است.


سخنگوی باشگاه تجار ایران و آفریقا در ادامه گفت: بیش از ۹۸.۴ درصد صادرات ایران از لحاظ ارزش اوره بوده و مابقی مصنوعات آهنی، بدنه کامیون، لاستیک، لوازم خودرو، ظروف شیشه‌ای، ظرفشویی، کولر آبی، کف پوش، پوشاک، آلومینیوم، گلاب، کیوی، رنگ، بیسکوئیت، زعفران، مبل، روغن و صافی روغن بودند.


لطیفی در پایان تاکید کرد: بازار نیجریه بازار بزرگی است که با وجود رشد صادرات ایران در این بازار، تا جایگاه واقعی و افزوده شدن کالا‌های بیشتر در سبد صادراتی ایران به نیجریه با قابلیت‌های رقابتی فاصله زیادی داریم که امیدواریم با برنامه‌ها و اراده بخش خصوصی و دولت‌های دو کشور شاهد جهش صادرات به نیجریه باشیم.