شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#ارتش#روسیه#دوشنبه

اوج گیری درگیری ها در شرق و جنوب اوکراین

اوج گیری درگیری ها در شرق و جنوب اوکراین

ایرنا نوشت: ستاد مشترک ارتش اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه به اهدافی در شرق و جنوب اوکراین با موشک، پهپاد و توپخانه حمله کرده اند.

به گزارش از خبرگزاری رویترز؛ فعالیت های بندر اودسای اوکراین در حاشیه دریای سیاه که روز شنبه در پی حملات پهپادی نیروهای روسیه به تاسیسات انرژی متوقف شده بود، روز دوشنبه از سرگرفته شد. با وجود وصل تدریجی جریان برق برای نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن از ساکنان این بندر، شرایط همچنان دشوار است.

خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از سرگئی ورشینین معاون وزارت امور خارجه این کشور نوشت که مسکو هنوز رویکرد سازنده ای از ایالات متحده در باره درگیری اوکراین ندیده است. دو کشور تنها رشته تماس هایی در ترکیه داشته اند.

مارتین گریفیث رئیس نهاد امدادرسانی سازمان ملل متحد روز دوشنبه برای بررسی تاثیر واکنش انساندوستانه و چالش های تازه در پی آسیب دیدن زیرساخت های این کشور هم زمان با فرارسیدن یخبندان زمستانی، وارد اوکراین شد.

فرماندهی کل ارتش اوکراین در گزارش روزانه خود ادعا کرد که نیروهایش، حملات روسیه به چهار شهرک در استان دونتسک در شرق اوکراین و هشت شهرک در استان لوهانسک در کنار آن را دفع کرده اند.

حملات نیروهای روسیه به باخموت که بخش بزرگی از آن ویران شده و اودیوکا و لیمان ادامه دارد و ۲ موشک هم به زیرساخت غیرنظامی کاستیانتینیوکا در استان دونستک، شلیک کرده است.

فرماندهی کل ارتش اوکراین افزود که نیروهای روسیه بیش از ۶۰ راکت به زیرساخت های غیرنظامی خرسون در جنوب اوکراین شلیک کرده اند که ماه گذشته به دست نیروهای اوکراین افتاد و در آن مستقر شده اند.

نیروهای روسیه همچنین، شهرک هایی را در امتداد جبهه زاپوریژیا در جنوب و مرکز اوکراین گلوله باران کرده اند و نیروهای اوکراین نیز پاسگاه های ایست و بازرسی، انبارهای مهمات و دیگر اهداف نیروهای ارتش روسیه را هدف قرار داده اند.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا قصد دارند در نهمین بسته تحریمی علیه روسیه در پی حمله به اوکراین، نام نزدیک به ۲۰۰ فرد و نهاد روس را وارد فهرست تحریم های این نهاد کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چند روز پیش با هشدار در باره طولانی شدن جنگ اوکراین، گفته بود که از بین رفتن نزدیک به کامل اعتماد مسکو به غرب، دستیابی به حل نهایی بحران اوکراین را بسیار دشوارتر خواهد کرد.

310310