شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران

مقیمی خبر داد: تدوین منشور اخلاقی برای تعامل استاد و دانشجو

مقیمی خبر داد: تدوین منشور اخلاقی برای تعامل استاد و دانشجو

رئیس دانشگاه تهران بر لزوم پشتیبانی فکری، عاطفی و ابزاری از سوی اساتید و دانشگاه برای انجام پایان نامه‌ها تاکید کرد و گفت: متاسفانه شاهدیم که هر استادی در رابطه با پایان نامه‌ها برای خودش یک سنت دانشگاهی متفاوتی دارد و این موجب سردرگمی دانشجو می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در سی و یکمین جشنواره پژوهش و فن آوری دانشگاه تهران گفت: هفته پژوهش فرصتی برای تکریم از پژوهشگران و معرفی دستاوردها و چالش های پژوهشی است.

وی پژوهش را مرز گستر نهاد علم دانست و افزود: پژوهشگران به عنوان مرز گستران نهاد علم می توانند در خدمت دانشگاه و توسعه جامعه باشند. فعالیت های دانشگاه در نهایت به توسعه و سعادت جامعه منتج شود.

مقیمی با اشاره به اینکه پژوهشگران در پی کشف حقیقت در جهت خدمت به جامعه هستند، اظهار کرد: مقاله ابزار گفتگوی محققان و اندیشمندان است و از طریق مقاله ایده های علمی در معرض نقد و ارزیابی مخاطبان قرار می گیرد. پژوهش حلقه ای است که دانشگاه را با محیط دانشگاه وصل می کند و موجب تضمین پویایی آموزش می شود و پژوهشگران می توانند نتایج پژوهش های خود را در اختیار مدرسان قرار دهند. فناوری یک دانش کاربردی است و سایر علوم را در برمی گیرد و دارای جنبه های نرم و سخت است و از طرفی پژوهش باید در خدمت توسعه فناوری و حلقه اتصال بین آموزش و فناوری باشد.

وی به راه اندازی پردیس علم و فن آوری دانشگاه تهران در اشتهارد اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این پردیس امکان گذراندن فرصت های مطالعاتی در صنعت برای اساتید دانشگاه تهران فراهم شده است.

مقیمی به اهمیت اخلاق در پژوهش به عنوان یک الزام سازمانی اشاره کرد و گفت: اخلاق در رابطه با نهاد دانشگاه دارای اهمیت ویژه ای است. همچنین قانون برای اینکه روح داشته باشد نیازمند اخلاق است.

وی با بیان اینکه همه سازمان ها برای اینکه بتوانند حکمرانی خوبی داشته باشند باید اخلاق را رعایت کنند، تصریح کرد: برخی از محققین معتقدند اخلاق نقش چسب اجتماعی را دارد. صاحبنظران معتقدند که نقش دانشگاه احیا فضایل انسانی شامل صداقت، اصالت، احترام و بزرگ منشی است و این فضیلت ها باید در سه کارکرد تدریس، پژوهش و همکاری استاد و دانشجو محقق شود. و این مسئله ای است که از آن غفلت شده است.

وی با بیان اینکه امروز رابطه استاد و دانشجو به ویژه در بحث پایان نامه ها رابطه خوبی نبوده اظهار کرد: برخی از اساتید حس اختیارات گسترده و بدون محدودیت را در برخورد با دانشجویان دارند و از آنجا که کدهای رفتاری تعریف شده نیست هر کدام از گروه ها و دانشکده ها بر اساس سنت های خود عمل می کنند؛ البته اینها تا جایی قابل احترام است اما باید توجه کنیم که این رویکرد نمی تواند چارچوب های اصلی ما را تحت الشعاع قرار دهد‌.

رئیس دانشگاه تهران بر لزوم پشتیبانی فکری، عاطفی و ابزاری از سوی اساتید و دانشگاه برای انجام پایان نامه ها تاکید کرد و افزود: متاسفانه شاهدیم که هر استادی در رابطه با پایان نامه ها برای خودش یک سنت دانشگاهی متفاوتی دارد و این موجب سردرگمی دانشجو می شود. بنده اخیرا شاهد بودم که به خاطر فشار استاد و بی توجهی گروه و دانشکده یکی از دانشجویان که در مرحله تدوین پایان نامه قرار داشت از تحصیل انصراف داد و این نشان می دهد که این دانشجو نه تنها دچار بن بست علمی بلکه بن بست در زندگی اجتماعی شده است؛ لذا ما نیازمند یک منشور و بازتعریف مجدد در این زمینه ها هستیم تا بتوانیم اخلاق بین استاد و دانشجو را نهادینه کنیم.

مقیمی بیان کرد: از معاونت پژوهشی دانشگاه می خواهم یک منشور اخلاقی با کدهای اخلاقی مشخص تدوین شود و مبنای تعاملی استاد و دانشجو قرار بگیرد. از طرفی مشکلات پیش از اینکه به بحران تبدیل شوند باید حل شوند.

انتهای پیام/