شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#سایه#رئیسی#سال آینده

سایه نگرانی از ناکارآمدی دولت بر سر استارت زودهنگام انتخاباتی / سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان: آماده معرفی افراد نخبه برای کمک‌رسانی به رئیسی هستیم

سایه نگرانی از ناکارآمدی دولت بر سر استارت زودهنگام انتخاباتی / سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان: آماده معرفی افراد نخبه برای کمک‌رسانی به رئیسی هستیم

ایسنا نوشت: متکی گفت: این شورا از نظر محافل داخلی کار شناسایی کاندیداها را آغاز کرده است و اواخر امسال ارزیابی‌ها به پایان می‌رسد و از سال آینده کاندیداها معرفی می‌شوند.

منوچهر متکی در نشستی خبری با اعلام آغاز گام دوم فعالیت شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی، اظهار کرد: فعالیت شورای وحدت در دو سال گذشته طی دو مرحله و حوزه تعریف شده بود که مرحله نخست آن به انتخابات ۱۴۰۰ اختصاص داشت و توانستیم انسجامی در تهران و استانها به وجود بیاوریم.

وی یادآور شد: این شورا در شناسایی و معرفی آقای رییسی برای انتخابات ۱۴۰۰ پیشتاز بود و توانست موفق عمل کند و در این دو سال نیز با حدود ۴۰ حزب و ۴۰ قشر همکاری و هماهنگی داشته‌ است.

متکی با اشاره به فرایند انتخاب کاندیداها برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس گفت: شورای وحدت نسبت به انتخاب گزینه‌های دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اقدام می‌کند و اعلام رسمی این نامزدها در چارچوب قانون و هر زمان که وزارت کشور اجازه دهد، انجام خواهد شد.

سخنگوی شورای وحدت نیروهای انقلاب ادامه داد: این شورا از نظر محافل داخلی کار شناسایی کاندیداها را آغاز کرده است و اواخر امسال ارزیابی‌ها به پایان می‌رسد و از سال آینده کاندیداها معرفی می‌شوند.

متکی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان فعلی مجلس هم در فهرست این شورا قرار می‌گیرند یا خیر، اظهار کرد: این موضوع پس از انجام بررسی‌ها، اواخر امسال اعلام می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه شورای وحدت نسبت به معرفی کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان هم اقدام می‌کند یا خیر، یادآور شد: درباره انتخابات خبرگان با گروه‌های مرجعی که در حوزه روحانیت نقش‌آفرین هستند، همگام می‌شویم و ائتلاف می‌کنیم. در انتخابات مجلس هم این آمادگی را داریم با مجموعه‌های ارزشی دیگر برای رسیدن به نظرها و تصمیم‌های مشترک گفت‌وگو کنیم.

وزیر اسبق امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدام اخیر چین در امضای بیانیه مشترک با عربستان سعودی گفت: رهبران چین در دهه‌های اخیر فعالیت‌های خود را بر اقتصاد متمرکز کردند و به رتبه دوم جهانی دست یافتند اما ورود چین به عرصه سیاست بین‌المللی نشان دهنده این است که نیازمند تجربه و پختگی بیشتر هستند. منافع و حراست از تمامیت ارضی کشور موضوعی قابل مذاکره و گفت‌وگو با دیگران نیست.

متکی همچنین با بیان اینکه گام شورای ائتلاف پس از انتخابات ۱۴۰۰، معرفی نیروهایی است که به دولت کمک کنند، گفت: ما با معرفی افراد نخبه و باتجربه برای کمک به آقای رئیسی، همچنان حاضریم این کمک‌رسانی را ادامه دهیم. ما بعد از انتخابات وارد گام دوم فعالیت و انسجام تشکیلاتی شورای وحدت شدیم و اسفند گذشته این ساختار را تعریف و تدوین کردیم.

سخنگوی شورای وحدت افزود: ما در نشستی با بیش از ۳۰ پیشنهاد، ساختار این شورا را مورد بررسی قرار دادیم و تابستان گذشته آخرین نمودار عملیاتی را به استان‌ها ابلاغ کردیم. از مهرماه، سفر به استان‌ها در دستورکار قرار شورای وحدت قرار گرفت و از استان‌های سمنان، گلستان، آذربایجان شرقی، خوزستان و همدان با هدف تبیین ساختار شورای وحدت بازدید شده است.

متکی ادامه داد: بعد از شورای وحدت روستا، شورای وحدت شهر را داریم که ۵ نفر می توانند به تشکیل هسته فعالیت شورای وحدت شهر دست‌کم با وجود ۵۰ نفر اقدام کنند. پس از شهرها در مرکز استان، ساختار متفاوت می‌شود و عالی‌ترین آن پارلمان استان متشکل از دبیران احزاب ملی و دبیران احزاب استانی در آن استان خواهد بود.

رئیس هیئت اجرایی شورای وحدت ادامه داد: اقشاری مانند بانوان، جوانان، پزشکان، کارگران، فرهنگیان و هر قشر دیگری با دعوت از ۵۰ نفر می‌توانند انتخابات برگزار و یک نفر را بعنوان نماینده قشر به پارلمان استان معرفی کنند.

سخنگوی شورای وحدت با اشاره به وظایف شورای عمومی این تشکل سیاسی اظهار کرد: انتخاب دبیرکل شورای وحدت و در صورت لزوم تشکیل دولت در سایه، تشکیل شورای مرکزی وحدت کشور با تعداد ۳۵ نفر و تصویب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت شورا و نظارت بر فعالیت‌های آن است.

۲۱۲۲۰