شهر خبر

حلقه اتصال بین پژوهش، فناوری و آموزش برقرار شود

حلقه اتصال بین پژوهش، فناوری و آموزش برقرار شود

رییس دانشگاه تهران گفت: ما باید حلقه اتصال پژوهش بین فناوری و آموزش را برقرار کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیدمحمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در سی و یکمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که صبح امروز در پردیس مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد:

هنگام برگزاری جشنواره ها چالش های پژوهش را مرور و راهکار های مناسب را اتخاذ می‌کنیم.

وی با اشاره به کارکردهای پژوهش بیان کرد: حوزه پژوهش به عنوان مرزگستر است یعنی مجموعه ای که بین دو گروه اجتماعی انتقال اطلاعات انجام می‌شود که محققان به عنوان مرز گستر و کنشگر فعال ایفای نقش میکند بنابراین می‌توانند در دانشگاه و محیط بیرون در خدمت جامعه باشند.

مقیمی به ماموریت اصلی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه باید در خدمت جامعه باشد. فعالیت های انجام شده در دانشگاه باید منتج به توسعه جامعه شود و مهم ترین نقش پژوهشگر کشف حقیقت و صیانت از آن است.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از پرسش هایی که مطرح می شود این است که چرا دانشگاه سمت مقاله محوری حرکت می کند؟ نکته این است که مقاله ابزار مناسبی برای رسیدن به اهداف مهم است همچنین مقاله ابزار گفتگو محققان است و از این طریق ایده های علمی در معرض ارزیابی و نقد مخاطبین قرار می گیرد تا به صورت ایده پخته شده و توسعه پایدار قرار گیرد.

مقیمی با اشاره به اینکه از طریق پژوهشگر پویایی نظام اجتماعی تامین می شود عنوان کرد: محصول پژوهش در غالب فناوری مشاهده می شود. در نگاه اول وقتی واژه فناوری گفته می شود بخش ملموس آن در نظر می آید در صورتیکه تعریف پژوهشگر از این موضوع بسیار گسترده است و بخشی از آن ابزار است بنابراین بحث فناوری شامل بخش سخت و نرم می شود و ما باید حلقه اتصال پژوهش بین فناوری و آموزش را برقرار کنیم.

رییس دانشگاه تهران افزود: دومین کارکردی که انتظار داریم پژوهشگر دنبال کند این است که نتایج کارش را به سخت افزار و نرم افزار تبدیل کند برای مثال راه اندازی پردیس علم و فناوری دانشگاه تران در اشتهارد که

۱۶۰۰ شرکت فعال داشته و شرکت دانش بنیان در ان حضور دارند یکی از این موارد است.

وی با تاکید بر حضور اخلاق در پژوهش خاطرنشان کرد: امروز توجه به اخلاق انتخاب نیست یک الزام سازمانی است. اگر به جنبه های اخلاق توجه نشود ماموریت ها در بخش های مختلف موفق نخواهد بود همچنین در نهاد دانشگاه اخلاق اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

مقیمی با اشاره به اینکه اخلاق روح قانون است اذعان کرد: هرچه رویه ها جزیی تر باشد اجازه ابتکارات را به ذی نفعان دانشگاه نمی دهد. قوانین ما کلی است و می طلبد تا این خلا قانونی را جبران کنیم بنابراین برای حکمرانی مناسب همه سازمان ها ملزم‌اند تا اصول اخلاقی را رعایت کنند و جوهره اصول اخلاقی رعایت عدالت است.

وی درباره روابط پژوهشگر تشریح کرد: رابطه با موضوع تحقیق و رابطه استاد با پژوهشگر از جمله موضوعات قابل اهمیت است. متاسفانه رابطه استاد و دانشگاه این روزها مناسب نبود و اساتید حس اختیارات گسترده در تعامل با دانشجو دارند.

مقیمی در ادامه گفت: از انجا که این کدهای اخلاقی معلوم نیست و هر دانشکده ای متناسب با رشته خود برخورد می کند این خلا حس می شود

اما باید توجه داشت که نمی توان چهارچوب های اصلی را در نظر نگرفت

ما بنا داریم تا کدهای اخلاقی نوشته شده و کمیته اخلاق در هر دانشکده ای شکل گیرد تا هر مشکل قبل از تبدیل شدن به بحران، حل شود.

انتهای پیام